Høres veldig fornuftig ut! må få en admin til å ordne sticky da, så trenger vi en person som kan lede det, sette opp en mal og sånn!
Jeg har nevnt det i en tråd før, og nå har jo en tråd - og sikkert mange andre også opp gjennom tidene - blitt stengt pga et spørsmål som blir spurt om opp og opp igjen, og det vil garantert komme igjen. Nemlig dette med hvilket kamera man anbefaler, helst innen en viss prisklasse.
Veldig mange virker arrogante og sier ting som at man bør bruke google, søke i forumet etc.. Å søke i forumet er langt fra noen spøk - utrolig mange tråder her inne er dårlig beskrevet i topicen, så jeg føler det blir som å gå i blinde i en labyrint.
Kunne vi ikke en gang for alle satt oss sammen og tatt i et tak alle mann, og lage en FAQ e.l. som oppdateres annenhver mnd eller noe ? Ta opp spørsmål som f.eks. hvilket kamera anbefaler dere? maks 10.000,- !
Dermed kunne man satt opp en liste med aktuelle kameraer og kategorisert inn i DVD-kamera, DV-tape, harddisk, etc.. Det samme vedrørende programvare av ymse slag som redigeringsverktøy, fargekorrigering, 3D-animasjon, compositing og visuelle effekter.. Valg av annen hardware som mikrofoner, PC/Mac og sånt.
Er jeg inne på noe, eller er dette helt makkverk og tåpelig ? Jeg alene har ikke kapasitet til å gjøre dette - men flere SAMMEN ville vært en flott løsning. Denne ser jeg for meg burde stått over selve forumet, som en sticky som alltid er der - så kan man sjekke siste nytt og priser/prisendringer siden forrige måned og sånt.
Eventuelt, kanskje man kunne ordna en RSS-greie ut av det, slik at man får en melding om når det er oppdatert.
Høres veldig fornuftig ut! må få en admin til å ordne sticky da, så trenger vi en person som kan lede det, sette opp en mal og sånn!
Det vanskelige er jo at man må bli kjent med forskjellige varene. Dvs, bli kjent med alle kameraene i 10.000 klasse eller 20.000 klasse, er ikke akkurat lett for en amatørfilmskaper. Men de som har tilgang til flere kamera på jobben/skolen kunne sikkert lage informasjonstråd, ja. Ellers ser det ut som man må samarbeide med flere amatører for å få mer informasjon om diverse kamera.
Incanus har allerede laget en tråd om videoredigeringsprogrammer og den står sticky i programvare-avdelingen. Og det ble heldigvis ikke mange tråder om det etterhvert, har jeg lagt merke til. Takk til incanus.
At man har folk her inne med erfaring for nye kameraer forventer jeg ikke, men det er mer snakk om hva som gir mest "bang for the buck" akkurat "nå".
Dersom noen har erfaring med et kamera er det jo flott, da kan man jo legge ut en omtale av det kanskje.
Noen admins/moderatorer som har noen innspill på dette?
Folk kan skrive noen linjer om det kameraet de har, så kan andre tilføye ting etterhvert. Vi trenger en mal på dette da, hva med
Kamera produsent
Produktnummer
Utgivelsesår
Prisklasse (brukt/nytt)
Detaljer (som feks videoformat,lagringsformat, ccd,zoom, eksponering, tilkoblinger, osvosv
Muligheter for ekstrautstyr og sånn
Vi kan jo igrunnen bare rippe fra akam.no
Så kan en skrive egne erfaringer med kameraet, erfaringer med ekstrautstyr til kameraet, fordeler, ulemper osv.Opprinnelig postet av akam
Så oppretter vi 3 forskjellige poster
Kamera fra 2000-5000
Kamera fra 5000-10000
Kamera fra 10000 og oppover
Folk skriver nye replies om sine erfaringer om et spesiellt kamera så kan jeg klippe og lime sånn at det blir litt mer rydding etterhvert
Høres det greit ut?
Tenkte ikke å gå SÅ dypt til verks, da kan man like godt skrive en egen avis og sende ut til alle som vil ha...
Et eksempel;
Produsent: Sony
Modell:etellerannet
Opptaksformat: mini-DV tape
16:9?: Ja
Omtaler
- Liste
- Med
- Omtaler
- Som kan
- Linkes til
Billigste pris
- X antall penger, hos nettbutikken.no
Dermed blir det ikke horibelt langt heller.
God idé!
Hadde også vært lurt med linker til nye videokameratester med flere videokameraer i forskjellige prisklasser, legger inn en fra mai med videokameraer som koster fra 4.000-7.000 kroner.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=25191
Hvis man la inn linker i stickyen når man kom over større tester man syns var bra, og linkene til tester med kameraer som har gått ut av produksjon ble merket blir det nok blitt en hjelpsom tråd.![]()
I tilegg til personlige meninger om kameraet.
Da får man både proffe og personlige erfaringer. :wink:
Genialt, dette var en virkelig en bra idè for å få litt orden på forumet, syntes det begynner å skli litt ut..Så no må sjefene begynne å jobbe litt, endelig hehe..
url=http://www.freewebs.com/diamondstudios/]Diamond Studios[/url]
Guiden som oppdateres med kamera, programvare etc tenkte jeg kunne sett ut noe lignende som Mac1's RAM-guide.
http://mac1.no/ram
Da blir det lett leselig, ikke masse heavy stoff osv.. Så kan man heller linke til sider med mer beskrivende info om tekniske finesser. Det vil for det første bli mye enklere å orientere seg i, og det vil føles mye mer 'åpent' og ikke så tungt og "søren.. må jeg lese alt dette?" bare for ett kamera eller noe, slik det var foreslått lenger opp. Det blir litt overkill.
Det er nok med Produsent, modell og pris + link til hvor man kan kjøpe det billigst og evt. omtaler.
Høres ut som en genial ide.
Kan ikke du OleHaldor starte en slik tråd, slik du ønsker den etter tilbakemeldingene, så ordner vi den som sticky da?
Administrator
Norsk Amatørfilmforum
Bokmerker