Viser resultater 1 til 10 av 10
    Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2007
    Svar
    15

Standard Val av visual effects-program

Heisann, eg er ganske ny her, og har eit lite spørsmål angåande visual effects-program. Eg veit ikkje om det er noko topic om dette frå før, då mine søk ikkje fann noko som helst. Uansett:

Eg har leita lenge på veven etter noko billeg men samtidig brukbart, og støytte for ei tid sidan på ein programutviklar kalla 'FXHome' ( http://fxhome.com/ ). Eg synest programma ser umåteleg strålande ut, men vil allikevel spørje: er det nokre av dykk som har erfaring med nokre av programma?

Om det der ikkje er noko særs bra, kunne de kome med tips til ikkje så alt for dyre visual effects-program?

Takk på førehand.

The Dog
    I reject your reality, and substitute my own"
    -Adam Savage

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det billigste, og veldig brukte programmet jeg kan komme på, kommer i en veldig annen klasse enn FXhome-greiene.

Apple Shake, ligger på ca 4.000,- inkl. mva.. Det er ingen begrensninger, men har en nokså høy læringskurve i forhold til andre programmer. I tillegg kan det kun kjøres på Mac.

Adobe After Effects er helt klart en klar favoritt blandt mange. Jeg kjenner ikke til VisionLab, men ønsker du å drive med dette for "gøy" eller for å kunne bruke kunnskapen videre ? VisionLab er sikkert ikke noe dumt utgangspunkt til å komme inn i det, men skal du inn i bransjen kan du godt lære deg After Effects, først som sist. Det er så og si en bransjestandard.

Ser for meg at man ogsåk an bruke en fin kombo av VisionLab og After Effects - lage fete effekter i VisionLab, og compe i After Effects, sammen med filtre og andre effekter.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Korleis er Apple Shake i forhold til AE?
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Som du ser her : [ame]http://youtube.com/watch?v=W8ff4CEd-2g[/ame] så ser det greit ut, men så er det om vi kan stole på den ettersom den er sendt ut av produsentene?
    For ser man en amatørvideo hvor man har lagd muzzleflashene ser det jo horribelt ut:[ame]http://youtube.com/watch?v=gQnPKQgqw3s[/ame]

Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2007
    Svar
    15

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Adobe After Effects er helt klart en klar favoritt blandt mange. Jeg kjenner ikke til VisionLab, men ønsker du å drive med dette for "gøy" eller for å kunne bruke kunnskapen videre ? VisionLab er sikkert ikke noe dumt utgangspunkt til å komme inn i det, men skal du inn i bransjen kan du godt lære deg After Effects, først som sist. Det er så og si en bransjestandard.
    Eg er ikkje heilt sikker på kva eg vil endå, men eg skal då ha det gøy med programmet
    Ellers har du forsåvidt rett, men kostar ikkje After Effects mykje pengar? Mykje meir enn VisionLab Studio...

Vokteren:
    Jau, det er sant. Men så må du hugse på at ikkje alle som kjøper programmet er like flinke i bruken av det.
    -Adam Savage

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Du trenger ikke kjøpe Pro-utgaven, til ditt bruk holder standard After Effects i massevis, vil jeg tro.

Det koster litt over det dobbelte av VisionLab Studio, 8487,- ink mva hos Adobes nettbutikk.

EDIT
    Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Korleis er Apple Shake i forhold til AE?
    Syns det er litt vanskelig å sammenligne dem, har ikke gått så inn i dybden på Shake, pga. mangel på tid, materiell og grunner til å gjøre det.

Jeg ser på After Effects som et verktøy for å skape materiell, samt at man kan bruke det til compositing, mens Shake er lagd for compositing, og er ikke så sterk når det kommer til å lage ting fra ingenting, slik AE er.

Ellers er workflowen annerledes, med noder i stedet for layers. Alt i alt kan man vel gjøre omtrent det samme i begge programmene, jeg skal ikke uttale meg så mye mer om det, før jeg har prøvd Shake med tilsvarende materiell og i realistiske prosjekt.

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    97

- Adobe After Effects
    - Autodesk Combustion
    - Apple Shake
    - Eyeon Digital Fusion

Apple skal jo som kjent legges Shake til side. Det er et node-basert program.
    Likevell, jeg regner med du ikke blir å legge ut så veldig mye penger som du må ut med for til eksempel Fusion. Jeg er blitt tilhenger av programmet, og så faktisk at Ghost, et vfx team, brukte programmet til å kompe i den Fritt Vilt. Tror kanskje det må være den første Norske kinofilmen som har benyttet seg av det. - men dyrt, ja.

Anyway, Du er ute etter et program til hobby bruk, drop fxhome, ser primitivt ut. After Effects eller Combustion.

Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2007
    Svar
    15

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Du trenger ikke kjøpe Pro-utgaven, til ditt bruk holder standard After Effects i massevis, vil jeg tro.

Det koster litt over det dobbelte av VisionLab Studio, 8487,- ink mva hos Adobes nettbutikk.
    Hallejula, det var litt pengar... Då går eg ut frå at Adobe After Effects kan gjere alt VisionLab Studio kan, og endå meir?
    -Adam Savage

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Så absolutt! Jeg tror du vil bli mer fornøyd med After Effects på sikt. VisionLab virker som et program som har en "magisk knapp" - trykk på den, og du får det du ønsker av effekter - og der stopper mulighetene...

Du må riktig nok lage mye mer fra scratch for å bruke det i After Effects - men til gjengjeld har programmet en vanvittig levetid før du egentlig har behov for, eller MÅ kjøpe siste og nyeste versjon. Om du tenker å gjøre litt oppdrag på det, og du er god, vil du tjene inn summen du bruker på å kjøpe AE på en eller kanskje to-tre jobber, avhengig av timepris/arbeidsmengde.

AE er på ingen måte en "push the magic button"-program - men det vil åpne for mange muligheter innen både film og TV, både grafikk, animasjon og compositing..

Cadet 4
    Medlem siden
    Feb 2007
    Svar
    15

Flotte greier. Då må eg berre skaffe meg pengane.

Takk for svar, folkens.

EDIT:
    Vent litt... dette var litt snodig.

Det var ein av dykk (hugsar ikkje brukarnamn nett no) som sette prisen på Adobe After Effects Standard til rundt 8000, eh?

Vel på heimesida til Adobe ( http://www.adobe.com/products/aftereffects/ ) er prisen på After Effects Standard, 699USD. Om eg skal rekna det om til NOK, blir det 699 gongar dollarkursen -som nett no er rundt 7 kroner- og eg får prisen i NOK; 4893 kroner.

Men når eg trykker på 'buy' og kjem på den norske vevsida, står det 8000 for Adobe After Effects Standard... :/
    -Adam Savage

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •