Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Standard Lysette greenscreen

Heisann,
    Jeg har lest flere ganger at mange ambefaler å bruke arbeidslampe til lysetting på greenscreen.
    Vel, jeg har ingen. Men må det være en sånnen 1000W lampe, eller duker en 99 kroners europris versjon?..
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Vel, det duger kanskje, men det viktigeste er nok hvordan du setter dem opp. Skygger er det største problemet.
    Du trenger nok mer enn 1 lampe.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    236

Hvis du spanderer tre arbeidslamper (250 watt)pluss en dimmer vil det nok hjelpe på..

bare husk på og ikke få skygger på greenscreenen.. Og at greenscreenen ikke er av reflekterende materiale.. Filt er et godt alternativ..

Og hvis du henger lampene i tak f.eks.. er det lettere å bruke stua hjemme.. Location har jo noe å si på lyssetting..
    url=http://www.signaturdesign.org]AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz 2GB RAM GeForce 7900GT 256MB[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Tre lamper er en OK løsning, men langt fra godt nok. Hvis du syns disse 99-kroners lampene fra europris funker og gir godt og sterkt lys, er det bare å pøse på.

Start med å lyssette greenscreenen så du får en jevn grønn farge. Fire-fem lamper eller mer er det som skal til for å få et OK resultat - avhengig av størrelse såklart.

Deretter plasserer du objektet der du vil det skal utøve bevegelser etc, og lyssetter det, og prøve å få så lite skygger som mulig på greenscreenen - dersom du får - prøv å vask bort met et par ekstra lamper.

Du bør bruke minst tre lamper på objektet også, for å illudere naturlig lys, som kommer ovenfra, fra sida og nedenfra. Dimmer er absolutt ingen bakdel.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Kanskje det er lettere å gjøre det utendørs for da blir det romslig, så slipper du å tenke mye på lys (med mindre om du filmer det om natten).

Søndag har jeg prøvd greenscreen med mitt nye XL2-kamera. Lillebroren min stod 2 meter fra greenscreen slik at jeg kunne zoome på ham og sette fokus på ham istedet for bakgrunnen. Så filmet jeg med 25p og lukkertid på 1/25 (jeg bør skifte til 1/50 neste gang). Også brukte jeg håndholdt (med et merke på bakgrunnen slik at jeg kunne tracke det)

Jaja, her er resultatet mitt:
    http://www.trianglestudio.net/xl2/greenscreen_test.mov

edit:
    Forresten, det ble egentlig litt grønn på kanten av personen, men jeg fikk dem mørkere og mer oransje.

Og jeg glemte å si at jeg brukte Adobe After Effects til det. Men Vidoy anbefalte meg å prøve dette programmet til blue- eller greenscreen:
    http://www.seriousmagic.com/products/ultra/index.cfm (Jeg holder på å laste ned trial nå).

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Kunne tenkt meg å prøvd det keyingprogrammet, men det koster mer enn lomma mi kan klare nå.

Her er et VELDIG godt alternativ, til AE.
    http://www.padd.com/dvg/prod/prod.ph...tteb&;view=dvg

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    San Francisco, California
    Svar
    164

Antall lamper er vel egentlig ikke saken her. Det som er viktig er at greenscreenen er jevnt belyst. da må du ha soft box/filter foran lampen. Hvis du ikke har et professionelt så kan du med forsiktighet bruke hvitt stoff, ark eller hva som helst som sprer lyset. Da holder det lenge med 2 lamper på skjermen, og som sagt sørg for å ha tilstrekkelig avstand fra personen til skjermen så du unngår spill. Du må selvfølgelig også lyssette personen med andre lyskilder.
    quot; Let´s get down to brass tacks... How much for the ape? "
    -Hunter S. Thompson

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Okei, tusen takk for hjelpen! Skal se hva jeg kan gjøre
    Anyhow.. SeriousMagic programmene er veldig gode, men veldig dyre også.. Prøvde dem selv, håpet at det fantes en liten fy-fy versjon av det på internett, men det gjorde det ikke.
    Liker å prøve programmene fullt ut en stund for så å vurdere å kjøpe. Men i min situasjon er økonomien dårlig med tanke på å kjøpe programmer. Photoshop, Vegas, After Effects, alt kan jeg glemme. Men om jeg får råd, kjøper jeg det gjerne. Fåreløpig "prøvekjører" jeg bare. Går i 10'ende klasse i år, noe som bør fortelle at økonomien min ikke er særlig god. :P
    Ellers, keyingen i Vegas 7 er flott. Prøvde Vegas 7. Her ligger det allerede inne Bluescreen, og Pure Bluescreen. Resulatene min ble overraskende bra! Ambefales å prøve!
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •