Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Diverse gjøremål i AE

Jeg har drevet med Videoredigering i et par år, og har nå begynt å se på After Effects. Jeg har lært meg det helt grunnleggende, men det er det.

Har også sett på diverse tutorials, men har ennå ikke fortsått helt hvordan jeg kan få laget effekter på film. Eneste jeg skjønner at man kan keyframe, men dette går jo også ann i Premiere.

1. Kan noen gi meg konkrete eksempler (film eller tutorials), på effekter man kan gjøre i AE som kan gjøre filmen bedre? For eksempel effekter i som brukes i større filmer som Matrix, eller andre.

2. Hvilke av effektene i AE bruker du ofte/mest og hvilken effekt ser du som mest nyttig? (Tenker på de innebygde effektene)

3. Jeg har forstått det slik at masking kan brukes til å for eksempel klippe ute en person av et klipp. Men hva skjer da når denne personen beveger seg. Maskingen du har klipt ut står jo på samme sted. Må jeg keyframe hvert eneste steg tar til han er ute av bildet? Dette går vel nesten ikke ann. Vil iallefall ta mange timer for å få det perfekt. Har masking et annet formål?

4. Hva kan jeg gjøre i AE for å få filmen mer profesjonell, som man ikke kan gjøre i Premiere..

Lit generelle spørsmål jeg lurer på. Kommer sikkert flere etterhvert.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Fyrst vil eg anbefale å sjå gjennom alle videotutorialane på sida til Xtreme. Sjølv om du kan litt av det han seier, so vil det kanskje gje deg litt meir innblikk i kva som er mogleg AE.

Skal/kan ikkje svara so mykje på spørsmåla dine, anna enn #3:
    Om det er ein person du skal maskere ut, so ja, du må keyframe maska for kvar enkelt frame. Skal du t.d. klone personar, so kan det hende du må gjere dette. (For meir om kloning, sjå dei fire tutorialane som er lista i dette foruminnlegget frå Wrigleyvideo.com.)

Men masker kan gjere mykje anna og. Eit enkelt døme er at det er nokre effektar som kan bruke masker/paths som referanse (t.d. Vegas), og du kan og få ting til å følgje masker. Som t.d. i denne tutorialen.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Svar
    122

Ang. pkt. 3: kan ikke motion tracker brukes til å styre masken, slik at man slipper å keyframe manuelt?

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sjekk test-klippene mine for dem har jeg gjort i AE:
    http://www.melwasul.com/visualfx.html

Tror ikke at det er mulig å gjøre like bra med Premiere - for Premiere har begrenset muligheter til effekter. Premiere er ment til videoredigering, mens AE er ment til å endre/manipulere noe av videoklippene

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Takk for alle svar.
    Angående tutorialene på Xtreme siden, så har jeg sett gjennom de fleste her. Noen av de var for enkelt for meg, noen av de var for vanskelige for meg.

Takk for svaret incanus. Noen som kan svare meg på mine andre spørsmål (1,2 og 4)?

Velig bra Melwasul. Gleder meg til jeg får til dette Har du flere eksempler?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •