-
Ensign
Beste deinterlacingsmetode?
Lurer på hva som er den beste måten å deinterlace på.
Vil helst unngå å bruke VirtualDub.
Hvordan er Premiere sin deinterlacing i forhold til andre metoder?
-
Lieutenant Commander
datselguf2: Et vanlig tvbilde blir tegnet opp slik
linje 1 linje 3 linje 5 linje 7 osv.
På neste sveip over skjermen tegner den
linje 2 linje 4 linje 6 linje 8 osv.
Det er sånn fordi teknologien når tven ble oppfunnet ikke taklet 50(i europa) hele bilder og de lot derfor tvene isteden sende 50 halve bilder som normalt ikke vil merkes av øyet og man oppfatter det som en jevn bevegelse. Når man tar filmen inn på dataen blir derimot interlacingen som det kalles mer synlig, panorering og bevegelser blir stripete.
Det kommer litt av at siden annenhver linje sveipes litt senere enn den over tar den bilde litt senere enn den over og får dermed med noe litt annet enn linjen over, ikke sikker på hvorfor det er mer merkbart på dataen enn på tven men men...
Deinterlacing gjør de 50 halve bildene til 25 hele som da blir uten de stripene.
Var noen filmer her som hadde de stripene i seg...skal se om jeg finner en av de...
-
Commander
Grunnen til at interlacing er synlig på en dataskjerm er at der ser man hele bildet, altså alle linjene, på en gang, og dermed vil annenhver linje inneholde bildeinformasjon som er filmet 1/50 sekund senere enn den første halvparten av linjer. Filmer man da f.eks. en passerende bil som beveger seg 30 meter i sekundet, vil det naturlig nok være stor forskjell på det første halvbildet og det neste, og man ser lange streker.
Ved å deinterlace dropper man det ene settet med halvbilder og mister følgelig halvparten av informasjonen, og resultatet blir (tror jeg) at opptakene vil se mer hakkete ut på TV, som er beregnet på å motta 50 forskjellige bilder pr. sekund, istedenfor de 25 den får hvis man deinterlacer.
-
Commodore
Ikke helt, Rocambole. Når man streamer for å legge ut på nett, pleier de amatørene å velge uheldig høyde og bredde.Hvis man feks bruker 480 pixels i høyde, vil det bli kaos for intelace. Det kan oppstå 2 linjer på rad, så en annen linje. Dermed blir intelace synlig.
Jeg pleier alltid å bruke 288 pixels i høyde. Den er nøyaktig halvparten av 576 (PALs høyde) - dermed vil det si at hver andre linje vil forsvinne.
Og til trådstarteren, til DVD bruker jeg de-intelace som fins i Premiere - funker fint og ser bra ut.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker