Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    3

Standard Hjelp til animasjonsfilm

Hei!

Jeg skal skaffe meg et Canon 350D. Og med dette har jeg tenkt å lage diverse animasjonsvideoer. I den ene filmen så skal kameraet stå på i 24 timer, og ta kontinuerlig bilder. Og så har jeg da tenkt å smekke dette sammen i et program og lage en godt oppløselig video med 30 b/s. som skal vare i ca 5 min. Jeg har derfor noen spørsmål:

· Hvordan kan jeg få til at kameraet kan stå på i 24 timer? (Har en laptop)
    · Har Canon 350D en funksjon for å ta bilder kontinuerlig? (med ca 30 sek mellomrom
    · Hvilket program skal jeg bruker?
    · Noen andre tips?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Mo i rana
    Svar
    212

HVORFor skal kamera ta opp i 24t?! Er det himmel/skyer, hav du ska ta timelaps på!? Søk på kamera på nett, om du ikke har manualen selv da. Om det er det på kamera, står det nokk i den!

Edit: åhhh... et EOS 350D!! Åh, ett sånt har jeg drømt om en stund nå! :P

Menne, du må vell bruke et animasjons prog. da! Jeg brukte Flash
    mye før. Tror jeg ville brukt det om jeg skulle lage noe i din dur!
    ulken. boy wonder....

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    230

Jeg vet ikke hvaslags kamera Canon 350D(gadd ikke å sjekke). Men hvis det er digitalt stilbildekamera er det bra, mange av de litt bedre stillbildekameraene tror jeg du kan stille inn til å ta bilder automatisk i serie. Du kan igrunnen bruke et vilket som helst redigeringsverktøy til å settesammen bildene. I premiere for eksempel ville jeg importert alle bildene, lakt dem på timelinen og brukt duration 00.00.00.06(time-minutt-sekund-tidel) på alle bildene, ellers tror jeg muligens det beste og enkleste ville være å legge alle bildene på timelinen rendre ut serien som en film, starte nytt prosjekt, legge filmen på timelinen og speede opp til ønsket hastighet.

Andre tips er å ikke røre kameraet, sette det et sted uten sterk vind, eller med raske bevegelser i omgivelsene, hvis ikke dette er ønsket effekt (det er forskjell på å gjøre dette med en gate og med en blomst ikke sant) ellers er det som alltid viktig med tolmodighet. Og foresten tåler ikke alle kameraer like mye vann. Alle de vanlige reglene for amatørfilm gjelder også for animasjon.

Lykke til. Håper dette var litt til hjelp.
    Animasjon er kult!

Mvh
    Polarbear
    ww.blender3d.no

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    I premiere for eksempel ville jeg importert alle bildene, lakt dem på timelinen og brukt duration 00.00.00.06(time-minutt-sekund-tidel) på alle bildene, ellers tror jeg muligens det beste og enkleste ville være å legge alle bildene på timelinen rendre ut serien som en film, starte nytt prosjekt, legge filmen på timelinen og speede opp til ønsket hastighet.
    Som eg sa til DjN90 på Diskusjon.no, Premiere Pro kan importere stilbilete som ein filmfil. Berre merk det fyrste biletet, hak av for Import Numbered Stills eller kva det står, og trykk Import. Det eg gløymde å nemne er at dette avheng av at bileta er namngitt "numerisk", altso IMG0001.jpg, IMG0002.jpg osb. eller noko liknande. Men kameraet vil vel gjere det automatisk so ein skulle ikkje trenge å bekymre seg for det.

Elles vert vert standard lengd på stillbilete o.l. oppgitt i frames, ikkje sekund, og på same måte er minste måleeining på tidslinja ein frame (1/25 sekund), ikkje tidelar. Det går sjølvsagt an å setje Default Still duration til å vere ein frame eller tre, so importere alle bileta og dra dei ned på tidslinja, men det er meir tungvint enn den andre metoden.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    230

Sorry, gikk ut fra det jeg har satt som standard. er det forresten noen som vet hvordan man endrer dette i 6.5?
    ww.blender3d.no

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Preferences --> General and still image. Til vanleg er standard seks sekund, altso 150 frames.

Edit: Kan vere det er oppgitt i sekund i 6.x, men i PPro er det oppgitt i frames.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Quicktime kan importere bildesekvens (der hvert bilde er en frame) og eksportere ut i ønsket videoformat...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    3

Takker for svar! Jeg har først tenkt å teste ut alt i en stund, for dette prosjektet har jeg bare 1 mulighet for å lykkes med!

Sitat Opprinnelig postet av Bulken
    HVORFor skal kamera ta opp i 24t?!
    Planen er som følger: Leie meg inn på Oslo Plaza på et rom med god utsikt, sette frem alt utstyret og begynne å ta bilder kl 24, og ta jevnlige bilder gjennom et døgn. Til dette bruker jeg muligens en trådløs kontroller. Så skal jeg sette sammen hele filmen til en ca 5 min film. En kamerat skal lage deilig musikk som følger filmen. Håper å få gjort dette i høst en gang. Skal legge ut filmen når den er ferdig

Har et til spørsmål: Noen som vet om et bra program for å gjøre om navnet til mange bilder til foreks: IMG1000, IMG1001, IMG1002 osv?

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Kan ikkje du stille inn kameraet til å namngje bileta slik? Om du tenkjer på Premiere Pro, so trur eg ikkje det er eit krav at dei heiter akkurat IMG0001 osb, berre filnamnet slutter på 0001, 0002 osb.

Edit: Eg prøvde nett med far min sitt EOS300D. Tok 14 bilete, som fekk namn frå IMG_6004.jpg og oppover. Gjekk som forventa utan problem å importere dei som eit videoklipp til PPro.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    230

Kameraer numererer bilder automatisk som filnavn uansett hva som står. 001, 002 osv(det står forskjellige ting forran) vær alikevel ops på at 010, 020, 030, 040, 050, 060, 070, 080, og 090 kan skape trøbbel i sorteringa med 001, 002, 003 osv, så sjekk ut dette først.

Lykke til

Mvh
    Polarbear
    ww.blender3d.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •