Sladd fjes og bilnummer før du legger det ut på nettet. Da skal du være trygg.
Blir du spurt har du vel samme rettighet som journalister når det gjelder å beskytte kilden.![]()
Har lurt litt på det her. Jeg har laget blandt annet en dokumentar der rånere som jeg også intervjuer, kjører altfor fort. Jeg lurer på hvordan går det hvis jeg f.eks legger det her på nettet, eller om det skulle bli vist på tv, kan de da bli tatt for det?
Hva med andre lover? Kan personene faktisk bli straffa, eller kan jeg bli det?
Sladd fjes og bilnummer før du legger det ut på nettet. Da skal du være trygg.
Blir du spurt har du vel samme rettighet som journalister når det gjelder å beskytte kilden.![]()
ack of knowledge is the road to peace.
Høres logisk ut det. Desverre tror jeg det kommer til å ødelegge filmen om jeg sladder overalt, men takk for tipset, skal huske det til nestegang![]()
få det klarert med de du skal intervjue. vi lagde en dokumentar om basehopping og filmet en fyr gjøre et ganske ulovlig hopp fra en bro. hvis dokumentaren evt. skal bli vist på tv kan det bli mer aktuelt med sladding.
off topic så døde fyren vi lagde dokumentaren om to dager etter at vi hadde gjort det siste intervjuet med han hvor han snakket om forholdet hans til all risikoen ved basehopping. ganske creepy...
Da trenger du ikke å sladde det, for da kan han ikke bli tatt.
(Det var ikke ment som en spøk, men seriøst.)
Hvis han døde under et basehopp kan slutte filmen med at han døde av dette. Det vil gjøre filmen veldig bra. Vil nok virke som en advarsel til de som ser den og har lyst til å prøve dette. (Bruk gjerne noen bilder fra gravplassen.) Hvis han ikke var gammel nok, bør du spørre pårørende om lov til å vise filmen.... kanskje du bør snakke med dem uansett.
ack of knowledge is the road to peace.
Må ha vert forferdelig for dere som lagde filmen da...
Men jeg er veldig enig med keste at historien blir jo bare utrolig sterk nå som han er død, bare noen dager etter dette skjedde. Hvis du hadde intervjuer med han om hvorfor han risikerte livet for ekstemsporten han drev med, er jo det utrolig viktig og interessant for folka rundt han! og andre også for den saks skyld.
Kanskje det er et prosjekt du kunne fortsatt med, og fått familien og vennene hans til å snakke om hva som skjedde, hva de syntes om hva han gjorde, og hva han betydde for dem. (typisk sånn greie man nesten begynner å grine av!)
Sprøtt hvor hårfin balansen er over hva som er akseptabelt og hva som er umoralsk i dokumentar egentlig..
dokumentaren var på ingen måte en advarsel til de som hadde lyst til å prøve det. Jason (fyren vi intervjuet) sier i et av intervjuene at han har opplevd så mange utrolige ting, sett så masse verden rundt og møtt så mange bra mennesker, at selv om han hadde dødd samme dagen hadde han følt han hadde levd et bra liv. Han ville heller dø imens han lever livet til det fulleste enn å dø f.eks. på vei til jobben.
han hadde også et utsagn han brukte flere ganger: Hvis kameraten din dør i en bilulykke, hvordan kommer du deg da til begravelsen? du kjører bilen din, uten å tenke over. det var et sånt forhold han hadde til det.
poenget med dokumentaren skulle være at alle tror basehoppere så "gale" og "sprø" ("the pepsi max attitude" som han kalte det selv), når de fleste er ganske vanlige mennesker. den fikk nå en litt annen vinkling til slutt.
vi intervjuet kjæresten hans som også basehopper rett etter ulykken, og det ble en utrolig sterk dokumentar av det. flere som begynte å gråte når den ble vist på visningen på slutten av skoleåret. det var litt vanskelig for oss, for vi synes jo det var forferdelig trist, men samtidig kunne vi ikke la være å tenke at det kom til å bli en utrolig sterk dokumentar. skulle gjerne vist dokumentaren her, men han som regisserte er ikke interessert i å ha den liggende på internett.
en annen ironisk ting var at når han døde i ulykken var han på vei til begravelsen til en kamerat av han som hadde dødd i en annen ulykke bare måneder før, og han skulle hoppe fra det første stedet som kameraten hans noensinne hadde hoppet fra.
de brukte deler av intervjuene våre på riksdekkende nyheter (her i australia altså).
uansett, alt dette er veldig off-topic. beklager. det jeg egentlig skulle si før jeg begynte var at vi hadde ikke tenkt å sladde noen ansikt før han døde heller. alle vi intervjuet og filmet var helt ok med det. ikke for å høres negativ ut, men hvor stor er sannsynligheten for at filmen kommer til å bli vist på tv liksom? hvis den evt. blir det kan du sladde ansiktene da.
Har vel ikke noe å si at det er off topic.. sinnsykt interessant synes nå hvertfall jeg. Og jeg synes at du ikke moraliserer, eller bruker det som en avdvarsel bare er bra. Skulle likt å sett den filmen.
Men til topic.. tilmen er altså ferdig, og den kommer nok ikke til å slæddes.. mister man kontakten med hovedpersjonen er jo påenget borte, for at de kjører for fort er liksom ikke så relevant.
Og nei, den vil ikke vises på TV heller. Hadde et håp om å få sendt den på TV Drammen da jeg starta, men jeg gidder ikke prøve nå, med hennsyn til hovedperson, og en litt slem vinkling :twisted: pluss at den har noen småfeil jeg ikke har giddi å retta på, og det med slædding.
Enn om man legger sånne filmer her i frumet da.. er det en stor risk å ta?
Hvis du har slæddet ut bilskilt/ansikt så bør det ikke være noe problem.Opprinnelig postet av Anette
i]Endemi[/url]
24-7 Produksjoner[/url]
Poenget er vel at ho ikke har det, og helst ikke vil det..
Men sånn stort sett, er jo sansynligheten liten for at noen gidder å bry seg om en sånn liten sak. Purken har da nok å gjøre, om de ikke må gå på amatørfilmforum for å se at noen har kjørt for fort en gang...
Tror ikke risken er så alt for stor, men jeg ville hørt med personen det gjaldt først, så han ikke plutselig ikke legger skylden over på deg siden du ikke fikk godkjenning.![]()
ww.gratistur.com
Bokmerker