Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27
    Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Freelancer til tjeneste!

Jeg har fryktelig lyst til å gjøre noe innen mitt felt;

- Tittelsekvens til kortfilm/TV-program

- 3D animasjon/visuelle effekter av ting du aldri i verden kunne gjort pga. begrenset budsjett e.l. som f.eks. fly, røyk i horisonten etc. som kan legges til selv der det er bevegelse i kamera

- DVD-authoring - når du skal legge filmen til DVD og få et proffesjonelt utseende og avanserte funksjoner med f.eks. kommentarspor fra regissør i tillegg til filmens vanlige lyd, skjulte knapper i menyer, opptil 32 forskjellige spor med subtitles, uendelig antall menyer, bevegelig video/grafikk og lyd i menyene, overganger mellom menyene etc.
    Coverdesign til trykk kan også utføres.

- Klipp av kortfilm - kan ta for meg DV, DVCAM og HD/HDV.

- Flerkamerafotograf på f.eks. russerevyer, konserter og andre events. Har erfaring med å fiske etter bilder og høre på det som skjer over intercom.

Priser etc. avtales pr. prosjekt. Holder til i Rennebu i Sør-Trøndelag - kan være mobil utenfor fylkesgrensene dersom prosjektet vekker stor interesse.

Jobber primært i After Effects, LightWave og Final Cut Studio, og smaker på Shake i disse tider.

Spørsmål? Fyr løs.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Hva bruker du av DVD - authoringspakker og hvor dypt kan du gå inn i programering?

Skal du gjøre det på hobbybasis eller forlenger du betaling? Hvis ja, hva koster du?

Har du evnt. en prisliste på de forskjellige tjenester du ønsker å selge?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Bruker DVD Studio Pro, som er en del av Final Cut Studio til DVD-authoring.
    Programmering av spill og sånne ting har jeg ærlig talt aldri gjort, og er det noe som ønskes vil det - som i alle andre normale sammenhenger, koste kunden pr. timesbasis hva jeg må tilegne og lære meg til et prosjektet.

Gjør det for å livnære meg på det, ikke hobbybasis.

Har ingen fast prisliste, da dette avhenger litt av hva kunden ønsker, så går som regel på antall timer. Kommer også an på om det er et produkt til skolesammenheng eller ikke.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    ...koste kunden pr. timesbasis ....
    Men hva ville det si i kroner pr. time? Hvis du må gjøre det du kan og har gjort før. Hva tar du i timebetaling.

F.eks. 80min mpg2 file skal inn på dvd med Meny-styring. Subtitle. La oss si du lager en Firstplay Meny med 3 valg som Play movie, Subtitle og Language- da kommer filmen som har 4 menyer for Chapters og du legger inn 2 spor subtitle. Du får tekstfile eller grafikkfiler for subtitle etter ønske og tidskode for inn og ut.

Hva tar du i timebetaling for å gjøre dette ferdig, levert som discimage på DLT eller på DVD-R authoringplate?

Har ingen fast prisliste, da dette avhenger litt av hva kunden ønsker, så går som regel på antall timer.
    Vannlig kunde. Gjør du forskjell på maskintimer og når du effektivt skal sitte foran maskinen og jobbe? Helt seriøst, hva kunne du tenke deg å ta i timebetaling? Du nevnte du har eller hat jobb i et Nydalen firma. Hva fikk du i timebataling der? Skal du bruke samme timesats eller skal du prøve å være mere konkurransedyktig på pris og gå under de satsene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg har ikke helt tenkt på det med timepris vedrørende teknikker jeg _må_ lære meg for å kunne gjennomføre det kunden ønsker, men halvparten av vanlig timepris, minst.

I forhold til det eksemplet på DVD-authoring du kommer med her, ville jeg anslått rundt 6-10 timer for å designe menyen, sette opp subtitles, koblet linker mellom alle menyer/subtitles/chapters og og dobbeltsjekke at alt stemmer. Dersom menyen skal ha overganger eller animasjon ville det fort blitt noen timer ekstra pga. loop-points som skal stemme og sånt. Mye tweaking som skal til for å få det så greit og sømløst som mulig. I og med at DLT-tapestasjoner er rimelig dyre, ville jeg kunne gitt et image pr. DVD, single eller dual-layer, klar til duplisering.

Prøver å være litt fleksibel med priser så jeg faktisk får noe å gjøre fra tid til annen, men timeprisen ved effektiv jobbing vil vel ligge på omkring <xxx>,- mens når maskina står å kompilerer, rendrer, konverterer etc. ville jeg tatt 1 promille av Macens ny-pris, som blir ca <xxx>,-
    Det høres kanskje mye ut å ta for at maskinen skal stå å jobbe en time - men den timen den står å jobber, er en time jeg ikke får jobbet effektivt med animasjon eller annet, og utstyret koster penger å vedlikeholde, oppgradere, etc.

Prisene er selvfølgelig + mva forresten.

Kan ikke skjønne hvor du har det fra at jeg har jobba for et firma i Nydalen..? Om det er Nordisk Film du tenker på, var det kamera ass. på TUFTE-VIF i fjor, ergo, ingen DVD-authoring.

Om det var Gyro Media jeg jobbet i her i Oslo nå fra august til november, fikk jeg en tredjedel av det jeg kunne fått, i og med at jeg var der på prøveperiode, denne timelønnen vil jeg ikke gå ut offentlig med - kan sende deg det på PM dersom du lurer fælt på hva det var.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Jeg driver for meg selv og tar bare som regel bare timepriser, utenom i enkelte tilfeller hvor kunder spør "jeg har så og så mye penger, hva kan du gjøre med så mye?". Men 400 kr timen var litt vel mye til å være freelancer i oppstartsfasen. Spesielt når du ikke er fotograf og ikke må investere i dyrt kamera/foto utstyr som mange andre freelancere. Jeg for min del gjør alt fra foto til redigering/motion graphics/dvd authoring/3D. Noen felt er jeg bedre i enn andre så klart, så kunder bruker meg der de har vært fornøyd tidligere med mine prestasjoner. Min erfaring er at kunder betaler deg aldri så mye om du ikke har noen store seriøse kunder i portfolien fra før av. I tillegg hvis du skal ha så mye i timepris så må du som regel få deg kunder innen tung industri.

Og dessuten tar jeg aldri penger for det jeg må lære meg til ett prosjekt. Sier jeg ja til at jeg kan gjøre noe, så regner jeg ikke med at kunden vil betale for at jeg skal "gå på skole". Det er som å leie inn snekker, men han er ikke tilgjengelig før om en måned fordi han må bare lære seg å snekre først, og ja i tillegg så vil han at du skal betale for skoletia hans, helst 150 i timen. Nå snakker vi ikke om læring som i å lære seg nye effekter, eller hvordan sette sammen en ny spesiell look, ny teknikk osv. Da lærer man ikke ny software eller ett nytt felt, da tar man bare noe videre man allerede kan og som du og kunden har blitt enige om at prosjektet skal ha. Hvis du sier til kunden at du kan programmering, men må lære deg alt på nytt, og kunden må betale for det, hadde jeg som kunde fort kommt meg ut døra di og sett meg om etter ett produksjonhus med folk som kan det.

Når det gjelder rendering pleier jeg å ta full pris for dette om det gjelder en time eller to i arbeidstia. Hvis det er ett 3D prosjekt blir det litt vanskelig å beregne pris, fordi det er jo ikke kunden sin feil hvor mange pc'er jeg har i renderfarmen min/polygon count/oppløsning på textures. Så vi fatslår ett estimat i kontrakten for selve rendering og levering. Vi blir enig om hvilken rendering metode vi skal bruke. Raytracing/mental ray osv. Kunden får se eksempler på de forskjellige og tidsforskjellen på dem. Jeg ville hatt timepris på animasjon og modellering, men til nå har jeg personlig bare jobbet på prosjektpris basert 3D.

Men selv om jeg synes 400 kr var litt mye for en som bare har med en pc /hardware/software å gjøre så synes jeg allikevel at prisene ikkje bør bli for lave. I noen byer finnes det for mange produksjonsselskaper/freelancere og disse har pressest prisene så lavt ned pga konkurransen at det til tider ikke lønner seg å jobbe. Her i Haugesund finnes det ett par som har gjort dette, men dette viser seg som regel igjen i arbeidet deres og kunden tror han får no supert til lav pris, men angrer som regel i etterkant når reklamen eller produksjon deres ser mildt sagt ut ræva. Det gjelder å alltid holde seg i "toppsjiktet" selv om en får lite med jobber en periode. Dropper du først prisen i forhold til hva du normalt tar er det vanskelig å komme seg opp igjen til det nivået...

Men dette var vel kanskje feil post å legge ut slike ting som dette på da det var en reklamepost for deg selv Bare si ifra om du vil den skal fjernes eller om dette skal være en "diskusjon".

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Kan ikke skjønne hvor du har det fra at jeg har jobba for et firma i Nydalen..? Om det er Nordisk Film du tenker på, var det kamera ass. på TUFTE-VIF i fjor, ergo, ingen DVD-authoring.

Om det var Gyro Media jeg jobbet i her i Oslo nå fra august til november,
    Nei, jeg bare hadde tenkt å spørre deg om du har tenkt å bruke samme timesats som det firmaet du har jobbet for tar, eller har du utarbeidet dine (høyt sansynnelig lavere) priser på de forskjellige tjenester du skal selge inn.

Jeg som "kunde" har lyst å forholde meg til noe konkret. Det jeg gjør er at jeg henter inn tilbud fra forskjellige, minst 3 underleverandører. De som er billigst, og jeg vet kan levere, vinner. Jeg som kunde kan ikke ta hensynn til at vedkommende eier bare 1 maskin, må lære seg noe nytt eller har ingen DLT evnt. brenner som tar authoringsplater. Hvis jeg ønsker å engasjere en underleverandør da må jeg vite hva det skal koste meg og hva jeg får.

Dessverre er det slik at i den brasnjen du er i er kunden som bestemmer. Den tiden når en grafiker, fotograf, animatør, klipper osv var skjelden fenomen i landet er borte. Det er overproduksjon av alt og både kunnskap og teknologi er tilgjengelig for kunder.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Bare for å få lagt det litt mer på bordet..

Det med betaling av å lære seg noe nytt, er for godtgjørelse av tid jeg kunne brukt på noe annet, som f.eks. animasjon e.l.. Det tar MYE TID å sette seg inn i f.eks. å skulle kunne animere vanvittig avanserte partikkelgreier i Trapcode Particular eller i LightWave.

Når du hyrer en advokat, og betaler på tusenvis av kroner for at han skal gjøre jobben, er det ikke lommepengene hans du betaler, men utdanningen. Det tar tid å lære seg å beherske programvare og nye teknikker - og jeg mener det er verdt noe det jeg kan, og det brede feltet med tjenester og erfaring.

Men nå skal dere ta disse prisene med en klype salt, virker ikke som dere så "på omkring <xxx>,-"
    Har vært borti tilfeller der en kunde har spurt om prisestimat på produkt, og takket for seg når det viste seg at prisen ble for lav - antakelig kvalitetssikring - "det koster å få noe bra".

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

OlaHaldor,

Hva med fakturering? Forlenger du 14 dager netto el. 30 dager netto?

Angående pris. Jeg ønsker ikke å snakke om "opplæringstimer", men bare anbefaler at du aldri nevner dette til en kunde. De blir skremt, garantert.

Etter at du fremstår som selvstendig næringsdrivende (jeg antar at du har foretaksnummer og er registrert i momsregisteret derfor plusser du timeprisen med mva) du kan forlenge pris du ønsker. Markedet bestemmer. Du blir ikke det første som evnt priser seg ut av markedet.

Når det gjelder å være tjenesteleverandør i denne bransjen så tror jeg alle må akseptere veldig hard konkurranse. Når folk stiller opp på musikkvideo- og filmproduksjon gratis, bare for å kunne være med, da har vi et problem.

Som jeg nevnte det tidligere, så både teknologi og kunnskap er tilgjengelig for kunden. Det er også et problem. Når i begynnelsen av 3D-animering og NLE bare for å kunne singleframe en animasjon på 2 minutter trengte man investering på flere hundretusen kroner. Glemmer aldri når jeg var hos IFC-animation på besøk og de viste frem rendringsrommet med Silicongraphic maskiner som var like store som kjøleskapet ditt, og muligheten å kunne sette sammen en animajson på 1 min. på harddisk som var norgesrekord den tiden, da følte jeg meg veldig liten. Og du kan tenke deg hvor stor grad kundene ble imponert av regnekraften som ble demonstrert der.

Idag er hver eneste pc som brukes til administrasjon kunne klare jobben. Og da kommer alle de ansatter i industri som har det som hobby (snakker ikke om ingeniører som jobber med CAD som har 3D og rendringsengine) akkurat det samme som du prøver å selge nå. Ikke tror at alt de gjør er amatør bare de ikke er proffe. Jeg ble konfrontert med kvalitetsjobb som ellers ville kostet utrolig mye for kunden. Og her mener jeg webdesign, grafikk, animasjon, film og video, dvd authoring, you name it.

Det som skjer er at en ansatt som har det som hobby han prøver å gjøre arbeidsdagen lykkeligere ved å tilby sjefen tjenester som tidligere kostet mange kroner for firmaet før. Overtaler sjefen at han må kjøpe inn Adobe et eller annet pakke og da er al problematikken løst. Plutselig blir en kjedelig konsulentstilling forandret til et spennende utviklingsmiljø.

Akkurat på samme måten som proff fotografer mister kunder pga. billig digital speilrefleks kameraer, mister video-, grafikk-, DTP, animasjonsfolk mye av potensiale kunder.

Dessverre er i tillegg overproduksjon av folk her i landet. Alt for mange som kommer ut fra film, media og kommunikasjon, grafikk, design osv...

Så hva skal du koste i time nå?

Bare for å skremme en litt de som ønsker å starte nå.. en almenpraktiserende lege får betalt etter deg uansett om du ble frisk eller du dør på flekken, de får betalt til og med når du ikke møter opp på time. I denne bransjen får du i beste fall betalt dersom du klarer å levere, kunden er mektig imponert, kunden ikke har likviditetsproblemer, kunden ikke klarte å gå i konk i mellomtiden... Du får ikke betalt ved utsettelse, eller forsinkelse som forårsaket av kunden... Bra fremtidsutsikter?

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Bra fremtidsutsikter?
    For min egen del så driver jeg med film fordi jeg liker det, og blir gjerne med på alle mulige slags prosjekter gratis. Bor ganske køddent til nå da, men takker heller ja til å drive med det jeg liker gratis, enn å ikke drive med det. Hvis OlaHaldor virkelig har lyst til å gjøre noe innen sitt felt, og ingen vil betale for det, så gjør han det gratis. Hvis ikke mangler han lidenskap for det han driver med, og sånne folk må man aldri finne på å ansette.

Har hørt et eller annet sted at hvis man jobber med hobbyen sin så har man ingen jobb(tror det var en skuespiller som sa det). En kompis sa engang til meg at hvis man jobber med hobbyen, så har man ingen hobby. Jeg jobber med noe helt annet enn film og kan derfor hver eneste dag slappe av med litt filmrelaterte ting etter endt arbeidsdag. Jeg hadde et poeng her, men det rotet seg bort... Prioriterer man å tjene penger fremfor å lage film ender man opp som Uwe Boll. Forferdelig mann.

Jeg vil ikke leve av film, jeg lever for film.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •