Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Standard Safe-Areas - Noen få spørsmål..

Heisann..
    Det er noe dritt med det der Safe-Areas.. Men jeg vet å løse problemene nå, men lurer likevell på noe vedrørende dette..
    Jeg har gitt opp å bruke DVD Architect og bruker DVD-Lab PRO istedet. Her er det oppmerket for Safe-Areas på menyen, og sammen med Photoshop og Adobe After Effects får jeg alt til å passe.. Likevell er det tungvint, for videoene er laget i Vegas, så alt må eksporteres ut først, og inn i Adobe After Effects og ut igjen.. (Men Adobe har ikke støtte for DVD formater? Har bare MPEG 4 og ikke rett til DVDFormat, noen plugins eller noe anyone?) Uansett, vil videoene mine også bomme på skaleringen? Må jeg ta alle filmene inn i Adobe og skalere dem ned, eller fikser DVD spilleren dette? Det er riktignok jævligst på menyene, men ett irritasjonsmoment på DVD filmene også..

Gjett hvem som finner ut at en kan hake av for Safe-Areas i både Vegas og DVD Architect nettopp? Tror de fleste vet svaret!
    Men iallefall - trenger jeg å bruke Safe-Areas også på filmene, eller fikser programmet dette selv? Kan jo brenne ut og se en test, men det er litt waste å gjøre det allerede nå..
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

"Safe areas" gjelder for alle bilder som skal vises på en CRT-TV. Enten det er menyen eller selve filmen. Er ikke sikker på om plasma/LCD-TV'er er like elendige. Jeg har tidligere referert til å lese om "Overscan".

Under opptak må du komponere bildene slik at det viktige foregår innenfor "safe areas".

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Okei, men sånn som på DVD menyer så kan jeg liksågreit bare kutte ut alt som er utenfor områdene? Er litt vanskelig dette her, skal brenne ut ett kopi å teste på vanlig + plasma/lcd og evt komme med tilbakemeldinger.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Både ja og nei. Du kan kutte ut det som er utenfor "action safe" - som er den ytterste safe-rammen. MEN vær obs på at f.eks. en del prosjektorer og i noen tilfeller LCD/plasma-skjermer viser alt - altså det som også er utenfor disse sikkerhetslinjene.

Greia er at du skal ha litt å gå på.. Prøv, og eventuelt feil, lær av erfaring.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Okei.. Tusen takk..
    Laget en tidligere produksjon hvor jeg ikke en gang har vært obs på problemet.. Men i tilegg til denne fiksen + at filmene nå er i 25.000 istedet for 29.000 (bug i Vegas), så er alt mye bedre =D

Kan jo brenne enn par test-eksempler..

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Nei, du kan ikke like godt kutte ut det som er utenfor "Safe area". Det vil variere hvor mye overscan som er på TV'er, fra eksemplar til eksemplar, og "safe area" er vel sånn "i verste fall". "Hold det viktige innenfor her for å være helt sikker på at det kommer med". Mens de fleste tv'er vil vise mer enn "Safe area" i minst etpar av kantene.

Skikkelige monitorer viser hele bildet, og putter du f.eks. dvd'en i en PC (elller mac!) vil du se hele bildet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Eh.. altså.. Jeg har nå kutta ut det greiene jeg.. Alt utenfor Safe-Areas.. Er det altså dumt å gjøre? Hvordan i helsikke gjør de egentlig dette i studioer? Sånn proff-dvdèr liksom?

Er det ikke en eller annen strekkfunksjon som strekker bildet så lenge du holder deg innenfor Safe-Areas?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Jeg undres grusomt over hvorfor søren du på død og liv skal fjerne det som er utenfor safe area.

Safe area angir en margin slik at det som er innenfor, garantert vises på alle skjermer. Legger du en sort maske rundt det som er utenfor, vil du oppleve å få et teit bilde. Bare prøv.. Jeg stopper deg ikke.

Det som er utenfor KAN vises på noen TV-skjermer, og som en annen nevnte, vises hele bildet på feks en PC-skjerm.

Kjøpe-DVDer har informasjon i alle pixler - inkl. de som er det som angivelig er utenfor safe area.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Nei du ser jeg laget en DVD ifjor, og da så alt helt fryktelig ut.. Vegas greide å få til 29.000 istedet for 25.000 og Safe-Areasèn bommet helt.. Dette fikk begeret til å renne over, og det ser da veldig uproft ut..
    Men du sier her at :
    Kjøpe-DVDer har informasjon i alle pixler - inkl. de som er det som angivelig er utenfor safe area.
    Hvordan kan en gjøre noe sånt da? Hvordan gjør du/dere andre det? Jeg vil ha ett bra resultat denne gangen.. Jeg har en Pioneer DVD spiller her, og er noe så mye som en millimeter utenfor Safe-Areas vises det ikke!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Tror du misforstår det med safe guides helt vanvittig.

Det er som sagt, kun en margin som hjelper deg å holde det som er relevant, innenfor minimumsgrensen for hva en TV viser. Det som du mener gikk utenfor, har ikke noe med spilleren å gjøre, men TVen du spilte av på.

Et bilde, for å illustrere.

Innerst er Title Safe. Innenfor her er det sikkert å legge tekster, subtitles, supringer, etc.. Det blir garantert med på skjermen, uansett skjerm.

Action Safe gir deg en pekepinn på at "innenfor her bør du prøve å holde deg med relevant informasjon i bildet som skuespillere, relevante objekter etc."

Skjønner?

Dette er ikke noe du kan tukle med - det er et hjelpeverktøy - og sånn er det bare.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •