Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    stavanger/oslo
    Svar
    27

Standard Etablere enkeltpersons foretak?

Hei

Har i lengre tid vurdert om jeg skal etablere et enkeltpersons foretak. Hovedsakelig grunnet i forhold til muligheten for MVA fritak i forhold til innkjøp av dyrt utstyr. Blir ganske mye billigere hvis man kan spare 25% på innkjøp av utstyr.

Snakket med en kompis som har et eget selskap, men han befinner seg Men han sa at han har brukt 3000kr på etableringen. Samt at en revisor må godkjenne regnskapet ditt hvert år, noe som koster ca 1500kr. Så samt man ikke kjenner en revisor da

Ser for meg et type "vikar/konsulent -byrå"

Noe mer erfaringer om dette som de har lyst til å dele?
    nid: Wow, look at me. I'm not even listening to a word you're saying.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Toten
    Svar
    19

Det hjelper ikke å bare starte et selskap for så å få 25%, da ville jo hele Norge gjort dette hele tiden. Det er visse krav som gjelder, og blant dette er at du må selv selge for 50.000 kr for selv å få mva-fritak..

Klarer du å selge for 50.000, så er jo ikke det noe problem

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Når det gjelder mva, så først må du dokumentere at du har omsetning. Har du oversteget minstekravet til omsetning i næring da kan du både kreve inn mva og trekke inngående mva. Samtidig må du sende inn mva oppgjør hver 2. mnd.

Du som enkeltmanforetak blir regnskapspliktig. Reglene for deg blir det samme som for Aker Kværner. Forskjellen blir at du ikke blir pliktet å bruke revisor med mindre du skal drive med gatesalg el. omsetningen skal overstige x-antall millioner. (skjekk reglene). Du kan føre regnskapet ditt selv dersom du kan, men husk at de krever at du følger regnskapsloven og alle de forskriftene.

Når omsetningen din overstiger et vist beløp da blir det kanskje mere fornuftig å omregistrere foretaget ditt til AS. Har sine fordeler og ulemper, men skattemessig blir gunstigere.

Hvis du har inntekter av å jobbe med video og film, som f.eks freelancer, da kan du bruke faktiske utgifter å redusere skattegrunnlaget ditt. I dette tilfelle skal du bruke inkl. mva for fradrag (uansett om du bruker saldoskjema). Det betyr at du får mva tilbake i form av skattefradrag. Forutsetter at du har lønn eller andre inntekter i næring som kan reduseres med skattefradrag.

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    stavanger/oslo
    Svar
    27

kommer ikke som noen overraskelse at de har sikret seg mot så enkle forsøk som jeg så for meg. Var bare det at jeg hørte rykter om MVA fritak de første to årene, noe som har gitt enkelte konkursryttere. Men dette er uansett ikke noe jeg har lyst til å satse på.

Ser ut til at den eneste måte å få tak i penger er, som tidligere,gjennom at man skriver gode søknader og har litt flaks
    nid: Wow, look at me. I'm not even listening to a word you're saying.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Du som enkeltmanforetak blir regnskapspliktig. Reglene for deg blir det samme som for Aker Kværner. Forskjellen blir at du ikke blir pliktet å bruke revisor med mindre du skal drive med gatesalg el. omsetningen skal overstige x-antall millioner. (skjekk reglene). Du kan føre regnskapet ditt selv dersom du kan, men husk at de krever at du følger regnskapsloven og alle de forskriftene.
    Enkeltpersonforetak er regnskapspliktige hvis de har mer enn 20 ansatte eller har eiendeler med mer enn 20 millioner i samlet verdi.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av jaran
    Enkeltpersonforetak er regnskapspliktige hvis de har mer enn 20 ansatte eller har eiendeler med mer enn 20 millioner i samlet verdi.
    Du beskriver "revisorplikt" her. Unntaken er butikk, salg på gateplan, da er du revisorpliktet fra første krone.

Alle som driver næring må føre regnskap, ha nummererte fakturaer og billag. Regnskapsloven gjelder både de minste og de største på likt linje, ingen unntak.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

I følge spor-oss.no som driver av NAV er det følgende so gjelder:

Regnskap

Revisor
    Hovedregelen er at alle med regnskapsplikt etter regnskapsloven også har revisjonsplikt. De som har driftsinntekter under fem millioner, er likevel unntatt fra revisjonsplikten, men unntaket gjelder ikke for aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper. De må ha revisor uansett størrelse. Det må også ansvarlige selskaper hvor det er mer enn fem deltakere eller hvor en av deltakerne er AS eller ASA.

Ifølge lovdata (norske lover):
    § 1-2. Regnskapspliktige:
    11. enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk,
    12. andre som etter særskilt bestemmelse i eller i medhold av lov har regnskapsplikt etter regnskapsloven.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    149

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Når det gjelder mva, så først må du dokumentere at du har omsetning. Har du oversteget minstekravet til omsetning i næring da kan du både kreve inn mva og trekke inngående mva. Samtidig må du sende inn mva oppgjør hver 2. mnd.
    .
    har du under 1 million i årsinntekt så kan du søke om å betale moms en gang i året.
    jeg gjør dette selv

er ikke så stress med eget som det høres ut som!
    bruk www.sendregning.no til å fakturere og samle og signer alle kvitteringene dine, og bruk en god regnskapsfører til resten av jobben så er du i mål!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Ok, nå ble jeg nyskjerrig.

Hvis:
    § 1-2. Regnskapspliktige:
    11. enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk,

... jeg tålker loven riktig, da hvem i all verden gidder å slite med film- og videoproduksjon. Da er det bare å åpne en kebabkiosk hvor egenkapitalen er på 100k max, uten ansatter osv. Da kan man ta ut min. 5 mill. skattefritt / svart omsetning ... jeg skjønner ingenting.

I 1996 hadde jeg som selvstendig næringsdrivende /enkeltmanforetak bokettersynn. De krevde regnskap og nummererte billag og hele pakka. Det var en stikkprøve fra kemnerens side... de stillte krav til bokføreing og regnskap.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Etter det jeg har hørt er det også forskjellige regler på om man er registrert i foretaksregisteret eller ikke. Alle som selger varer (ikke tjenester), må registrere seg i foretaksregisterett, og det er mulig at alle i foretaksregisteret er regnskapspliktige.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •