Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    60

Standard After Effects og masker med gradient

Heisann

Vet noen her om det er mulig å lage en en maske gradient i After Effects ?

Jeg ønsker at kun en del av masken med (gradvis overgang) gjennomsiktig, er det mulig ?

Takknemlig for svar

Irene

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Jeg tar deg på ordet, og svarer ja! Det er mulig å legge en gradient på en maske:

Legg på en generate -> Ramp.

Men i og med at du sier at du vil ha deler gjennomsiktig, vil nok rampen ikke gjøre det du vil. Bedre å gjøre dette manuelt, dvs legge fler masker oppe på hverandre, og justere gradvis på feather og opacity.

Kom på en annen løsning nå i farta. Prøv å legg på en linear wipe, og juster transition comple og feather. Dette slal fungere fint, om jeg har forstått problemet ditt riktig!
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Med en ramp skal du fint kunne justere akkurat hva du vil, i og med at du kan styre to punkter - farge 1 og farge 2..

Men normalt pleier jeg å bruke en vanlig rektangulær maske med feather.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Men problemet blir da igjen at farge 1 eller 2 ikke blir transparent, kun en eventuell farge!

Hvor fleksibelt feather på en vanlig rektangulær maske er, vet jeg ikke. Altså, man kan feather ut enten Y-aksen, eller X-aksen, men ikke kun en side på en akse.

Jeg hadde gått for linear wipe!
    he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det er derfor du kan sette et layer til å være en matte for en underliggende layer. Setter du rampen til å være sort/hvit og justerer etter ønske, og setter den til en matte for layeret under er du godt i gang. Eventuelt må du pre-compe layeret under dersom det er flere ting som skal inngå under samme transparency-greie.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Litt av en workflow :roll: Jeg quoter Stevie Holmes "Do it the easy and effective way"

Anyway, fikk du løst problemet ditt, Irene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Mnjæ, det er jo kjapt om man kan det. Tar sju sekunder å sette opp en ny Solid med Ramp og sette den som en track matte.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    153

Hehe, alt er enkelt når man kan det :wink:

Varierer vel fra person til person, hvilken fremgangsmåte man prefererer.
    Men jeg sier bare: Hvorfor gå over bekken etter vann?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Grunnen til at jeg gjør det sånn er at jeg syns det er bedre å ha kontroll på det som et eget layer. Er kjappere å slå av visning på det ene layeret enn å knote og inn og slå av den ene effekten f.eks.

I tillegg kan man gjøre utrolig mye spennende med trackmatte. Bruker det utrolig mye når jeg driver med Particular f.eks.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Som bruker av After Effects i mange år er metoden OlaHaldor beskriver noe av det mest brukte jeg/vi gjør for å bestemme hvor mye av skjermen noe skal ta eller hvor gjennomsiktig det skal være (alt etter i hvilken sammenheng). I tillegg så kan en bruke mattes med bevegelse i som kan gi masse muligheter til å skape noe lekkert. Poenget er at man får masse kontroll med den teknikken. Vanlig masking bruker jeg når jeg raskt må fjerne noe i en layer som fint kan gjøres med en rektanguler eller sirkelformet maske, eller når jeg skal rotoscope, eller for den del lage forskjellige elementer ut av en solid.

Hvorfor gjøre det vanskelig? Faktum er, at skal du drive med Motion Graphics, og mener noe er tungvint fordi du ikke kan det, så lær det! Metoden OlaHaldor beskrev, som sagt, tar 10 sekunder å sette opp. Når du da kan slike små ting (som hjelper utrolig mye i ett komplisert prosjekt) så vil du kanskje finne ut at det er du som har gått over bekken for å hente vann frem til nå

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •