Viser resultater 1 til 5 av 5
    Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    7

Standard Angående Greenscreen

Jeg lurer litt på dette med greenscreen. Visstnok skal man helst ha så nært grunnfargen grønt som mulig i tillegg til at det bør være fluorescent. Når jeg åpner Photoshop og drar den til 255 på grønt og RB er 0 får jeg noe som samsvarer flott med hva jeg har sett på profesjonelle innspillinger. Jeg vet det går an å kjøpe matt spesial chroma key maling for flerfoldige hundre dollars, men jeg kunne tenke meg å gjøre en low budget versjon. Noen som har erfaring med å blande sammen forskjellige jotun malinger for å få en lik effekt? Har sett noen amerikanske sider har forskjellige formler for sammenblandingen, men dette aner jeg ikke om de i den lokale malingssjappa bare ville se dumt på meg om jeg ba om å få en slik K-Mart blanding.

Og ja, jeg vet at enhver grønn i prinsippet ville funke, men jeg ønsker å komme så nær disse som mulig:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...goryNavigation

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Den malingen du nevner der koster da ikke mangfoldige hundre dollar. Den der er billig, og enkel å bruke slik jeg ser det. Vet at det selges her i norge òg, men husker ikke helt hvor jeg så det. Ta kontakt med Video 4 eller VideoUtstyr? De skal kunne svare på dette i allefall...

Tror du er bedre tjent med å kjøpe en type maling som er ment til denne typen bruk, enn f.eks. Jotun greiene.

Har en følelse av at det ligger noe i denne rosco-malingen som ikke reflekterer så mye lys, og absorberer mer enn den reflekterer, så du slipper spill og artifacts på objektene dine.

I følge bruksanvisningen til rosco; "et strøk er nok"..

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    7

50 dollar for 4 liter kan fort bli ganske mange penger om man skal male hele vegger og gulv. Men digg å vite at det går an å skaffe i Norge.

Det jeg tenkte var bare at det burde være mulig med billigere materialer. Det er jo egentlig fullt ut mulig så lenge man finner en matt maling.

http://www.corporatemedianews.com/ar...e.jsp?id=18166

Eller kanskje noen som har erfaring med stoff?

Men selvsagt er jo det mest sikre å bruke spesiallagd maling. Jeg var bare mest interessert i å høre erfaringer på feltet.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Har aldri brukt maling, men stoff virker litt mer mobilt. Skal du ut på location er det lettere å spenne opp en duk i en ramme, enn å ta med en hel vegg? :roll:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Jeg laget en DVD film for en revy jeg selv var med på ; her kjøpte jeg ett laken i litt mørk grønt på Europris til 49 kroner.. Etterpå var det bare å rette opp litt på fargene i fjes og kropp, samt litt kontrast og fargebalanse og derretter Chroma Keyer verktøyet i Vegas. Ikke akkurat verdens alle mest proffe måte å gjøre det på, men en måte som fungerer toppers.
    Her kan du se hvordan det ble seende ut (utklipp fra DVD meny)

.. og her ser du hvordan videoklippet var i begynnelsen :

--------------------------
    Bruker du video vegas så kan jeg fortelle deg hvordan du stiller inn for best mulig resultat; men jeg ambefaler deg bare å leke deg frem. Brukte en del blur i Chroma Keyèn og fikk ett resultat jeg ser meg fornøyd med.
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •