Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Volda
    Svar
    240

Standard Animasjonsteknikkens historie:

Ja.. Sikkert ikke ALLE som synes dette er så SINNSYKT spennende, men jeg er SVÆRT fascinert over hvordan de klarte å lage animasjon med høy kvalitet FØR datamaskinene kom inn i bildet. Det er faktisk ikke så lenge siden det! Faktisk ikke før ETTER jeg ble født! Tenk på det a! oi...

---------------

Ok. Her er litt grunnleggende historie:

Animasjon har alltid eksistert. Faktisk på gamle egyptiske hieroglyfer på veggene var det tegninger som en kunne "sette sammen".
    Greske krukker hadde malerier på som kunne "settes sammen," ja, det går så langt tilbake at det er hulemalerier av griser med flere bein som illustrerer løping.

----------------

1896
    Daller første animasjonen på film, var i 1896.
    Det var av en avistegner kalt James Stuart. Han laget et klipp der en mann blåste røyk i ansiktet til en dame, hun himlet med øynene, en hund kom hoppende inn og en annen mann sjonglerte. Filmen var på over 3000 tegninger og ble vist på kino. Da folk så filmen gapskrattet de. Ingen hadde sett noe lignende før.

1914
    Celle-teknikken ble funnet opp. Dette var da man først tegnet på papir, deretter fintegnet slik at animasjonen var lettere å skjønne, deretter ble den tusjet over på en celle (tynnere overhead-ark). Så la man alle lagene oppåhverandre med bakgrunnen nederst, festet et kamera over alle de gjennomsiktige tegningene, og fotograferte. Bildene ble fremkalt, og satt sammen som film, deretter lagt til lyd. Disneys første suksess med denne teknikken var Snehvit og de syv dvergene.

Fargeleggingen av tegningene var et kapittel for seg. De ble malt for hånd, og måtte tørke for hver farge en malte på. Her kan jeg skrive mye, men velger å la være

Her er prosessen for å lage en animasjonsfilm i 1914:

- Skisseanimasjon (vanlig tegning)
    - Cleanup (finne streken og gjøre tegningen tydeligere)
    - Tracing (også kalt ink. Tusjing av tegningen)
    - Paint (Farge)
    - Fotografering

1961 - Xerox
    Da kom det en liten revolusjon. Kopimaskinen! På denne måten kunne man kutte ut et av leddene i prosessen: nemlig tracinga! Rett fra cleanup til Paint. På denne måten sparte man mange penger, man kunne duplisere animasjonene, og forstørre/forminske de.

I filmen 101 dalmatinere brukte de denne teknikken. Disney sier de aldri kunne laget den filmen uten xerox-teknikken. tenkt å lage 101 forskjellige animasjoner på EN gang! Uff... Nei. Da er det bedre å kopiere litt.

1986 - Første dataklipp
    I 1986 kom den aller første sekvensen der en brukte dataanimasjon. Det var i filmen "Great Master Detective" fra Disney.
    Sekvensen var ikke lang, men ble veldig revolusjonerende. Selv om det faktisk var 3D, ble dette hånd-tracet. Med andre ord spilte dataen kun en bi-rolle.

1988
    I filmen "Oliver and Company" ble det brukt data i 11 minutter av filmen. Dette var stort.

1989
    "The little Meremaid" eller "Den lille Havfruen" som vi kjenner den, var den aller første animasjonsfilmen (helaftens) som tok i bruk data-farging. Dette hadde ALDRI blitt brukt før. Men denne teknikken ble bare brukt i noen sekvenser.

1990
    I filmen "Rescue down under" ble ALT farget med data. Dette var starten på en HELT ny epoke i animasjonshistorien. Fra nå av var det kun animasjonen som ble gjort, og deretter rett inn på data og tracet og farget der. Alt ble lettere og billigere enn før.

NÅ!
    Tiden har gått, og disney har blitt mindre og mindre populære. Salgstallene har gått ned, og i et desperat forsøk på å overleve, har Disney nå kjøpt opp Pixar (siden de gjorde det VELDIG godt med 3D animasjon). Og faktisk for bare litt siden erklerte Disney tradisjonell animasjon for DØD! Det vil si; INGEN flere 2D, vanlige tegnefilmer fra Disney... (!!!) KUN datalagde filmer. Men Disney har ET studio i Australia som jobber med 2D, og en rekke i USA som kun jobber med Tv-serier.

...Er det slik ting skal ende? KUN 3D-animasjon i fremtiden? Hvem veit! Jeg synes i hvertfall dette er SVÆRT spennende!
    ww.gratistur.com

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Animasjonsteknikkens historie:

Jeg liker fortsatt 2D-animasjoner, så tror jeg ikke at det vil dø ut enda. Men det ble også mer brukt av 3D-teknikk med 2D-look. Hvem vet hva framtiden vil tilbringe? Kanskje det kommer en teknologi som gjør at vi lever i filmverden framfor å se på flatskjermen (som egentlig er 2D) :P

Men jeg trodde at Pixar hadde planer om å slutte å samarbeide med Disney etter Cars. Var det derfor Disney kjøpte Pixar?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

TV-serier som feks Futurama bruker jo 3D-animasjon med cell-shadere som gjør at det ser tegnet ut. Null problem å bruke det fremover syns jeg. Det er en egen sjarm med det. Det samme med Simpsons og Family Guy. De kunne aldri i verden vært no særlig mer gøy om man gjorde ting mer realistiske med 3D animasjon og realistiske skygger etc.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Jeg synes det er synd at Disney de siste årene har vært nødt til å legge ned det ene 2d-studioet etter det andre... Håper oppkjøpet av Pixar og inntoget til John Lasseter som daglig leder/produsent/hva enn det er han er kan være litt positivt for Disney så de får startet opp et eller to av de gode gamle 2d-studioene igjen...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Volda
    Svar
    240

Enig at toonshading er kult, men ofte bilr det litt FOR smooth.
    Men synes Steanboy hadde en god plugin. De fikk strekene til å flimre, slik at de ikke ble så perfekte, og slik ser tegnet ut. Ønsker med den pluginnen i maya Hehe

Men ting blir fortsatt 3D da. Jeg elsker 3D, men 2D har sin veldige skjarm den og. Er liksom ENDA litt mer levende!
    Synes Disney driter seg litt ut. De mener 2D ikke selger mer, men bare se på Hayao Miyazaki! Filmene hans selger som varmt hvetebrød! Tror disney har sett seg blinde på teknikk og glemt at det kun er en god historie som holder en film oppe.
    ww.gratistur.com

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Ikke glem dukkefilm

Kom på det nå. Ble kontaktet av Storm Studio nå i sted og skal være med å klippe en polsk dukkefilm som skal vises i Royal Albert Hall i London på lørdag, legges ut for salg på DVD og sendes på TV verden over. Dette blir spennende!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    230

Håper noen firmare velger å fortsette og håndlage 2d animasjoner i fremtiden, i Japan er jo anime stort så de kommer vel ikke til å slutte med det første. Håper noen før eller siden vil lage en håndfarget animasjonsfilm igjen også...var en egen sjarm med de.
    Det ser ut til at du har glemt tidligere "animasjoner" som phenakistiscopet, zoetropet og praxinoscopet.
    Du har også utelatt stopmotion, noe som er synd ettersom det er en av de kuleste måtene (syns jeg) å lage film på.
    ww.blender3d.no

df
    df er offline
    Commander
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Skien
    Svar
    374

her er en link til hvordan man lager en tegnefilm på "Gamle måten"