Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard Trenger hjelp av noen med mer kompetanse enn min egen

Hei.
    Jeg har akkurat meldt meg inn hos NAF. Fant stedet i går. Ser at det er mange med stor kompetanse her. Er helt ny selv i video sammenheng. Har kjøpt meg Canon XH-A1 og Premiere Pro. Jeg har tre spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med?

1. Jeg får ikke til å capture videoen i Premiere. Får bare lyd og REC knappen i Premiere er "grå". Noen som vet innstillingene som skal være riktig? Kameraet er 1920x1080.

2. Jeg capturer i Nero. Men det blir kun MPEG fil av det. Leser her på forumet at dette ikke er et bra format. Hvilket format er best å jobbe med , og hvorfor?

3. Når "filmen" er ferdig, og skal evt. legges ut på for eksempel TouTube må den konverteres (Divx/Xvid osv). Når jeg bruker rå formatet (full HD) og prøver å konvertere i programmet i Avil så er det bare lyd. Bildene kommer kun frem i VLC player. Det er ikke bra. Noen som har en ide om hva jeg skal gjøre for å få dette optimalt?

Jeg har lang erfaren som musikk produsent, men ikke film. Har laget film før men hadde ikke noe å gjøre med klipping osv.
    Har brukt Cubase i over ti år i musikk. Nuendo er for meg ikke godt nok til å lage film i. Bruker også PC, men skal tilbake til Mac etterhvert(merker at film og PC ikke alltid er optimalt).

Håper det er en ekspert der ute som kan hjelpe meg.

Jeg kan hjelpe andre med for eksempel musikk-spørsmål(film/reklame).

Takk.
    TrendyMessiah

Lieutenant Commander mrlee70 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    286

Mht. redigering, capture, utmating til DVD osv., er det vel kanskje greiest å starte med et enklere program, f.eks. Pinnacle Studio 11, enn Premiere Pro (uten at jeg kjenner det i detalj..., så vil jeg tro Studio er vestentlig enklere å bruke)...

Der får du lett gjort capture, og kan enkelt bestemme om du vil kjøre på ukomprimert DV-kvalitet eller MPEG. Du redigerer enkelt og greit, og utmating til DVD er også veldig enkelt, samt også mate ut ukomprimert tilbake til DV-tape eller som AVI-fil til harddisk, eller f.eks. som MPEG-4 fil (for opplasting til YouTube).

Studio 11 sies også å være atskillig mer stabilt enn foregående versjoner, så det skulle ikke by på noe problemer da. Brukermessig sett er det vel ihvertfall meget bra. Enkelt og greit å bruke.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Endelig en nybegynner som stiller seriøse og godt formulerte spørsmål.
    Veldig godt førsteinntrykk!
    Laks

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Takk for svar. Skal sjekke ut programvaren.

Jeg kjøpte kameraet for ca. 6 måneder siden. Det er brukt cirka 6 timer. Tok det opp igjen på lørdag etter fire måneder i esken. Lurer på om det er poeng å ha det videre. Men det er så utrolig bra. Tenkte å lage enkle musikk videoer. Men har så mange andre prosjekter for tiden (musikk).
    Gjorde en ting for noen en lørdag. Installerte Premiere følgende søndag, men hadde ikke manualen før mandag. Så resultatet ble ikke det beste. Fikk blant annet ikke til å fade lyd. Han som la ut klippet greide å kutte store deler av bildet. Klippet er ikke best, men en start. Alt var tatt på sparket, så ikke døm meg for hardt. Dette er kun amatør. Men morsomt var det.
    Har drevet med Cubase så hovedprinsippet var det samme.

Vil også si at kvaliteten på dette forumet virker veldig høyt.

Link: [ame]http://youtube.com/watch?v=iuQuRd7oW9k[/ame]

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Jeg testet ut Pinnacle Studio 11 en liten stund. Men etter å ha sittet litt med Premiere ble dette programmet veldig enkelt. Fortsetter med Premiere. Skal over til Mac etterhvert og da kan jeg tenke nytt. Men takk for innspill. Nå har jeg fått prøvd Studio 11 og vet hva det er.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Godt å høre, premiere (mac og pc) og finalcut (mac) er to utmerkete valg
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    173

Må si meg enig med NPS FCP er utmerket!

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Vil også si at kvaliteten på dette forumet virker veldig høyt.
    Jepp, veldig bra forum! Sett i bort fra all kranglingen på omtrent hvert eneste innlegg er det toppers.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •