Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    47

Standard Hvor er det best å søke skole?

Jeg skal søke skole nå til høsten. Trenger ett studie som kan gi meg praktisk erfaring og teoretisk kunskap i regi,filming, VFX, Motion graphics og lignende.

Noen her som vet om noen gode studier?

Jeg har sett på en del skoler. Bl.a
    Høgskolen i Hedemark:
    Digital Medieproduksjon:
    http://www.hihm.no/content/view/full/2132
    Virtuel kunst og design:
    http://www.hihm.no/Studiehaandbok/Di...unst-og-design
    opplevelsesproduksjon og interaktive medier:
    http://www.hihm.no/content/view/full/2125
    virtuell kunst og design:
    http://www.hihm.no/content/view/full/2129

NTNU:
    Filmvitenskap og medieproduskjon:
    http://www.ntnu.no/studier/film

Noen som har gått på noen av disse linjene og kan gi ett inblikk? Eller har noen skoler og linjer å anbefale?

This is a private conversation between me and the world!

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    149

Standard Sv: Hvor er det best å søke skole?

Alle disse alternativene høres ut som en god start på karierren men er redd du må innom flere av studiene pluss et par skoler til for å få full uttelling innenfor yrket du vil utdanne deg i.
    Ikke minst er praksis kjempeviktig i denne bransjen!

Så det er nok en god ting og plukke ut det som er mest relevant til å begynne med, som betyr mest på cv for en potensiell arbeidsgiver, og så ta de litt mer tyntflytende studiene på si litt senere. Få på plass alt av basics først før du begynner på viderekomne kurs. Selv om du er god og selvlært er det sikkert noen hull med lærdom som trengs og fylles.

Hva med høgskolen i Lillehammer?
    Der får du jo kanskje en jobb i tv ved endt utdanning også !
    Så kan du ta de litt mindre viktige motion graphics og andre spesialistkursene etter at du får på plass, Produsent/regi osv ordentlig.

Lykke til!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    47

Takk for svar subsoniq!

Lillehammer ser ut som ett godt alternativ, men det ser ut til å være stor kamp om plassene.
    Skal definitivt se nermere på det.

Forhåpentligvis kan jeg ta de mest esensielle delene av studiene jeg trenger, læte meg resten selv og bygge meg opp en CV som er god nok til at det kanskje ikke spiller så stor rolle med resten.

kjenner enkelte som har fått det til uten noen utdaning i det heletatt, men det er selfølgelig veldig vanskelig.

Hva du skal studere er altid ett vanskelig valg.
    This is a private conversation between me and the world!

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Vil bare skyte inn at søknadsfristen for opptaket til Den Norske Filmskolen, ved Høyskolen i Lillehammer, høsten 2009 var 15. desember 2008. Tror at det da er 2 år til neste gang. Ser dog at de har Fjernsynsvitenskap, og noe annet som ligner. Vet ikke om dette er interessant for deg, eller ei. Ser selv på opplevelsesproduksjon i Hamar. Usikkert enda.

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

nå skal det sies at sikkert over halvparten i den norske filmbransjen er utdannet av "learn by doing".
    Selv om studier er flott! er et absolutt ikke et krav, eneste kravene som finnes er pågangsmot og litt mer pågangsmot!
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Jeg føler mer at film skole er en ressurs og en slags inngangsbillet til industrien
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Men selv om du går på filmskole er det viktig at du virkelig VIL, og VET hva du vil. Var på intervju i høst hvor det bl.a. ble spurt om jeg hadde utdanning, og det var omtrent bare et pluss at jeg ikke har utdanning i det jeg driver med da det er noe jeg virkelig vil, og jobber hardt for å lære nye ting og følge med i utviklingen. De har hatt flere på intervju som de har blitt direkte oppgitt av fordi de "vil jobbe med noe innen film", men de aner ikke HVA de vil jobbe med - fotograf, stå med lydboom, lysmester, spesialeffekter og sminke etc.. Og vet man ikke hva man vil gjøre, er man en håpløs arbeidsmaskin.

Lykke til med valget.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •