Prøvde å søke litt på forumet, men fant ikke så mye. Noen som kan hjelpe meg??
Hei
Jeg lurer på noen ting angående det å være freelancer eller bli leid inn.
Da jeg gikk TV-produksjon på Danvik, var jeg i våres på praksis i
NRK Østfold (distriksnyhetene på TV). Under oppholdet der fikk jeg vite at te høsten skulle utvide sendeplanen og dekke veldig mye av hele fylket under kommunevalget. De nevnte også at da trenges flere folk.
Så jeg har lyst å ta kontakt med de og høre om jeg kan hjelpe de på deltid. Men da er tingen, jeg kan godt hjelpe dem gratis (vil ha mer erfaring innenfor faget, jeg har en annen jobb te høsten), eller skal jeg ta timelønn?
Åssen funger det å være freelancer med betaling? Må jeg melde meg inn i noe eller danne eget firma bare for å hjelpe til under valget?
Noen som har erfaring med å bli leid inn i særiøse TV selskap? Må man ha eget utstyr? (vet det er best, men er det en must, jeg har ikke akkurat NRK mikrofon)
Er det lurt å gi dem en slagt pilot for å vise dem hva jeg kan av å lage repotasje?
Håper noen skjønte hva jeg mente og kan hjelpe meg.
Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.
Hjemmeside: http://ostbymedia.no/
Prøvde å søke litt på forumet, men fant ikke så mye. Noen som kan hjelpe meg??
Jeg tror grunnen til at folk ikke svarer, er fordi det ikke finnes noe fasit på dette området. Jeg synes du skal bare tilby dine tjenester slik de står for øyeblikket og heller oppgradere utstyr etc. hvis det viser seg at det ikke er nok. Jeg synes dessuten du skal ta deg betalt. Men det klarer seg med en lagerlønn på rundt 100kr i timen. Disse pengene kan du etter hvert investere i ting du trenger, og bor du hjemme, så er jo alle pengene etter skatt netto, og da har du plutselig mye penger å bruke på slikt.
Bare snakk med dem og si at du er villig til å jobbe billig.
Å vise til noe man har lagd tidligere er aldri dumt, så sant man ikke suger lem.
Laks
Jeg prøver å spørre her. Jeg vet at det ikke finnes et fasitsvar.
Jeg har blitt hyra inn som freelancer ved mange anledninger som kameramann for et TV-selskap. Samtidig har jeg hjelpet til med rigging od det som hører med. Det jeg lurer på, er hvor mye jeg kan ta i timen nå som jeg skal sende en faktura? Det har blitt noen arbeidsøkter og har begynt å få regelmessige oppdrag der. Synes jeg er forbi den tiden å ta "lager"pris på 100 kr i timen. Men er det for mye å ta 150/200 kr?
Litt nærvøs for å ta for mye, slik at de ikke spør meg igjen. Kanskje best å høre med dem, men det er jo jeg som bestemmer hva jeg vil ta i timen, er det ikke?
Det kommer vel an på både nivå og hva du jobber med. Jeg skal ikke gå ut med hva jeg personlig har i timepris, men det er langt under det som er vanlig i bransjen, men samtidig nok til at det er aktuelt for meg.
Jobb baklengs! Hvor mye må du strengt talt ha for å få betalt de faste utgiftene du har? Start derfra, og legg på litt så du har litt ekstra. Ellers bør du igjen legge på en passe porsjon kroner fordi du enkelt og greit er freelancer. Det er ingen selvfølge at du har like mye å gjøre fra dag til dag, uke til uke eller måned til måned.
Jeg tror ikke det gjor noe om du tar en 150-200 kr i timen. Standard lonn for frilansere ligger paa rundt 560 kr i timen (minst).
Jeg har et par spørsmål angående det med freelancing;
1. Hvor godt utstyr må man ha? og hvor mye forskjellig? jeg har et DCR-HC14E, stativ, og redigeringsprogrammer + tilgang til en relativt kraftig pc. Planen er og bruke pengene jeg tjener på freelancing til og oppgradere utstyret etterhvert. Selvfølgelig vil alle ha best mulig kvalitet på bryllups- og musikkvideoene sine, men kanskje det hadde vært en ide og begynne med små, uformelle prosjekter, der jeg ikke tar så mye, siden det ikke er så forferdelig høy kvalitet på bildene?
2. Hva må man kunne av redigering av filmene? Klipping, spesielle effekter, legge på tekster, osv.?
3. Hva er beste måten og få oppdrag på?
4. Hva er vanlig pris for en amatør? Jeg er ikke helt amatør, har holdt på med video noen år nå, og har ganske god peiling på selve håndteringen av kamera og det og få gode bilder og slikt. Tror jeg går for pakkepriser, istedenfor timesbetalt.
Kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert. :lol:
Veit ikke helt om det kamera holder til TV produksjon, men jeg hadde hørt med en tv stasjon(TV Norge, som jeg gjorde) men det er kanskje litt vanneskelig etter som du ikke ha noe erfaring, heller private folk/bedrifter om du kan være til noen form for tjeneste. Lag gjerne en showreel med tidligere prosjekter du har laget slik at de kan se arbeidet ditt. Redigering i tv, krever ikke noen spesielle effekter osv. Du må ha god kunnskap til hva som holder mål. Være objektiv. Ikke mange syke overganger. Hold det enkelt. Tekst bør du nok høre med dem du lager filmen for. Du kan nok ikke forvente deg så høy timepris med det første, ettersom du ikke har noe erfaring. Begynn smått og jobb deg oppover. Man lærer fort.
Du er ikke nødt til å ha eget utstyr. Du kan leie også. Kjenner flere frilansere som jobber på den måten.
Bokmerker