Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Tråd: Animert sky

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Standard Animert sky

Jeg skulle gjerne hatt en animert sky 8O til å "stå i bakken" i ett "ekte" filmklipp. Jeg klarte å få trackmotion til på AE, men keyframes'ene slutter bare plutselig slik at jeg må gjøre alt selv. Dessuten skal skyen være "bak" en som springer forbi den på filmen... Må jeg gjøre alt FbF?
    eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Animert sky

Dette kunne du vel ha postet i samme topic som du lagde tidligere for det samme prosjektet. Legg ut et bilde med hvordan scenen ser ut. Hva er det for noe du tracker?

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Standard Animert sky

En lyktestople... Den er helt svart mot en grå bakgrunn.... Men så kommer hovedpersonen forbi og da er det jo forståelig at den ikke klarer tracke det...
    eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Animert sky

Siden du må bruke motion tracking regner jeg med at det er bevegelse i kameraet...? Når personen løper fobi må du nok animere det fbf, men det er jo ikke mange bildene da. kanskje du tilog med kan nøyedeg med den automatiske motion-tweeningen som er integrert i AE som gjør at objektet beveger seg fra et punkttil et annet på den tiden den har. Litt vanskelig å forklare...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Animert sky

frame-by-frame er nok det beste og det som gir best resultat i denne sammenheng. Å tracke skikkelig kan være vanskelig.

I tilleggg må du vel lage en matte for personen sånn at han kommer forann skyen.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Standard Animert sky

Det er ganske lite bevegelse i kameraet, men en bit er klippet litt slik at filmen "hopper" over kanskje 10-20 frames...I denne perioden beveger kameraet seg ganske mye slik at hele trackeren blir forflyttet...Vanskelig å forklare...
    Hva mener du med "matte", OleHaldor? Slik at jeg tar å fjerner bakgrunnsfargene og bare personen blir igjen?

Jeg fortsetter bare i denne tråden med alle spørsmål angående filmen vår;
    Vi skal se en person ta bilder, deretter skal man se alt gjennom kameraet. Hvordan burde dette løses for at de skal være lett for publikum å forstå hva som skjer?

Gjerne jeg spør dumme spørsmål, men er ny innefor området og trenger noen små tips...

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Animert sky

For det første; Det er Ola.

Det jeg mener med å lage en matte, er at du maler over personen slik at han blir hvit. Alt rundt ham skal være svart. Eller motsatt. Husker ikke helt.

En matte er nesten som en alphakanal kan du si, sånn i praksis.

Når du lager denne skyen i 3D-program e.l. og klasker det over videoen, vil jo personen komme bak skyen, og da vil den se ufyselig liten ut. Som du nevnte tidligere, skal han gå forann skyen, og da må du ha en matte som gjør at skyen blir skjult, bak ham. Derfor trenger du en matte av ham. Dette er desverre frame-by-frame-arbeid det òg.

Angående det med å ta-bilder-av-forståelse, har det alt å gjøre at det skal være intuitivt. Man skal kunne skjønne det med en gang.

Det første som slår meg, er at du lager et bilde med transparent bakgrunn, og en matte som angir hva som skal være skarpt og ikke.

Matten skal være svart, slik at du får frem disse strekene og informasjonen. DEt jeg ser for meg er at du har en sirkel i midten, kanskje med en prikk e.l.. Kanskje også en sånn kryss av tynne streker vertikalt/horisontalt med noen streker på i begge disse aksene, korte små, som om man måler. Disse har igrunn ingen hensikt på orntli - bare ser tøft ut på film.

Lenger og lenger ut mot bildet, skulle det vært noe blurry. Ikke mye, men antydning til det. Og kanskje være noe mørkere enn i midten av bildet - en vignette mao.

En klikkelyd og film som spoles automatisk av winder - riktig nok fra speilrefleks, hadde også vært kult å fått med. I det lyden høres, bliker skjermen to frames til svart - akkurat som på et speilrefleks.

Lykke til

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    85

Standard Animert sky

Jojo, jeg tror jeg fatta det med matte. Man bruker pen tool sant? Og lager forskjellig layer i 2 comp's?

Men angpende det med fotoapparatet;
    Vi filmet gjennom et gammelt apparat (slike enkle kamera hvor man verkan kan zoome eller noe annet. Der er jo "vieweren" eller der man ser hvor man tar bilde, åpen hele tiden) Så vi filmet gjennom vieweren med lang-fokus og fikk dermed noe av den effekten du snakket om, med ett fokuspunkt på midten og ett intrykk av at det er ett slags apparat man filmer gjennom. Vi gjør også alt som filmes gjennom kamera, sepia.

Men det virker alikevel som en alt for brå overgang når vi redigerer det. Man ser to små stykker, en som spille tennis og en som fotograferer ham, og de er en ca 30 meter fra kamera. Så plutselig, neste scene, ser man ting fra et kamera. Virker litt "brått" og kanskje kan det virke totalt misledende...

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Animert sky

Ikke introduser han som fotograferer først. Det tror jeg er tingen.

Nå vet jeg ikke helt hvordan scenen starter, men kanskje det er en idè å starte scenen med POV fra fotografen, via kamera?
    KNIPS KNIPS
    Så ser man fotografen, og resten av scenen utspiller seg.

En matte kan du lager hvor som helst. Om du lager det i after effects, i photoshop, eller MS paint for den del. Kan bruke hvilket verktøy du vil. Poenget er å få ham i en egen farge, og bakgrunnen i det motsatte.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Animert sky

Han kan jo like gjerne buke Pen Tool og lage en mask rundt personen og andre eventuelle forgrunnselementer. Så har han tre layers: bakgrunn (altså videoen), skyen, og forgrunnen (den maska videoen). Sånn hadde i hvert fall jeg gjort det. Er ikke noen racer på matting og jeg synes det tar lenger tid i forhold til masking.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •