Vil gjerne vite det også - for vanligvis måtte jeg bruke tittel-greie for å få undertekst. Har alle programmene som karlpeder nevnte.
Hvilket program??
After Effects: Hvordan?
Premiere Pro: Hvordan?
Windows Movie Maker: Hvordan?
Helst en lettvint måte å lage tekster på.. Ikke lage en egen tittelfil osv.. De kan da vel ikke være nødt til å gjøre det på NRK eller TV2?
Hehe.. Ble litt rotete, men håper dere forstår hva jeg mener uansett..![]()
arl-Peder Sjømæling
karl_p_sjomaling@hotmail.com
Vil gjerne vite det også - for vanligvis måtte jeg bruke tittel-greie for å få undertekst. Har alle programmene som karlpeder nevnte.
pinnacle studio 8 er dritbra til det....
min spessialitet er kanskje subtitlesmoro det
![]()
url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]
"Like eight bitches on a bitch-boat."
-Garry Newman.
Pinaccle Studio er faktisk bra til det...
Det hadde vært så greit om det hadde eksistert en plugin til forskjellige video-redigerings program som hjalp til med subtitles.
Er det kun Pinnacle Studio versjon 8 som kan tekste så godt? Hvor lettvint er det egentlig? Det beste hadde vært om du kun trengte å skrive teksten og bestemme start og slutt punktet. Premiere er et altfor tungvindt program når det kommer til subtitles. Du bruker mye unødvendig tid der siden du hele tiden må lagre Title filer, passe på at teksten er riktig plassert og har rett font
jeg tror alle pnnacle programmene er bra til å lage subtitles, hvertfall fra studio 7 til 9. også kan du få sånn gjennomsiktig grå bakgrunn som det er på tv!
lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!
jepp, og hvor raskt det går? vel jeg bruker kanskje, tja, alt fra 10 til 30 sekunder, så ganske raskt altså
url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]
"Like eight bitches on a bitch-boat."
-Garry Newman.
After effects skal kunne fungere bra tli det om du kan after effects skikkelig.
Hver undertekst "side" får sin egen layer i komposisjonen. Men du slipper å lagre titler. Etter at alle sidene er det på plass er det enkelt å cue dem med shortcut keys i after effects. Etter på kan du ta hele subtitle komposisjonen, forandre farger, effekter etc på alt på engang eller hver enkelt om du vil
Wow, en hel gjeng her som synes Pinnacle Studio er veldig bra!
Gratulerer, tror dette kanskje er en av de få trådene det ikke er noe særlig negativt... og selvfølgelig måtte jeg ødelegge med dette...
(Beklager å dra frem denne mer eller mindre avsluttede tråden)
Jeg har selv tekstet filmer med Pinnacle Studio 9. Det fungerte helt fint det, greit og bruke, og veldig enkelt brukergrensesnitt. Det som er problemet med teksting er å få timingen til å passe perfekt, men dette gjelder jo uansett hvilket program man bruker.
Nå jeg ville tekste en spillefilm vi lagde for en tid tilbake, ville jeg ha muligheten til å lage en dvd der man kunne velge forskjellige teksting, eller ingen i det hele tatt. Dette var litt verre. Vet at Adobe Encore har en funksjon som visstnok skal være veldig god, og dette er et program jeg vil anbefale til alle DVD og film interesserte. Fikk riktignok ikke helt til Encore-tekstingen, men når jeg får det til, tror jeg den blir bra!?
Noen andre som har erfaringer med Encore eller andre programmer utenom After Effects eller Studio 7-9 ??
Det går an med Adobe Encore - det står hvordan man gjør det i hjelpe-manual.Men jeg tror folk her tenker på å ha tekst på videostreaming de legger ut, ikke dvd
Jeg vet hvordan man gjør det i Adobe After EFfects - man kan ha en text-layer, og forandre den under timeline. Jeg tenkte kanskje noe mer enkelt, men det er nok enkleste jeg vet om, hehe.
1. Lag en text-layer, plassere tekst litt over bunnen. (husk å lage mellomrom mellom bunnen og teksten)
2. For å forandre teksten gjennom tiden, trykker man klokken ved "Source text" og forandre tekstene underveis.
Undertekst bør man velge en font som er lesebar - som feks Verdana eller Arial.
Bokmerker