Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard Er det flest horror fans her på NAFF?

Jeg ser at det er mange skrekk og grøsserfans her på forumet. Mange er opptatt av dette. Jeg ser mye film, og jeg ser mye innen sjangeren(-ne). Det virker som om mange debutanter over hele kloden lager dette som sin første film. Mange kjedelige filmer der ute, men en gang i blant kommer det en perle. Men hvorfor er det veldig populært å lage slike filmer? Er nysgjerrig på hva som menes om dette.

PS! Jeg personlig liker Barker godt(helt siden jeg kom over hans Books of blood bøker i en bruktbutikk).
    Derfor er jeg glad over at Clive Barker(Hellraiser, Candyman, Lord of illusions) filmer kommer på rekke de neste 18 månedene(6 stykker):

Første ut er basert på en novelle fra Books of blood:
    http://moviestrailer.org/the-midnigh...e-trailer.html

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Jeg selv har ingen interesse av å lage horror eller grøsserfilmer. I så fall må det være splatter i retningen av Jacksons triumfer. Mye av fordelen med horror er vel som regel at man ikke trenger Brad Pitt for at filmen skal funke, da man ikke er interessert i å hvor bra Pitty kan få frem følelsen av å være i situasjonen filmen depikterer, men hvor ille man selv føler at en slik situasjon ville vært. Man har jo tross alt ingen behov for å føle med karakteren i filmen så lenge man hopper i setet hver gang de har slengt på et lysglimt og en flerrende lyd. En annen side ved sjangerene er at de inneholder mye blod og gørr, noe man lett kan få til uten store budsjettet. Groteske scener sjokkerer lett publikum, sånn i motsetningen til en dyp scene med Pitty som sitter på en buss. Det er vel også noe som har satt seg dypt i filmskaperen da han var ung. Man husker best, eller underbevisstheten husker best det verste man har opplevd og dette kan ofte være en horrorfilm, som feks Dracula. Denne filmen vil da gå igjen i drømmer og mareritt helt til den forsvinner så langt inn i hjernen at den blir en underliggende fetish. Filmskaperen har glemt hva han var redd for og vet heller ikke hvorfor han liker sjangeren, men han bare liker den, akkurat som med folks fetisjer for føtter. Det er derfor man sjeldent ser at amatørfilmskapere lager drama som sin debutfilm. De som gjør det har som regel hatt en deprimerende oppvekst og opplevd noe traumatisk som ikke har vært relatert til film. Dramafilmer gir ingen effekt når man er liten, ikke annet enn at man sovner, så hovedgrunnen til å lage drama må være fordi man vil fortelle noe bare fordi man ikke fikk fortalt noe når man var yngre. Man blir kanskje litt bitter og innesluttet og ser på filmskaping som en vei mot glede, selv om man sprer deppresjon med dramafilmen man har laget. Action sier vel egentlig seg selv, skyting og eksplosjoner... Mennesket har vært fascinert av ild i flere hundre år, hvorfor stoppe nå? Det som er forbudt og farlig er ekstra kult! Komedie er også en lett ting å ende opp i hvis man liker oppmerksomheten man får ved å være morsom. Eventuelt er det et surt avløp for å få utløp for en humor ingen andre ler av, men som er så teit at man må le. Eller gråte...

Så nei. Min oppfatning er at det ikke er flest horror fans her på NAFF.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard IKKE FAN

Enig med deg Dahl!

Grøsser-/horror-filmer generelt er relativt veldig billige å produsere, og det skal ofte ikke mye til for at de skal fungere bra.

Personlig er jeg ikke spesielt begeistret av denne sjangeren. Kanskje fordi jeg ALDRI blir skremt av slike filmer, eller fordi de altfor ofte har tankeløse og sjeleløse plot som - der sukksessen av filmen blir målt etter spesialeffektene i stedet for godt skuespill og manus.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Godt du er enig med meg. Dahl er helt på villstrå.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard FÆIL!

Hm, på er eller annen måte har jeg klart å skrive "Kenny" i stedet for "Dahl"? ops:

Har redigert feilen nå da. Beklager Kenny...
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •