Viser resultater 1 til 8 av 8
    Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard En million kroner til filmproduksjon

Hypotetisk altså. Jeg hadde likt å vite hva dere hadde gjort hvis dere fikk en million kroner til filmproduksjon. Hva skal beløpet gå til?

- Hvilken story har dere satset på?
    - Hvem vil dere ansette? Hvor mye lønn til dem?
    - Hvilke tekniske utstyr skal dere kjøpe?
    - Kostyme/sminke/utstyr til scenene?

Kanskje det er lurt å vite på forhånd tilfelle vi får filmjobb en gang. Jeg skal skrive min plan nå jeg har tenkt gjennom først

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Her i gården hadde nok storyen blitt den den ble, uavhengig av hvor mye penger som lå i filmen!

En del av pengene hadde gått med på å leie filmkamera og få filmen ferdig produsert i et filmformat (for visning på kino osv).

Videre ville jeg nok puttet litt penger i en skikkelig hovedrolleinnehaver. Manuset hadde jeg skrevet selv, og eventuelt diskutert det med en manusforfatter e.l. (mot betaling dersom det er ønskelig).

Videre ville jeg ha ansatt en produsent som kunne hjulpet meg med administrative ting, samt det å planlegge innspillingen av filmen. Hvor mange oppsett på hver scene osv...

Jeg ville ansatt en lysmann for litt skikkelig lyssetting ved filmen.
    Jeg ville også brukt litt penger på en flink lydmann som kunne hjulpet meg både under og etter innspilling...

Sist, men ikke minst, ville jeg brukt en del penger på et skikkelig orkester, samt en komponist for å spille inn musikk til filmen. Det kommer selvsagt ann på type film osv, men et symfoniorkester hadde vært noe!

Markedsføring osv. ville jeg brukt minimalt med penger på

Så oppsummert:
    Forarbeid - (manus, planlegging osv.) Lite penger, men mye jobb selv
    Innspilling - ca. 50 %
    Etterarbeid - ca 50 %

Der står jeg...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Jeg ville fordelt pengene på følgende måte:

Manus hadde jeg skrevet selv. Og som HenrikSolberg sa, jeg hadde også fått en manusforfatter til å sett over det sammen med meg etterpå.

Musikken hadde jeg villet hatt et komponiorkester til å spille. Hadde sikke brukt litt forskjellige inntrumenter utenom det også. Og hadde nok annsatt en som var flink med del type musikk jeg var ute etter. Hadde nok ikke brukt å mye penger på musikken, i og med at jeg kjenner veldig mange som driver med akkurat den slags, men hadde jo blitt litt penger for det.

Skulle ha annsatt en mann som kunne veilede meg undre hele prosessen også. To øyne ser bedre enn ett!

Hadde nok også annsatt et team som sto for lyd og kamera. Hadde nok brukt en viss sum på utstyret.

Til etterarbeidet hadde jeg nok annsatt noen som sto for redigeringen. Får å få best mulig resultat selvfølgelig.

Hadde nok ikke brukt så mye penger på å reklamere for filmen. Men reklame er jo et nøkkelord hvis man vil at folk skal vite om filmen, og komme å se den på kino og event. kjøpe den etterhvert.

Altså. Jeg hadde brukt en del penger på å selve produksjonen av filmen. Og har kommet til å bruke en del penger på musikken. Musikk er viktig i film! Hadde også kommet til å brukt litt på etterarbeidet, men hadde nok gjordt litt selv der også.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Først og fremst, vil jeg prøve å samle noen av NAF-brukere som er flinke i sine område, hvor blant de områdene jeg tenker på er fargekorrigering, redigering, kameraføring, effektarbeid og lignende. Da krever de sikkert ikke mye lønn

Først og fremst trenger man et kamera - jeg ville ha satset på HD-kamera. Så er det de nødvendige tekniske utstyr som mikrofon, lys, kamerautstyr, osv...

Så skaffer jeg meg en profesjonelt manusforfatter på en story hva enn jeg finner på. Vi bygger opp storyen sammen. Deretter lar jeg noen andre frivillige lese den gratis og si deres mening.

Skuespilleraudition, der jeg skal prøve å finne skikkelige gode skuespillere som passer godt til rollene, og ikke så kjente at de blir dyre. Nye skuespillere er som regel ivirige at de vil gi alt. Jeg bør også ta skuespillerkurs først, for å forstå/hjelpe skuespillere.

Innspillingen - skal jeg stort sett prøve å finne lokal som likner uten å måtte bygge opp scenen selv. Det er kun nødløsning (siden det er litt sløseri på penger).

Redigering - skal jeg gjennomføre selv med noen av NAF-brukere eller andre filminteresse folk. Klippe bort alle unødvendige eller langstrukne klippene - vi må for all del ikke kjede publikummet!

Skaffe et band eller orkester (avhenger av filmstil) og en lydmann til å spille for filmen. Vi samarbeider, og kommer med ideer. De får se filmen før de vurderer hvordan musikken bør bli.

Reklame akter jeg ikke å sløse bort på. Altfor dyrt og sløseri på tid/penger etter min mening. Trailer er greit siden det er billig og enkelt, men bruker ikke penger på å vise dem på tv. La heller avisene/kritikere vurdere og fortelle hvor filmen står.

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Må si at jeg er 100% enig i det Melwasul sier her..
    Hadde tatt med med folk fra NAF, siden vi er nok ganske mye billigere enn de proffe, men kan gjøre en ganske bra jobb selv om...
    ww.ustedalen.com

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2004
    Svar
    213

Om jeg hadde penger ville nok også brukt en del til scenografi, kostymer, sminkører og spesielle rekvistitter. Det gir jo muliheten til å lage litt anneledes filmer. Dessuten har man mulighet til å bygge opp ting og f.esk sprenge ting i luta, som tross alt er litt mer realistisk enn afer effects.

Ville nok også ha annsatt venner/kjente som var villig til å jobbe gratis/billig. Dessutten er det viktig å ha folk man veit man kan samarbeide med.

Jeg har erfart at folk er veldig behjelpelige når det gjelder både sponsing, låning, og å stille opp frivillig så lenge de tror på prosjektet, og at man har mat å servert på settet om det blir lange dager (ekstremt viktig :lol

..og selfølgelig det beste tekniske! Filmrullene i seg selv er jo en pengesluker :?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Skal man leie inn proffe folk, så kommer man nok ikke så langt. Tror jeg da. Det er nok rellativt dyrt, og blir nok mye i lengden. Så det mange her sier om å leie inn folk her fra NAF, er nok en veldig god id! Samt at folk her er nok glade for å få noe sånt å jobbe med. Hadde jo vært sinnsykt morro da!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2004
    Svar
    68

Standard Re: En million kroner til filmproduksjon

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Hypotetisk altså. Jeg hadde likt å vite hva dere hadde gjort hvis dere fikk en million kroner til filmproduksjon. Hva skal beløpet gå til?
    Premierefest.
    url=http://www.nettplassen.com/wishionized]Wishionized[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •