En bildesekvens er kanskje tingen?
TGA-bildesekvens med alpha-channel pleier å gjøre susen...
Skal nå begynne så smått med 3d animasjon, i håp om å eskalere mitt kompetanse nivå innenfor post-produksjon. Har lastet ned en trial av Maya, som jeg prøver å sette meg inn i. Jeg har nå laget en enkel basic modell, som jeg vil åpne i After Effects - men nei.
For å gjøre et langt spørsmål kort: Hvilket format bør jeg rendere ut med, for at filen skal kunnes åpne i After Effects - som et 3d layer.
.avi, .mov etc fungerer jo ikke, da hele renderinga blir pakket sammen til en film i form av et 2d layer (flat komp)
Anyone?
he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term
En bildesekvens er kanskje tingen?
TGA-bildesekvens med alpha-channel pleier å gjøre susen...
Om jeg forstår deg riktig, ønsker du å kunne panorere og rotere rundt objektet, i After Effects?.. Har ikke gjort dette - og jobber heller ikke med Maya, men jeg tror det skal godt gjøres at du får en 3D modell inn i After Effects.
Rendre ut i 32bit TGA - da får du RGB+A og det er null sak å kompe inn i After Effects.
Sjekk også hjelpefila til Maya og After Effects, må da stå noe sted om hvordan man får eksportert feks kamerabevegelser fra Maya til AE - mener å ha lest at det skal gå, slik at du slipper å drive med kameraanimasjon to ganger.
Om du skal gjøre mye med dybdeskarphet og sånn kan det være kjekt å rendre en Z-pass.
Der ja! Dette gikk lekende lettJeg renderte ut i 32bit TGA, og dette fungerte.
Takk for hjelpen
he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term
Man kan importere 3d modeller inn i After Effects. Da trenger man pluginen til Zaxwerks som heter Invigorator Pro.
www.zaxwerks.com
Men dette fungerer best om man bare har noen få elementer og ikke hele scener. Du vil alltid få best resultat om du rendrer ut i Maya i tiff som nevnt tidligere først og så composer det hele sammen i After Effects. Men om man skal bruke forskjellige 3d elementer som dataskjermer, billboards etc til en vignett eller spot så kan det være enklere å importere modellen direkte inn i after effects med invigorator pro. Så kan man importere kamera bevegelser fra maya.
Tror jeg dropper Invigorator Pro plug-in. 4516,- er for mye penger for én plugin, syntes nå jeg. Holder meg til render output - TGA, og inn i AE.
Problemet oppstår selvfølgelig når jeg legger på et kamera i Maya, en bildesekvens fungerer dårlig da. Så Invigorator hadde nok gjort jobben der, men jeg får heller legge på et kamera i AE, og ta det hele derfra.
Takk for hjelpen.
Vel du bruker jo allerede en trial version av Maya og hvis jeg ikke tar feil så går det an å laste ned trial/demo versjon av invigorator pro. Du skal jo ikke selge dette arbeidet så da gjør det vel kanskje ikke noe med litt watermarks/røde striper i bildet (om formålet fremdeles er å lære og ikke selge).
Jeg har en midlertidig trial versjon, så en alla "student package" er på vei. Har seg nemlig sånn at skolen har student lisenser til noen av elevene. Deriblant jeg.
Watermarks er vel ikke så kult, uansett hva du skal bruke materialet til. Nå skal ikke jeg selge dette materialet, men jeg har stadig innleveringer på skolen, og tror ikke det er et pluss med rødestriper i filmen. I og med at jeg er ny i Maya, og ikke har lært stort, så vurderer jeg heller å bytte til Cinema 4D, som er et - etter mitt inntrykk - langt mer brukervennlig program. Det er vel stort sett de samme render options, så rendere ut i TGA, TIFF etc er nok ikke noe problem.
Har lenge tenkt på å vinne i lotto, så jeg gjør nok det i løpet av uka. Da holder jeg meg til Maya, kjøper alt av tutorials, og Invigorator skal selvfølgelig i handlekurven.
Jeg ville ikke ha byttet fra Maya til Cinema 4D. Maya brukes i mange selskaper og er langt mer utbredt enn Cinema er. Ja, Cinema er kanskje mer brukervenlig, men har ikke alle mulighetene man har i Maya. Det strømmer også over med læremateriale på internet og er der overlegen i motsettning til Cinema 4D. Maya er bare litt dyrt i forhold men det kommer ann på om du skal ha complete, eller unlimited. Cinema 4D er billig, men hvis du skal ha bundle må du opp i rundt 20 000.
http://shop.maxon.net/?setlanguage=en
www.digital-tutors.com
www.simplymaya.com
www.thegnomonworkshop.com
www.3DBuzz.com
www.area.autodesk.com
www.autodesk.com
http://www.freedom-of-teach.com/prod...id=det_anadvd1
http://www.learning-maya.com/tutorials.php
http://www.highend3d.com/maya/tutorials/
http://www.3d-palace.com/forum/showthread.php?t=11240
etc
Det er mye å lære![]()
Okei! Jeg skjønner hva du mener. Tror jeg bestiller Total Training DVD'ene i dag samt leser litt på linkene over.
Btw, bruker ikke du (Oter4d) Cinema? Mener å ha sett en link på mac1.no, til ditt Cinema forum.
Takk
Bokmerker