Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Cadet 2
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    4

Standard Et film spørsmål

Heisann

Jeg får VG1 Medier og Kommunikasjon. Forleden laget vi en dokumentar film om en bunkers her i byen, som vi var utrolig fornøyd med. Men vi endte med en -3 karakter, vi har enda ikke fått grunnlagene, men vi så dette som et 5 og oppover prosjekt.

Grunnen til av vi ble trekt litt er fordi vi har brukt mer tid på bildene og storyen, enn selve filminga, siden dette er en dokumentar. Vi føler man blir mer "into the story" ved å fortelle det på denne måten. Svart hvite bilder, trist melodi og en fortellende stemme som forteller hva som vises og story.

Jeg venter spent på hvorfor vi fikk en så lav karakter, men for å si det på den måten. En film må ikke være bilder som beveger seg, det kan være bilder, story og musikk, am i right?

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    75

Jeg tror ikke på at du har lagd en dokumentar før jeg ser den.

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Ja, det kan være greit å vise oss filmen så vi har noe å anmelde

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av bajazz
    Hvorfor gjør du ikke det da? Du trenger ikke være en ass med nye brukere på forumet. Foreslår at denne bajazz fjortizzgutten får seg ferie på ubestemt tid. Du har tydeligvis ikke bedre å gjøre enn å sitte på forum og late som om du har peiling.

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Sitat Opprinnelig postet av bajazz
    Hvorfor gjør du ikke det da? Du trenger ikke være en ass med nye brukere på forumet. Foreslår at denne bajazz fjortizzgutten får seg ferie på ubestemt tid. Du har tydeligvis ikke bedre å gjøre enn å sitte på forum og late som om du har peiling.
    Totalt enig!

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Vanskelig i det hele tatt å gi noen karakter på film. Så for skolebruk så blir det rett og slett å tilbakemelde om dere har nådd målet for oppgaven og om dere har klart å sveipe litt over pensum. En god dokumentar dog, er ikke som en spillefilm på den måten at målet er nådd hvis man bare fikk fram en trist eller glad følelse i noen. Den gode dokumentaren må mer enn å underholde, den må finne ut av noe. Hvis den ikke finner ut av noe, så må den vise en ny side av en gammel sak. Hvis dette kan gjøres med stillbilder, så er det ingenting galt i det, og stillbilder i dokumentar er ofte svært virkingsfullt, men hvis dette er det eneste man har, og bruker en egen fortellerstemme som forteller noe du har funnet ut i ei bok, da har du ikke en dokumentar - knapt nok en reportasje. Svaret på spørsmålet er altså at du kan ha stillbilder, musikk og fortellerstemme og vinne priser, men det er innholdet som egentlig gjelder her. Dokumentarer er virkelig "substance over style". Du kan fint filme en hel dokumentar med mobilkamera bare du har en brennende og oppdagende historie, og dele den med verden. Dette skjer nok ikke med det første for fiksjonsfilmens del. Du bør likevel legge ut filmen før vi kan vurdere den noe videre. Dette blir som å si at du har laga ei kake, og fortelle oss at du synes den smaker bedre enn hva nabokona gjorde uten å ville gi oss en smak og dermed få oss til å bli enig med deg i at nabokona tok durabelig feil... Husk likevel at du ikke bør ha helt stille bilder når du bruker stillbilder, du bør zoome inn eller ut og tilte eller panne litt rundt på dem for å styre seerens nysgjerrighet om hva som er viktig i bildet.

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    4

Nå spurte jeg heller ikke om kritikk til filmen, dette var et generelt spørsmål angående film. Skal få kompisen min til å uploade filmen jeg, så skal dere få se den.

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Du lurte på om hvorfor du fikk så lav karakter på filmen. Deretter spør du om noen er enig i at film ikke trenger å være levende bilder. Det hadde vært greit å se filmen du refererer til før man skjønner poenget ditt.

Og NEI, jeg prøver ikke å være kul eller noe når jeg sier dette, jeg prøver bare å være til hjelp.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg mener at dersom det skal være en fullverdig dokumentar bør det være levende bilder. Man kan gjerne supplere med stillbilder fra ting som er vanskelig å gjenskape og rekonstruere (hvordan ting så ut i bunkeren, våpen, uniformerte soldater etc..) - og man bør dekke mer enn bare èn side av saken for å samle mest mulig informasjon, slik at seeren konstant er matet med noe nytt og spennende. Men den kan ikke stå på egne bein med stillbilder som fundament. Finnes dog unntak, men de er heller få.

Derimot, stillbilder som blir presentert, vil jeg påstå er en "dokumentasjon" heller enn "dokumentar", om du skjønner forskjellen. Å dokumentere noe som skal skje, skjer, eller har skjedd, uten noen form for intervju vil jeg påstå faller godt innenfor rammene "dokumentasjon".

Edit: Uten å ha lest de andre svarene først, ser jeg at mr. Wang var inne på essensen i det jeg ville si.

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    4

Jepp, takker for svar. Venter enda på upload på filmen.

Uheldig nok fikk vi ikke filmet mye, grunnet dårlig planlegging. Men nå har det seg slik på vår skole at lærerne ofte velger grupper selv, og det synes jeg er teit for slike filmprosjekt. Filmprosjekt bør man holde på med venner man kjenner godt fra før av, for når lærerne velger grupper på 5-6, og bare 1-2 vil jobbe for en 6'er blir det bare tull på gruppa.

Men ja, back to topic. Vi fikk ikke filmet noe bra, som liksom passet bra inn. Så heldigvis tok vi mange bilder, så vi gjorde de om til svart-hvitt og la til en rolig trist melodi og en fortellende stemme over som fortalte hva som skjedde i bunkersen vi laget film om osv.

Men skal prøve å få den uploaded før natten.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •