Viser resultater 1 til 4 av 4
    Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    9

Standard Noen spørsmål om teksting og filmklipping

Hei

1. Hvordan kan jeg på en grei måte lage tekst "subtitel" til filmen jeg holder på med? Finnes det noen tuturial for dette?

2. Jeg har tenkt å klippe ut noen sec med film fra en annen film, hvilket program kan jeg bruke til dette? Det er avi format på filmen jeg skal klippe fra.

Tittey

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Subtitles - undertekster på godt norsk.. Hvis du skal lage DVD av filmen kan det jo være greit å lage teksten som en del av DVDen, i stedenfor at teksten er brent inn i videoen, slik at man ikke har noe valg.

Stort sett pleier det vel å være ARIAL som er fonten på DVDer. Hvitt fyll med sort kant. Størrelsen pleier normalt å være satt til optimal størrelse i authoring-programmet der du gjør subtitles.

Ellers har jeg en anelse om at på vanlig video kan du bruke alt fra 16-22 - avhengig av font. Unngå bare å bruke en serif-font. Altså, Times New Roman og den slags. Sans serif-fonter som f.eks. Arial og Verdana er lette og enkle å lese, og funker best på skjerm.

Lek og lær

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    9

Jeg skal ikke lage en DVD film, blir bare en jeg skal ha på dataen. Har aldri laget undertekster til noe før så en liten guide hadde vært kjekt Bruker Adobe Premier Pro.

Når det kommer til det å klippe ut en del av en stor film så har jeg skaffet meg gratisprogrammet MPEG Streamclip. Men når jeg legger inn filmen så kommer det bare opp en hvit skjerm, lyden er der, men bilde er altså bare hvit. Er det noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette?

Tittey

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    foran pc'n :P
    Svar
    95

Sitat Opprinnelig postet av Tittey
    Jeg skal ikke lage en DVD film, blir bare en jeg skal ha på dataen. Har aldri laget undertekster til noe før så en liten guide hadde vært kjekt Bruker Adobe Premier Pro.
    du lager undertekster som alle andre tittler. i hvertfall hvis du sal bruke premier pro.
    Stort sett pleier det vel å være ARIAL som er fonten på DVDer. Hvitt fyll med sort kant. Størrelsen pleier normalt å være satt til optimal størrelse i authoring-programmet der du gjør subtitles.

Ellers har jeg en anelse om at på vanlig video kan du bruke alt fra 16-22 - avhengig av font. Unngå bare å bruke en serif-font. Altså, Times New Roman og den slags. Sans serif-fonter som f.eks. Arial og Verdana er lette og enkle å lese, og funker best på skjerm.

Lek og lær

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •