Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    16

Standard Film fra kamera til pc, enda en rendering tråd

I stad prøvde jeg å få en 40 minutters film fra videokameraet mitt til pcen. Jeg valgte windowsmoviemaker til å overføre filmen. Før jeg begynte å overføre fikk jeg velge mellom mange forskjellige formater til å ha filmen i, jeg valgte DV-AVI (Jeg tenkte det var best fordi jeg skal brenne filmen til DVD og vise den på dvd-spilleren).

Etter at den ble overført så jeg at filmen på 40 minutter ble på ca 8 gb. Selvom jeg skal redigere den til 10 minutter så syns jeg den fortsatt er alt for stor. Hva bør jeg gjøre, krympe den eller lagre den i et annet format?

Jeg takker på forhånd og håper jeg får hjelp

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Når du velger å ha en ukomprimert film, så blir den ofte stor :wink:

Det jeg pleier å gjøre i Avid hvis jeg har dårlig med diskplass er følgende:
    Importere filmen fra kamera med et format som tar mindre plass, deretter klippe filmen, for å så re-importere filmen fra kamera slik at bare det som er brukt i filmen blir importert Veldig smart, og veldig enkelt.

Hvis ikke du har nok plass, så er det jo logisk at du må velge et annet format. Hvis ikke så bruker du full kvalitet, brenner den ut på DVD, for å så komprimere den så du kan ha den på pc-en i lengre tid :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    16

Sitat Opprinnelig postet av Yadda
    Når du velger å ha en ukomprimert film, så blir den ofte stor :wink:

Hvis ikke så bruker du full kvalitet, brenner den ut på DVD, for å så komprimere den så du kan ha den på pc-en i lengre tid :wink:
    Plass på pcen har jeg nok av, men plassen på dvd-en er jeg mer redd for. De 10 minuttene blir nok til 2 - 3 gb :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Har aldri hatt noen problem med å ikke få plass på DVD. Og hvis den tar 2-3 GB, så er det vel ikke noe problem? :wink: Trodde sånne vanlige DVD-er tok 4.7 GB eller noe jeg?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Ein vanleg DVD tek 4,7GB ja, og 10min er ikkje i nærleiken av å fylle opp ein DVD.

Edit: Eg hadde ein film på 14min, som inkludert nokre videomenyar vart i underkant av 1GB...

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    16

Har alltid trodd at man max kan ha 700 mb - 1 giga som DVD-film på en DVD :P

Jeg skal prøve meg litt frem, takk for alle svar!

MrC
    MrC er offline
    Ensign
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Svar
    39

Standard Film på DVD

Det har ingen betydning hvor stor avi filen er. Når du lager DVD film av den blir den decodet til mpeg2 som er DVD formatet. Da blir filene mye mindre.
    Du får plass til 1 time video i høyeste kvalitet på en standard DVD.
    Ved å endre på diverse instillinger når du lager DVD'en får du plass til mer, feks 2 timer uten serlig tap av kvalitet. Jeg er ikke inne i alt det tekniske med dette men det heter noe med bitrate lavere bitrate=mer plass

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Der ser du! Det er bare å brenne i vei, Mr. Tarantino :wink:
    - Frank Capria

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Når du kjører videoen til DVD format, kan du ha mer en 4,7GB i avi format.

Jeg snekra sammen en bryllupsvideo som ble nesten 2 timer lang og fikk plass på en DVD. Jeg la inn filmen på data'n i AVI format. Den ferdige filmen var på ca 18GB i AVI- format.

Men likevel fikk jeg plass på en DVD-plate. Nå må det sies at det var ikke mange effekter og lignende på bryllupsvideoen.

Da vet du det..
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •