Viser resultater 1 til 10 av 10
    Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Standard DVD plate med større plass enn 4,7 gb?

Jeg har laget en bryllupsfilm for noen folk. Filmen består av vielsen, bryllupsfesten og alle talene. Etter at jeg redigerte dette sammen og ordnet med meny ble størrelsen 5,7 gb om jeg ikke husker feil. Jeg trenger derfor en DVD-plate med større plass enn 4,7 gb som er det vanlige.

Finnes det? Hvor kan jeg kjøp det? og er det mye dyrere enn vanelige plater?
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Om du har ein brenner som støtter det, kan du bruke dual-layer-plater, som kan ta omlag det dobbelte av ei vanleg plate. Dei er dyrare trur eg, men kor mykje dyrare veit eg ikkje.

Eit alternativ er å komprimere videoen hardare, slik at du får plass på ein vanleg DVD.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    236

url=http://www.signaturdesign.org]AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz 2GB RAM GeForce 7900GT 256MB[/url]

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Jeg får ikke komprimert det hardere fordi jeg har allerede har slettet råmaterialet ettersom jeg sliter med diskplassen.

Men alle filmklippa og det jeg har redigert tar ikke mer plass enn 3 gb tilsammen, det er først når jeg lagde menyen i DVD Architect det plutselig tok 5,7 gb! Hvorfor det? Knappene i menyen kan da ikke ta så voldsomt stor plass?

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Nei, knappane og menyen tek ikkje so stor plass, men DVD Architect koder sikkert om til MPEG2 på ny, og med høgare bitrate enn kva du hadde frå før. Kjenner ikkje til programmet, men det er kanskje eit val for å ikkje kode om til MPEG2 ein stad.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Du har trolig valgt det høyeste kvalitet, og det tar enormt plass. Og det vil bli problematisk for eldre dvd-spillere som OleHaldor sa i en annen tråd.

Det er altså anbefalt å redusere bitrate til mellom 5 og 7 mb. Dermed vil flere dvdspillere kunne spille dvden din. Og sist og ikke minst, du vil trolig få mindre enn 4.7 GB på sluttresultatet.

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Du har trolig valgt det høyeste kvalitet, og det tar enormt plass. Og det vil bli problematisk for eldre dvd-spillere som OleHaldor sa i en annen tråd.

Det er altså anbefalt å redusere bitrate til mellom 5 og 7 mb. Dermed vil flere dvdspillere kunne spille dvden din. Og sist og ikke minst, du vil trolig få mindre enn 4.7 GB på sluttresultatet.
    Hvis du har lest de tidligere postene så ser du kanskje at jeg ikke har mulighet til å eksportere det på nytt.
    Maximume bitrate på filmene er 7 mb, men det er ikke filmene som gjør at det ikke er plass på DVDen, det er DVD Architect sin skyld. Filmene er tilsammen ca 3 gb, mens DVD Architect gjør så det blir 5,7 gb.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Double Sided DVDer kan du sammenligne med en vanlig kassett eller LP-plate. Du har en A-side og en B-side. Dersom du har i alt 20 kapitler, og 10 av dem er på A, mens de resterende 10 er på B, vil det i praksis bety at brukeren må fysisk snu plata før man kan se videre.. Ikke en gunstig greie. Den mest vanlige måten å benytte double sided-plater på, er at man har en 4:3-versjon på ene siden og 16:9-versjon på den andre. Ganske greit igrunn, for de som ønsker å se i 4:3 f.eks.

Dual Layer er to lag på èn side. En brenner koster ikke stort, omkring 250-300,- for en rimelig grei en. Da jeg kjøpte dual layer-brenner til Macen i juni, kosta en pakke med fem plater dual layer ca 250,-

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Op apropos dette får man kanskje nevne at en vanlig DVD-plate IKKE har plass til 4,7 GB selv om det står det på den. Den har plass til litt mindre - 4.700.000.000 bytes, eller 4,38 GB.
    Dual layer har plass til 8.500.000.000 bytes, eller 7,95 GB.
    Regnefeilen oppstår ved at noen regner en kilobyte som 1000 bytes istedenfor 1024 som er det riktige. Dermed gir man inntrykk av at platen har plass til drøyt 300 megabyte mer enn den virkelig har.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av erdnis
    Sitat Opprinnelig postet av Melwasul

Hvis du har lest de tidligere postene så ser du kanskje at jeg ikke har mulighet til å eksportere det på nytt.
    Maximume bitrate på filmene er 7 mb, men det er ikke filmene som gjør at det ikke er plass på DVDen, det er DVD Architect sin skyld. Filmene er tilsammen ca 3 gb, mens DVD Architect gjør så det blir 5,7 gb.
    Hvis du hadde lest posten før Melwasul sin (som kanskje er den han svarer på) så kan du kanskje se at Incanus har en løsning?

Sitat Opprinnelig postet av incanus
    Nei, knappane og menyen tek ikkje so stor plass, men DVD Architect koder sikkert om til MPEG2 på ny, og med høgare bitrate enn kva du hadde frå før. Kjenner ikkje til programmet, men det er kanskje eit val for å ikkje kode om til MPEG2 ein stad.
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •