Viser resultater 1 til 9 av 9
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Dårlige nyheter....

http://www.kampanje.com/medier/article398021.ece

Enda en grunn til i pushe mer på en selv.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Standard Sv: Dårlige nyheter....

Jeg kan ikke si jeg ser på det som dårlige nyheter at de som sitter i filmbransjen nå forsvinner bort slik at nytt blod kan tre inn. Det vil alltid være svingninger i markedet, akkurat på samme måte som man har vinter og sommer, og overlever man vinteren så kan man jobbe til sommeren. Som herr Horn sier, dette er sunt.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

De som sitter i filmbransjen forsvinner ikke fordi nå gidder de ikke mer, men de er nødt til å finne andre områder hvor de kan tjene penger til dagens opphold. Det betyr at de nye som evnt. skulle erstatte de gamle står foran akkurat det samme. Hvem skal kjøpe det de prøver å selge. De skal som en selvfølge gå betydelig ned i pris.. også? Men hva hjelper det? Artikkelen snakker først og fremst om annonsemarkedet. Det å produsere reklame film i norge er ikke den største utgiftsposten i en reklamekampanje. Det å leie sendetid og alt rundt dette som koster, og det er det de annonsørene ikke har råd til nå på samme nivå som de hadde i 2008.

Selvfølgelig skal de nye angripe markedet og prøve å erobre markedsandeler. Friste folk med store billige produksjoner. Og så? Hvor langt skal de gå ned i pris? Jeg antar at omfanget til "gjør det gratis for å skaffe deg erfaring og referanse" skal øke betydelig. Hvor lenge kan du leve av det?

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

jeg er selv en av de som har gjort mitt innen "gjør det gratis for å skaffe deg erfaring og referanse".

Nå har jeg sluttet helt, jeg ble alt for dumsnill og gjorde alt for mye gratis, men et sted setter man jo grensa selv. Jeg er jo selvfølgelig fornøyd med all erfaringen jeg har fått på denne måten, men det begynner etterhvert å tære når man hører hva de andre får i lønn.

Men ja! helt klart en stor sjanse for folk å komme seg innenfor grensen nå, stå på og gjør deres beste!
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Hva gjør du nå for tiden Kim?

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim Vis post
    jeg er selv en av de som har gjort mitt innen "gjør det gratis for å skaffe deg erfaring og referanse".

Nå har jeg sluttet helt, jeg ble alt for dumsnill og gjorde alt for mye gratis, men et sted setter man jo grensa selv. Jeg er jo selvfølgelig fornøyd med all erfaringen jeg har fått på denne måten, men det begynner etterhvert å tære når man hører hva de andre får i lønn.

Men ja! helt klart en stor sjanse for folk å komme seg innenfor grensen nå, stå på og gjør deres beste!
    Fikk du ikke noe for innsatsen i Max Manus?

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

jojo, det er mest reklame og andre saker jeg har jobbet gratis i.

Om dagen kjører jeg bare vanlig freelance og deltid på fotobutikk, ble nødt å jobbe i fotobutikken fra november av grunnet lite penger =/
    Men satser på spillefilmer ut året =)

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Norge er ganske forskånet for hvordan finanskrisen faktisk kan ramme, at noen filmfolk kanskje går tilbake til andre jobber eller vurderer mer faste engasjementer innen feks. tv....hinthint statskanalen er jo ett av de tryggere stedene å jobbe i medienorge, er strengt tatt noe man må være klar over kan skje og vil skje i en kommersiell bransje. Det er fremdeles jobber i mediebransjen å få, men man må kanskje tenke nytt eller prøve noe litt annet enn hva man egentlig jobber med når det blir trangere tider. Ett litt farlig aspekt ved å selge seg selv for billig er at oppdragsgivere da får inntrykket "jamen du tok jo x antall kroner for ett år siden, hvorfor skal du har mer nå for samme jobb?"...

Vi skal og huske at filmbransjen i Norge har en stor andel av statsfinansiering og Norge er som påpekt av politikere i den heldige situasjon at vi har penger på bok og vil ha det trolig de neste 100årene, om ikke mer. Dette betyr trolig at feks. spillefilmer som max manus fremdeles kunne fått millionstøtten den trengte selv i dagens økonomiske situasjon. Norge har som nasjon airbagen som kalles Statens pensjonsfond som kan brukes til å bremse samfunnets totale krasjlanding om det virkelig går galt, og da vil mange ringvirkninger ramme filmbransjen mindre hardt enn hva de kunne.

Litt interessant slik jeg ser det er å se på It bransjen for 2-4 år siden. Jeg begynte selv å studere informatikk når folk rømte it studier fordi det var nedgang for ca 3 år siden, jeg hoppet av studiene til fordel for film/tv interesse etter 6 mnd. Det interessante er nå de jeg studerte med som vandret omtrent ut i jobb hvor arbeidsgivere omtrent stod med trål etter folk...fordi mange ikke turte satse pga media sin omtale om nedgangstider. Film &; Tv bransjen er nok ikke like kommers som it bransjen, men generellt er det jo ofte i nedgangstider man skal satse og investere, spesielt i utdanning....sånn til ettertanke etter mitt syn.

Forøvrig ble vel alle av de som jobbet med max manus på noe plan betalt etter filmfondets satser, jeg ble i hvertfall det og antar de gjelder resten av staben og.

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

christian hva arbeidet du som?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder