Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21
    Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Standard Hva skal til for å bli en filmregissør?

Titelen taler for seg selv, hva skal til for å bli en film ressigør?

Og har noen en eller flere linker til skoler i utlandet (engelsktalende) som underviser i filmregi?

Og går det ann å bli film regissør selv om man går allmenn?

Edit: La til ett spm.

Moderator edit: skriveleif :wink:
    ww.ustedalen.com

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Hva skal til for å bli en film ressigør?

For å bli filmregissør - trenger du å få jobb innenfor et filmselskap som ansetter seg som regissør.

Utdannelse kan du få fra forskjellige skole. Både privat skole og høyskole (i både norge og utlandet). Høyskole kreves studiekompetanse (dvs allmenn eller andre linje + allmennpåbygging). Mens privat skole kan du komme inn hvis du har penger

Eller... kan du lage mange gode film at et eller annet filmselskap vil ansette deg uten utdanning. Men det er lurt å gå på skole for det (da lærer man mer). Er du flink fra før, vil du være den beste i klasse og lærer mer enn andre

edit: København skal ha en bra filmskole. Har tenkt å undersøke skolen dersom jeg ikke kommer inn her i Norge. London har også en filmskole, men linken har jeg dessverre ikke.

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Tror dette er London sin side http://www.londonfilmacademy.com/

For å bli filmregissør - trenger du å få jobb innenfor et filmselskap som ansetter seg som regissør.
    Og da må du altså få en jobb innen ett filmselskap før du blir eventuelt regissør?
    ww.ustedalen.com

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av ustedalen
    Og da må du altså få en jobb innen ett filmselskap før du blir eventuelt ressigør?
    Vel - la oss si at en fyr har utdannet seg til å være rørlegger men har ikke fått jobb innenfor det. Er han en rørlegger?

Du kan utdanne deg som regissør - men det forsikrer deg ikke en jobb. Du kan godt starte et eget filmselskap - men film koster penger, og hvis du starter et eget selskap trenger du jo penger. Det som er problemet?

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Men så lurer jeg egentlig på om jeg hadde passet bedre til en filmklipper.
    Når jeg ser en film, tenker jeg på hvordan de lagde effektene og klipte sammen, i tillegg til lys og lyd, ikke hvordan skuespillerene oppfører seg..

Passer jeg egentlig bedre til klipper?

Og hvordan blir man i såfall en klipper, og har noen ett tips til en god skole?
    ww.ustedalen.com

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

For å bli filmregissør trenger man ett kamera og en ide. For å bli en profesjonell regissør trenger man ett kamera, en ide og noen som gir deg penger for å regissere ideen.

Og hvordan å oppnå finnes en tusen forskjellige veier å gå. Den beste måten jeg hører til stadig om er å spesialisere seg innen ett felt (klipping, kamera, lyd, etc) og få inngang til betalt filmarbeid på den måten og så progresserer man oppover etterhvert om man er god nok.

Skole er absolutt ikke en nødvendighet, men kan være nyttig for dem som ikke klarer å skape seg ett profesjonelt nettverk av kontakter uten. Helt sånn på spissen så kan alle peke ett kamera og rope "action!", men veldig få kan smiske og snakke til seg en god jobb. Få noen til å tro at din ide er en veldig god ide

Commander
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    327

Vi er jo filmregissører alle sammen...men hvis du tenker på å bli filmreggisør sånn ordentlig så blir det noe annet.
    man who casts no shadow has no soul.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Har vanskelig for å tro at Peter Jackson gikk på noen skole for å laga Bad Taste
    Men vi såg jo hvor han kom seg til slutt :wink:
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Machine of Oslo
    Svar
    331

Filmskole... puh! Eneste du trenger er kreativitet og folk som støtter deg.
    But if I knew she was going to lay a runt on me I'd have never spurted inside her. But that's how it goes. I let the jissom flow. And today my daughter exists"

Commander
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    327

Men jeg tror man trenger litt mer erfaring med film for å komme like
    høyt som Spielberg :wink:
    man who casts no shadow has no soul.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •