tenkte å starte mitt medlemskap her med å se om det var noen som kunne hjulpet meg med å funne frem til en film jeg ikke har sett på svært lenge.
det jeg klarer å huske av den er at den er på norsk og spilles av norske skuespillere (duh... >.< tenkte jeg bare skulle rable ivei så dere fikk nok info å gå etter i tilfelle det skulle være noen som faktisk vet hvilken film det er snakk om)
Hovedskuespilleren er svært rund i formene, og har ganske tynt hår. stort sett alt er rundt ved ham. ved at han har runde litt utstikkende øyne, og ganske fyldige kinn... om dere bare har en ide om hvem det kan være hadde det vært til svært god hjelp...
velvel... jeg var kanskje 14 eller noe sist jeg så den (nå 21), så jeg husker ikke alle detaljer så fryktelig godt. men det er ihvertfall en film noir/krim-film.
scenen er satt til 20-30-40-tallet (typisk ganster-perioder) hovedpersonen er en privatdetektiv (som muligens ikke gjør det spesielt godt). en dag kommer den en veldig vakker og tilsynelatende velstående dame inn på kontoret hans og ansetter ham til en eller annen jobb (ganske typisk film noir).
sånn starter den ihvertfall, og det er ett eller annet med et teater vet jeg. og en gutt som jobber der, eller bare henger utenfor der, som av en eller annen grund har en stor klinkekule (tror det er en liten plot-ting)
et sted ut i filmen er det en fyr som blir hengt i det teater.
mot slutten av filmen mener jeg å huske at det var en slags fest e.l. ute og at denne detektiven kommer til den midt i og noen blir skutt og greier. blant annet den vakre damen...
det er nok stort sett det jeg husker, men hadde blitt evig taknemlig hvis noen visste noe som helst. har veldig lyst til å se den, siden det er en liten raritet (film noir), og jeg kan huske at den hadde ganske gøye filmtekniske finurligheter, og lyssetting.
jeg har sett den to ganger på nrk, og den siste på nrk2's 9'ern en gang på slutten av 90-tallet...
så hvis dette sier dere noe som helst, vær så snill å rop ut..
lurer dere på noe, så er det bare å spørre, så skal jeg prøve å huske så godt jeg kan...![]()
Chew, if only you could see what I've seen with your eyes..." -Blade Runner
Bokmerker