Lurt å handle fra England, det er jo den eneste valutaen som er gunstig nå... før prisene går opp der.
Denne pressemeldingen fra Sigma kan kanskje hjelpe å forstå hva som foregår
Vi har sett en del på priser på EX1 og EX3 kameraene i en stund nå og fant ut at det billigste i Norge var hos Scandinavian Photo på EX3 til 80 995,00 inkludert moms, men nå har prisen plutselig steget til 89 995,00, altså hele 9.000 kr i økning.
Her er en link som er tatt fra hurtig bufferen fra Google som viser eldre sider: (denne kan forsvinne etterhvert som google oppdaterer)
http://74.125.77.132/search?q=cache:...k&;cd=1&;gl=no
Og her er den siste oppdateringen av siden:
http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iID=7794149
Hvorfor skjer dette?
Ka like godt handle på Globalmediapro fra England nå.
http://www.globalmediapro.com/dp/A02...-EX-Camcorder/
51,700.00 + moms = 64625 (betaler ikke toll på slike varer)
Dette er over 25.000 kr i pris forskjell!
EDIT: Det samme gjelder for EX1'en og.
Om buffer siden er oppdatert så ligger det en screencapture her:
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Lurt å handle fra England, det er jo den eneste valutaen som er gunstig nå... før prisene går opp der.
Denne pressemeldingen fra Sigma kan kanskje hjelpe å forstå hva som foregår
Som linken indikerer så er det nok et resultat av valuta-dilldall. Finanskrisen betyr jo at folk får mindre penger å rutte med, og da setter man naturlig NED prisene og ikke opp for at folk skal kjøpe.
For min del så tror jeg det er motsatt, folk har mindre penger, og handler mindre, og prisene blir satt opp for å kompensere for mindre etterspørsel til dem som har råd til noen tusen ekstra, her er altså etterspørselen ikke et resultat av et overfylt marked som med f.eks ram brikker som hele tiden dumper i pris, men mindre verdier i omløp.
BERGEN
Prisene går opp og ikke ned fordi:
Produktene er laget i (f.eks) Japan av et japansk firma, som opererer med priser i ¥ (Yen).
Når £ (Pund) synker i verdi i forhold til ¥, må engelske importører/butikker betale flere £ for varen.
Derav må importør/butikk enten sette opp £-prisen ut til forbruker, eller tape penger.
Skjønner?
Men prisen er jo billigere i England en i Norge, og kronen er blitt sterkere på pund siden, men vi må fremdeles betale mer.
Kommer det til å stige i england da?
BERGEN
Linken min snakker jo om priser som stiger i England ja. Og det samme kan nok skje på en del produkter i Norge.
Prisene vil i stor grad styres av hva for valuta som brukes når forhandlere selger, det alene er nok til å få prisen til å hoppe noen tusenlapper på mange produkter. Så kommer kompensasjon for nedgangstidene, å sette prisen opp er vel jevnt over noe man vegrer seg for om dagen, alt fra forbrukere til firmaer har fått mindre å rutte med. En direkte konsekvens er feks. nedgang i hva firmaer kan bruke på reklamefilm eller å droppe å lage ny reklamefilm i det hele tatt.
HPX 170 ligger på ca 29500 + mva fra Creative video, i Norge hos feks. Interfoto ligger den på ca 34000 + mva. Begge er kamera uten kort med priser hentet fra nettet. Hvorfor forskjellen er så stor med Sony EX kameraene vet jeg ikke, men det står at det følger med 2stk 8gb kort og "kurs"...om det var tilfellet før kjenner jeg ikke til.
Sendte mail til dem før jul angående å bytte ut kortene med et 32GB kort med litt tillegg i prisen, men de sa at pakken ble levert sånn fra Sony, så det gikk ikke an å bytte dem ut.
BERGEN
Hva f*n? Nå koster kameraet plutselig 84 995,00 kr..
BERGEN
Bokmerker