Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Video Scopes

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Video Scopes

Legger merke til at man kan vise diverse "scopes" i Premiere Pro (og sikkert flere program). Har skjønt at disse har noe med mengden farger i bildet, og at det brukes som hjelpemiddel ved fargekorrigering.
    Men hva er egentlig disse "scopene"? Vectorscope, waveform scope og parade scope i ulike varianter. Hvordan fungerer de og hvordan bruker man dem?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Sv: Video Scopes

Man kan se hvordan sortnivå, hvitnivå og ellers hvordan fargene er. Man kan også ved hjelp av scopene justere hudtonene så de er nogen lunde riktige.

Om du ønsker å lære å bruke dem bør du lese om farger for video. Finner rikelig med bøker om dette på Amazon.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Er det veldig nyttig, eller er det noe det er lite vits å lære seg for en amatør? Bruker du det mye når du grader klipp?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Hvis man vet hvordan man bruker scopes som verktøy kan det være veldig nyttig, spesielt siden feks. HD referanse monitorer som gjengir farger helt nøyaktig koster mye penger.

Husker også kommentaren, tror det er fra en Studiodaily.com video hvor det var diskusjon rundt CRT og LCD monitorer:
    "I trust my scopes"..

Google er og din venn her...fant feks. denne:
    http://www.finalcuthelp.com/files/fch_vectorscope.php

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Jeg hadde aldri noen interesse i å lære å bruke scopes inntil jeg begynte å bruke Color - nå ser jeg helt klart nytten i å kunne det - men jeg er ingen mester i å gjøre det. Tar mye tid, og er ikke alltid like lett å bli klok på - men andre mener kanskje noe annet

For en amatør er det ikke et "must", og du kommer langt med å korrigere etter din egen smak og øyne, forutsatt at monitoren er riktig kalibrert.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Jeg lærte scopes og alt det der ved å ha kamerakontroll i flerkameraproduksjoner, og nå bruker jeg de som er innebygget i FCP. Det er ufattelig greit å ha!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •