Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

Standard Digital ut på Creative SB Live! 5.1

Hei.. har netopp kjøpt meg en Eltax AVR-800 forsterker. Også vil jeg koble den til PCen digitalt, for å få best utnytte. Jeg har en optisk ledning som ser ut som en minijack i den ene enden og en annen i andre enden. (det er en sånn som leder lys hvis du peker den mot lys) Lydkortet mitt, Creative Live! 5.1 har en digital utgang, og den optiske ledningen passer fint der, også har jeg kobla den andre enden inn i forsterkeren med den digitale, optiske inngangen. Se på side 8 i manualen (ifølge sidetallene nederst på hver side, ikke de "ekte" sidetallene) den ledningen som er lengst nede og lengst til venstre på det bildet, viser hva jeg mener. Pluggene passer helt fint, men det kommer ikke noe lyd... jeg har valgt dvd-funskjonen på forsterkeren, siden det er det det digitale er for. Også har jeg valgt riktig optisk ingang, men det kommer ikke lyd! Jeg har valgt "Digital output only" på lydkortet og AC-3 decode har jeg prøvd med og uten.
    Så da lurer jeg på hva jeg gjør feil? er det lydkortet som kun støtter creative-høytalere eller..? :P Jeg har også prøvd å se inn i den den andre pluggen på ledningen mens jeg har plugget den andre inn i pcen, mens musikk står på. men jeg ser ikke noe lys eller noe sånt.

Håper det er noen her som har mer peiling enn meg på dette..

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Eg har Creative Audigy 2 Platinium (sånn med en extra box i en av brønnene foran på pc'en) Bruker sikkert de samme driverene eller lignende system. Eg har vertfall installert AC3 filter og har forandret på noen av instillingene der. Husk å sette lyden opp på optiske ut og, ska se litt nærmere på hva eg har gjort er på en annen maskin nå.

Men uansett så får eg Dolby Digital på divx filmer og DVD'er.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

takk for svar. Her er et bilde som viser hva jeg har stilt inn på. Da kan du kanskje se om det ligner på audigy også. Jeg finner ikke noe optisk ut lydstyrke på volum-greia som du ser på bildet. Hvis det var der du mente da?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Hmm, virker en del eldre ut detta her, men Surround Mixeren min har vertfall en "S/PDIF" ut flik, tror den kan være skjult i en av de to helt borteste på mixeren (til høyre for "REC").

I verstefall må du sikkert oppdatere programvaren/driverene (blir gjort automatisk på Creative sine sider)

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

"Products on your system
    Sound Blaster Live! 5.1, DR release 1.4.0

Status: No updates are necessary for your Creative product.
    Your system already has the latest versions installed."

Jeg prøvde også begge driverne nederst på denne sida: http://us.creative.com/support/downloads/download.asp
    men når jeg prøver å innstallere en av dem står det at den ikke finner noe soundblaster lydkort... jeg prøvde begge, men fikk samme melding
    kjedelige greier..

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Hmm, såg nett på den linken til lydkortet ditt, men eg kunne ikkje se at det var noe optisk ut....?
    Men om det er Coaxial på den kan du jo prøve den.
    Eller så kan det godt hende at det bare er stereo ut på optiske (selv om det er svært usansynlig) Men sånn som enkle 5.1 kort er, så pleier det ikkje å være optisk it, men en slags emulasjon av 5.1 lyd. Det vil si at du trenger en forsterker som er "Dolby Digital" klar om du skjønner (5+1 ledige kontakter som en må sette inn en enkel lydkilde i. Som en får ved å bruke 3 "Jack til dobbel phono" plugg (slik en pleier å få med dicsmannen som gjør at en kan koble den til stereoanlegget) Og disse 3 plugger en med jack siden i 3 utvalgte innganger på lydkortet, tror det er mic, line out og vanlig speaker. Og så stiller en inn programmet på en spesiell måte og kobler de 6 phono kontaktene i den andre enden inn i forsterken.

Dette blei veldig teknisk...

EDIT: Here let me draw it for you

www.sveisevin.com/dd.jpg

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

jeg skjønner hva du mener, men jeg har har hatt noen problemer med den metoden før. Siden den digitale utgangen er Sub og midtutgang, så har den problemer med å brukes som sub og midthøytaler. Det blir bare lyd når man tar test i creative audio hq, men ikke på andre ting.. Kjenner en som har akkurat det samme problemet..

Men hvis den digitale utgangen ikke er optisk, er den da coaxial? jeg har coaxial-inngang på forsterkeren min, men jeg vet ikke hvordan ledning jeg trenger.

Jeg har bare to minijack til 2x phono for øyeblikket, og digital skal vist være bedre (bruker 4 høytalere, quadraphonic, nå). Så jeg har lyst til å bruke digital, hvis det er mulig

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av erik
    Men hvis den digitale utgangen ikke er optisk, er den da coaxial? jeg har coaxial-inngang på forsterkeren min, men jeg vet ikke hvordan ledning jeg trenger.
    Ja, på billige DVD spillere er det f.eks bare Coaxial digital utgang.
    I teorien kan du bruke en vanlig Phono til Phono ledning (men de pleie å være doble) Men det funker.

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

ok, takk for all hjelpen!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder