Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Standard Euro-Filmforum Scandinavia 2005

Årets Euro-Filmforum Scandinavia - også kjent som Amatørfilmfestivalen - er under planlegging, og nettsidene er oppdatert. Her vil du kunne finne årets konkurranseregler og påmeldingsskjema, samt referat og vinnerliste fra fjorårets festival. Festivalen arrangeres i år for 8. gang og finner sted i november, men verken dato eller sted er avgjort ennå, ut over at det blir i Oslo.

Påmeldingsfrist til konkurransen er 1. september, mens minuttfilmer som ikke skal delta i hovedkonkurransen, kan vente helt til første festivaldag. Som tidligere er førstepremien et JVC videokamera til ca. 12 000 kr. JVC og Norsk Filminstitutt er festivalens hovedsponsorer. Festivalen arrangeres av Oslo Kamera Klubbs videogruppe, som for tiden har framgang, med mange nye medlemmer.

http://www.oslokameraklubb.no/festival/

Kyrre
    Guest

Hei Rocambole.
    Dette var vel egentlig ikke en tråd hvor folk kunne diskutere filmfestivalen men jeg har noen "issues". Først:

Som tidligere er førstepremien et JVC videokamera til ca. 12 000 kr. JVC og Norsk Filminstitutt er festivalens hovedsponsorer.
    Hvem, bortsett fra tenåringer, som uansett ikke har sjangs å vinne, bryr seg om et MiniDV kamera til 12 000? Karene som vant i fjord hadde et kamera til minst det dobbelte beløpet.

Og så angående juryen.

Jeg husker godt dommernes tale om at for å vinne gull, måtte en servere en virkelig "original og god historie. Ingen av årets filmer har noen særlig god idè". Heter det ikke i Hollywood, de uanvhengige filmskaperne og alle andre som kan litt om film, at det handler om hvordan en forteller historien, ikke utgangspunktet på historien, idèen?

Dessuten ble jeg ganske forskrekket da jeg la merke til "Åpningstittel/skrift i film" hadde sin egen poengsetting. Og vi, som hadde simple åpningstittler som passet filmens stemning (I Slett Lune), fikk 5, eller 6 av 10 på, mens Future Wars hadde overdrevne Animation Master texter der en så pixlene, fikk 10 av 10. Direkte tåpelig og amatørmessig!

Jeg må også nevne de grusomme "3D" mellomleddene med følgende films tittel var med på. Ja, de var grusomme, og ja, amatørmessige.

Jeg beklager å måtte "anti-reklamere" for deg Rocambole, men her har vi alle meninger. Min mening er at denne "filmfestivalen" var noe stort møl!

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Jeg er enig i at et JVC-kamera til 12 000 kr ikke er så velegnet som premie siden de fleste som lager film, jo har kamera fra før. Men det er nå det JVC er villig til å gi, og det må da uansett være bedre enn en pokal eller noe slikt som man får i de fleste andre amatørfestivaler? Selv hadde jeg foretrukket en videoprosjektor, men JVC lager dessverre ikke så billige prosjektorer at de vil gi dem som premie.

Vinnerne for tre år siden var for øvrig Children's cartoon studio "KROK" i Ukraina, så man ikke være voksen for å vinne. Og de var iallfall meget fornøyd med kameraet.

Jeg var på jobb og fikk ikke sett fjorårets filmer og skal derfor ikke uttale meg om verken vinneren eller andre og deres mangel på gode idéer. Vinnerfilmen i 2003 (Siste dager) har gått sin seiersgang på diverse internasjonale amatørfestivaler, mens 2004-vinneren Future Wars ble tildelt sølv og ikke gull, så det sier vel også litt om at fjorårets nivå antagelig ikke var helt på høyde.

Juryen består delvis av profesjonelle og delvis av meget erfarne amatører. Men de har dessverre et poengskjema å forholde seg til som prioriterer tekniske momenter framfor kunstneriske og innholdsmessige. (Jeg nektet i sin tid å sitte i juryen p.g.a. dette skjemaet.) Og det er den filmen som får flest poeng, som vinner. Grunnen til at man bruker dette skjemaet er at festivalen er tilsluttet organisasjonen Euro-Filmer og derfor må følge deres opplegg for juryering.

Hva var det forresten som var så amatørmessig og grusomt med "plakatene" mellom hver film med tittel og produsent? Greit å vite, så vi kan få dem lagd mer profft neste gang!

Kyrre
    Guest

Beklager at jeg ikke gikk nærmere inn i det med plakatene i første melding. Det var rett og slett dårlige effekter (animasjonen) og musikken (det lille som var) ga meg av en eller annen grunn, et preg av Reklamefilmsentralens ident, som er VHS rippet på alle DVDer den forbanner med sine fotspor. Laget på et tidlig nittitall.

Noen hos dere kan tydeligvis ikke komposisjon og kontraster. Den irriterende Star Wars trademark rulleteksten og øde øyer uti havet med en merkelig menneskeliknende skikkelse så ikke bra ut. Alt for stor kontrast mellom skriften og bakgrunnen. Skift font til noe mye mer subtilt, og dropp hele rulletekst greiene, sier jeg da.

Hva skal man med animasjon og 3D uansett? Finn på noe mer kreativt vel. Ta et kamera og film månen, solen som står opp eller hvem vet? Skal man bruke effekter må man kunne gjøre det skikkelig. Min mening.

Og ja, jeg vet at du hater min overdrevne bruk av adjektivene "amatørmessig" og "profft".

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Bare en liten påminnelse om at det nå bare er noen få uker igjen til fristen for påmelding til årets Euro-Filmforum Scandinavia, også kjent som Amatørfilmfestivalen i Oslo. 1. september må såvel filmer som påmeldingsskjema og gebyr være arrangøren i hende. Minuttfilmer kan vente til første festivaldag, 4. november.

Festivalen finner denne gang sted på teaterbåten Innvik i Oslo havn, med en langt mer tilfredsstillende kinosal enn fjorårets festivalsted, Kommunenes Hus i Oslo.

http://www.oslokameraklubb.no/festival/

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Kanskje noen av filmene fra videomarathonet skal melde seg på... Bare en ide når jeg så ordet "minuttfilmer"!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Kanskje noen av filmene fra videomarathonet skal melde seg på... Bare en ide når jeg så ordet "minuttfilmer"!
    Ingen dum ide. Verdt et forsøk iallfall hvis noen gidder å betale litt.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

25 kroner er jo ikke all verden... Hvordan er det med musikk-rettigheter her? Det må kanskje være klarert!

Kanskje jeg skal spille inn min egen musikk til "nedbrytning" og sende inn den?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Ja - skal prøve å lage en brukbar musikk selv jeg og. Videoen Ulykke kan være noe å sende - men må selvsagt finpussere videoen litt, og kanskje skifte tittel?

edit: kan vel droppe rulletekst - eller er det en must?

Cadet 4
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Drammen
    Svar
    10

Rulletekster er ikke nødvendigvis noe must.

Elelrs minner jeg om at deltakeravgiften i festivalen er lavere hvis man er medlem av Eurofilmer. Er du medlem av Oslo Kamera Klubb, er du automatisk tilsluttet Eurofilmer. Ellers vil Eurofilmer Norge bli stiftet med det første. Angi gjerne på påmeldingsskjemaet at du vil bli med i Eurofilmer Norge. Du kan da betale den lave deltakeravgiften.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •