Noe ala green/bluescreen funksjonen du er på jakt etter?
Heisann. Jeg tror kansje jeg har postet en lignende post tidligere, men likevell trenger jeg litt hjelp til utklipp av personer i video. Finnes det program som gjekjenner sterke farger? Har jo ikke proff utstyr akkurat.. Men ideèn med hvit lerret og prosjektor slo meg plutselig. Ha videon og det jeg vil i bakgrunnen + prosjektor. Det blir vell greit nok? Men gjerne enda mere en måte å klippe proffesjonelt ut video på.. Sterk bakgrunnsfarge bak person kansje? .. Takk for alle svar
M.v.h
Steffen Martinsen
lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D
Noe ala green/bluescreen funksjonen du er på jakt etter?
i]Endemi[/url]
24-7 Produksjoner[/url]
WaxInvoker kan brukes til green/bluescreen![]()
Fant det gratis på internett, husker ikke hvor...
Men søk litt så finner du det nok :wink:
Jeg har gjort dette før. Belyst et lerrett (les hvitt laken) med skikkelig sterkt lys, og fikk objektet til å stå et lite stykke unna for å unngå at konturene ble ødelagt av det sterke lyset. Fungerte fint. Da er det bare å lage en matte av de høye kontrastene. Luma-keying er det vel.
Fant ett program kalt Wax og ikke WaxInvoker, men regner med det er samme greiene.. Finnes på Download.com og heter DebugMode Wax.
Uansett, hvordan fungerer det der greenscreen greiene? Noen som kan fortelle meg ganske enkelt, siden jeg har ikke prøvd dette før, men jeg lærer fort =)
Greenscreen brukes til å kunne keye (nøkle ut, på godt norsk) den grønne fargen, for så å kunne bytte ut det grønne med noe helt annet.
Det du gjør, i praksis, er å kjøpe grønn (da mener jeg skikkelig skrekkgrønn, helst, som tar imot mest mulig lys, men reflekterer så lite som mulig) filt, duk e.l... Eventuelt maling om du syns det virker greiere med tanke på økonomi.
Deretter bør du ha et rimelig stort rom slik at du kan ha god plass til kamera, lamper og objektet du vil ha forann grønnskjermen, f.eks. en bil, motorsykkel, en skuespiller - eller flere skuespillere om du vil.
Cluet er å lyssette grønnskjermen så JEVNT som mulig. Og i tillegg unngå skygger på den. I allefall ikke så veldig mørke og merkbare. I tillegg er lyssetting på skuespillerene viktig - så trekk dem gjerne godt fra skjermen..
Hvis skuespillerene er for nært skjermen vil du oppleve å få harde og tunge skygger fra dem som gjør keyingen vanskeligere, og naturlig lys vil være vanskelig å oppnå. I tillegg vil du muligens få noe som heter "spill", dvs "søl" - at grønnfargen fra skjermen reflekteres og kaster et grønt lys på hud, klær og hår.
EDIT!!
Ta forresten en titt her: www.olahaldor.net/vegar/gullstrupen_edit.mpg
Der har jeg brukt greenscreen til en vignett. Sånn kan det f.eks. gjøres.. Dog, dette er et VELDIG lite studio, så jeg fikk ikke plass til kamera, lys og grønnskjerm slik jeg egentlig burde hatt det.. Og for få lamper til utlån.
Okei! Tydeligvis litt erfaring så jeg.. Det videoklippet du hadde, var det klippet ut det der idol-lignende scenenen der personen var i sølv, var dette laget av greenscreen?
Hvordan gjør jeg i programvaren etterpå?
Tusen takk for du gidder å hjelpe meg. Gleder meg mye til å begynne å filme , så vil jeg legge ut resultatet av hvordan det ble etterpå
EDIT: Prøvde å filme min egen hånd med en grønn ujevn t-skjorte som bakgrunn bare for å sjekke. Derretter tog jeg screenshot av den grønne t-skjorta å så om Photoshop greide å skille handa ut fra grønfargen - og det fungerte! Bare der t-skjorta hadde noen bretter og var ujevn ble det ikke helt 100%.. Tross alt gym t-skjorte :P
DebugMode Wax ja, blir hetende WaxInvoker på skrivebordet, vet ikke hvorfor...
Men slik...eh..nøkler du ut i Wax:
Film etter rådene til OlaHaldor(takk for de! Har prøvd keying selv uten de rådene og endte opp med for hardt lys i fjeset og skyggeproblemer..)
Åpne Wax, åpne filmsnutten (klikk på papirbunken med en strek i(står Add Media Files når du tar musen over))
Dra den ned fra media bin til tidslinjen.
Klikk på Video Plugins.
Der finner du Chroma Key, dra den ned og slipp ned oppå klippet.
I spor 1 står det nå Chroma Key med en pyramide på skjeve, klikk på pyramiden.
Trykk på pipetten(eller hva den nå heter)og trykk på noe grønt i filmen.
Legg nå inn videoen som skal være bakgrunn på samme måte som du la inn den første videoen. Dra den til spor 2.
Still Tolerance til video to kommer frem bak video en uten at personene forsvinner.
Trykk på Render(grønn pil)og du får den ferdige videofilen i samme mappe som den første videoen
Og bare spør hvis det er noe du ikke skjønte, ble kanskje en litt rotete forklaring...
Tusen takk for svar! Jeg fant en Chroma Key plugin i Vegas som fungerte toppersog jeg skal prøve den som du sendte inn så snart som jeg får tid og ram :P
Jeg lagde noen tester først, lyssatte litt dårligere enn på den ferdige versjonen for å teste grønnskjermen under dårlige forhold, sette det litt på spissen med keying. Og siden det fungerte flott, kunne jeg like godt bruke det klippet.Opprinnelig postet av steffenz
Den effekten var hovedsaklig gjort i Motion, med Stylize > Halftone, eller noe i den dur, og lagt på Trapcode Shine etterpå i After Effects. Så det klippet med jenta som peker mot høyre var i utgangspunktet ikke ment til å være med. :P
Tjo hei! Fint å være til hjelp!
Bokmerker