Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Kamera effect

Ensign
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    20

Standard Kamera effect

Hei, jeg så en film her om dagen, hvor de filmer inni en bil..(uten soltak)...og plutselig føres kamera oppi taket...og vips så er vi utenfor bilen...Hvordan lager man dette??....litt dårlig forklart.

Skulle hatt et eksempel, men fant ingen!
    ikolai G.
    Klipper/foto
    Oslo tv - Nedre gate 7
    Grunerløkka

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Kamera effect

Ehh....
    Det er vel bare å klippe idet kameraet når taket inni bilen (idet det blir svart), til et bilde hvor kameraet er oppå biltaket går jeg ut ifra. :?
    Eller var det noe mer avansert du så?

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Standard Kamera effect

Jeg tror han mener at kameraet liksom går gjennom biltaket!. Slik som man ser ganske ofte, at kameraet liksom kjører gjennom vegger/gulv og lignende. At man f.eks ser isolasjonen i gulvet osv.

Mulig jeg tar helt feil nå, men jeg oppfatter det som at det er dette han mener.

Jeg selv lurt en del på hvordan dette gjøres.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Kamera effect

Jeg hadde ført kameraet så langt som det lot seg gjøre, og deretter ha en manuelt animert wipe til en PS lagd lag hvor man ser isolasjon, bjelker, rør, eller hva man skulle ønske å ha der. Så filmer man fra andre siden (starter så langt nede som mulig og fører det oppover). Der har man da også en wipe.

Men det er grenser på hvor fint det ser ut. Det blir forsåvidt en mangel på perspektiv når man gjør det på den måten..

I ordentlig filmer, filmer de antakeligvis oftest bilen i et studio foran en greenscreen. I bilen er det da rett og slett et hull i taket, og man fører kameraet gjennom det.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Kamera effect

Hvordan vet dere at de ikke lagde hull i veggen eller taket? Filmselskapene har massevis av penger at de lager gjerne hull for kameraet skulle gå gjennom.

Men man kan bruke CGI til slike ting. Du må være flink til 3D for stedet skal se troverdige ut. Det krever at du kan modellere godt og flink til å texture ting + lys.

Det kan kanskje funke uten 3dgreier - da må man kunne Adobe After Effects skikkelig godt og klarer å håndtre kameraet godt i tillegg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •