Hvor mye betalte du?
Det ikke sikkert alle er så interesert, mne jeg er bare så glad
Nå har jeg kjøpt meg MacBook Pro 2,4 GHz, '17 tommer (ville ha en bærebar enhet) med Final Cut Studio 2. Gleder meg som en unge. Fikk denne pakka til en fornuftig pris.
Måtte bare dele det med andre. Jeg har vel ikke kjøpt katta i sekken nå?
Har drevet litt med Mac før, blir spennende å få med leopard.
Har lest masse om mac og henta inn triks og tips her og der.
Her det noen her som har noen triks og tips jeg bør vite om? Bare små ting. Man kan jo skrive side opp og side ned om mac, så det er jeg ikke ute etter.
Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.
Hjemmeside: http://ostbymedia.no/
Hvor mye betalte du?
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
Så du får med Leopard og ja..? Den har ikke kommet enda, vet du..? Grattis forresten! Du har gjort et bra kjøp, så lenge maskinen er i ordenKjøpte du brukt?
Kommer vel om en ukes tid.
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
For å være helt presis så får jeg får leopard til 65kr når den kommer ut. Bare å installere den på maskinen. Jeg må vente en ukes tid på maskinen også.
Fra applebutikken i Særp må jeg ut med neste 29 500kr. For hele pakka. Pluss at jeg i tillegg må betale denne leopardpakka. Jeg glemte å si at dette var den største utgaven av Macbook Pro. Det er noe penger, men noen invisteringer er lov.
Etter de prisene fra butikken på macen og FCS, så sparte noen tusen hvis jeg skulle kjøpt de separat.
Jeg kjøpte helt nytt.
Tips og triks.. Vanskelig å plukke noe fra løse lufta.
Ta en tur innom System Preferences (systemvalg på norks tror jeg) og klikk deg innom tastatur/mus. Der skal du finne en liste med shortcuts for bl.a. å ta screenshots, og forskjellige måter å ta screenshots på - lagre til skrivebordet eller til utklippsbok så du bare trenger å trykke LIM INN der du skal ha det.
Ellers kan det jo være fint å sette i gang med en fisefin filstruktur først som sist, ellers vil du bli fryktelig frustrert når du leter etter noe til et prosjekt, så finner du det ikke igjen og må søke i Spotlight osv osv..
Selv bruker jeg følgende mappestruktur etter kunde.. F.eks..
<harddisk> -> Kunder -> <kunde> -> <prosjektnavn> -> Final Cut
<harddisk> -> Kunder -> <kunde> -> <prosjektnavn> -> After Effects
<harddisk> -> Kunder -> <kunde> -> <prosjektnavn> -> DVD
Osv...
Disse mappene inneholder råfilene, dvs, prosjektfiler og ferdig rendrede filer e.l. etter hva navnet på mappa er og hva jeg gjør. Kanskje det ikke virker logisk for andre, men for meg blir det mye lettere å huke tak i om jeg har behov for å finne tingene raskt, og vet at det var i det og det prosjektet hos den og den kunden.
Tusen takk du. Alltid greit å begynne å få oversikten på en data. Kjempelurt å få system på filer og mapper. Som sagt har jeg vært borti mac før. Men det er masse igjen jeg må lære meg og venne meg til forhold til PC. Blir nok spennende..
Etter litt venting på Macen og FCS 2 så fikk jeg den her for ca en uke sida. Side tida har jeg vært litt opptatt, men i dissa dager har jeg pusla litt med FCS. Jeg lærer mer og mer, men lurte på en ting angående capture metode. Dette her fant jeg på forumet:
svar:Siden vi er inne på FCP, henger jeg meg på.
Skal prøve ut FCP nå, og redigere noen ferie klipp; I den anledning hadde det vært greit å fått FCP til å delt opp scenene mine. Altså, at Final Cut automatisk deler opp videoen i korte klipp, hver gang det er et avbrudd mellom scener når videokameraet går over fra hvilemodus til opptak (!) Et liknende grep finnes i Premiere, Scene detect, men har dessverre ikke sett noen form for scene detect i Final Cut. Finnes dette?Detta har jeg prøvd og jeg fikk det delvis til. Men som en Premierebruker, går det ann å få det delt opp slik at hvert klipp blir laga som en .mov-fil på harddisken fra FCS? Eller må jegbegynne å logge og lære meg en annet måte å capure på? Har drevet med loggingmetoden før, men jeg synes det er litt tungvindt, (vet at fordelen er at man bar får inn det man skal bruke, på harddisken) Håper noen skjønte meg.Åpne Final Cut Pro manualen via Help i FCP...
Søk på Automaticly Create Subclips Using DV Start/Stop Detection
Du bør uansett lære deg til å logge fornuftig, og batche alt etterpå. Det vil du i det lange løp være godt tjent med
Utover det, er det en innstilling i enten user pref. eller system pref. der du kan aktivere en slik greie så su får egne filer. Men det er ikke spesielt praktisk med mindre du bevisst bruker den. Det er lett å glemme.
Er i trondheim nå så jeg får ikke sjekkA, men det kan jeg komme tilbake til.
Utover det kan du begynne å lage egbe overganger og lagre dem som favoritter, endre tastatursnarveier etter eget behov som feks låse spor, solo spor, mute etc..
Og les gjennom nanualen om det er ting og verktøy du tenker du ville lært mer om, og test mye.
Viktige hurtigtaster jeg bruker mye : r, s, a, b...prøv dem og se hva som skjer!
Kjempe bra at du svarer. Jeg lærte loggingmåten på Danvik, så jeg vet åssen det gjøres. Synes det var litt tungtvindt, men jeg skjønner samtidig veldig godt at det kan lette arbeidet over lengre tid. Liker vel det hvis det blir en vanesak. Hehe. Jeg har begynt å sette meg litt inn FCS og lest litt over manualene og sett på DVD Tutorialen som er med pakka. Så jeg lærer noe hele tida. Takk for tips..
Bokmerker