Du må nok berre bruka den klassiske metoden med å filma, laga eit fotspor, filma igjen, laga eit fotspor til osb. Rørsla i kameraet må du nok leggja på i postprodukjson, med litt crop.![]()
Veit iallfall ikkje om nokon andre løysingar.
hei.
Jeg skal lage en scene der en "usynlig" person går bort over veien. vi ser ikke personen men det blir våte fotspor merker bortover veien. noen som kan hjelpe meg å lage effekten at våte fotspor bare kommer frem ett og ett? helst der kameraet kan røre seg???
Takk
Du må nok berre bruka den klassiske metoden med å filma, laga eit fotspor, filma igjen, laga eit fotspor til osb. Rørsla i kameraet må du nok leggja på i postprodukjson, med litt crop.![]()
Veit iallfall ikkje om nokon andre løysingar.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Hvis noen skal gjøre det - tror jeg ikke de vil takke ja, og være bundet til en avtale, uten å ha sett klippet som skal gjøres noe på. Så om du har opptaket allerede, hadde det vært fint om du kunne legge det ut.
Kan du ikke bare pakke personen inn i ett grønt/blått laken? :P
lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D
Da sliter du hvis kameraet skal være i bevegelse :wink:
Med mindre de har en meeeget god dop.![]()
Film veien uten personen og uten fotspor.
Deretter stopper du kameraet, lar en person gå bortover veien slik at ddet blir fotspor. Så filmer du scenen med fotsporene.
I post animerer du en mask til å vise ett og ett fotspor.
...hvis kameraet ikke skal bevege seg.
Hmm.. slik jeg ser det er det noen ulemper med alle forslagene som er gitt hittil - også mitt.
Filme og lage fotspor en og en er greit nok, men avhenging av hvor dette filmes og hvor kort tid man får mellom opptakene er det ting som kan endres i miljøet (hvis det er ute). Sola beveger seg osv, noe som kan gi merkelig lys.Opprinnelig postet av MiniMan
Å lage kamerabevegelse ved hjelp av crop går også utover kvaliteten på filmen.
På denne måten vil vel bakgrunnen forsvinne også eller? Sist jeg sjekka kunne man ikke se igjennom grønne eller blå laken. Derfor må du også legge på en bakgrunn som beveger seg i takt med videoen.Opprinnelig postet av steffenz
Dette er jo et ganske godt forslag, men han ønsker helst kamerabevegelse og da er man avhengig av å få den eksakt samme banen. Hvis man hadde hatt ett spor eller mekanisk kamerastyring hadde dette vært mulig, men antar at han ikke har slike ressurser.Opprinnelig postet av joakim192
Slik som jeg ser det er det vanskelig å få dette til å se perfekt og ekte ut, i alle fall med de ressursene jeg antar han besitter. Alle løsningene fungerer til en viss grad, men ikke med optimal kvalitet. I tillegg vil det avhenge av lokasjon, underlag avtrykkene skal vises på og avstanden til de (hvor detaljerte de må være).
Jeg tror det hadde sett best ut hvis hele scenen ble filmet og dette ble fikset i postprod med after effects eller noe. Det stiller ganske høye krav til teksturer og kjennskap til programmet da, så dette kan vel også bli vanskelig å få til. Mistenker at OlaHaldor kanskje kunne fått til noe om han hadde hatt et godt tilrettelagt klipp å arbeide med, men det er ganske tidkrevende så det er nok ikke mange som ville gjort dette gratis med mindre de har utrolig mye fritid eller en sterk trang til å lære seg denne teknikken.
Men lykke til! Foreslår kanskje at du nøyer deg med noe som ser brukbart ut og ikke perfekt..![]()
Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin
Det kan gjerast ganske enkelt i 3D. Merk av 8-10 punkt på bakken og bruk eit 3d prog til kameratracking. Spor er bare litt mørkare med litt refleksjon. Den scenen kan eg hjelpa deg med dersom eg får litt tid på meg. Skal sjå om eg får lagt ut eit lite eksempel av vått fotspor i 3d.
https://lms.hfk.no/data/hfk/32104/Movie_0001.wmv
Hehe, dette er nok en god måte å kjøre det på ja. Akkurat nå ser det litt ut som bigfoot har vært der, men du er inne på noe her ja. Gi deg litt tid på å perfeksjonere det litt og legge på tracking så kan det bli bra det der.Opprinnelig postet av nes88
Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin
Må innrømma at det lignar litt meir på is enn vatn, og litt for store spor. Spora vil vera i rett storleik når ein brukar kameratracking og med litt referansebilder på våte fotspor trur eg det kunne blitt ganske realistisk.
Bokmerker