Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    9

Standard Hvordan begynne

Hei
    dette er min første post her og lurer på noe.
    Først vil jeg bare si at helt siden ungdomskolen så har jeg bestemt meg for å være film regissør (eller en som lager film) siden jeg har så mange historier i hodet jeg har lyst til å vise verden. jeg går nå på Noroff Mediegymnas i kr.sand og på skolen har vi laget en del "filmer". mere sånn simple ting. men jeg syns ikke den måten vi lærer det på er riktig på forskjellige måter, også det at det er jo ikke bare film skole men medie.

men det jeg lurer på er hvordan begynne jobben som regissør med tanke på at drømmen er å senere lage hollywood filmer.
    hvis noen har noe tips og sånt så smell til

selv føler jeg det beste er å bare begynne å lage noen kortfilmer. Men det som er det vanskelige er å få med folk og tid :-\

På skolen kan vi også da låne utstyr vi trenger som for eks: Kamera som er egentlig veldig bra (vet ikke noe detaljer om det akkurat nå), mikrofoner, lys, stativer til diverse ting og sånt.

så hvordan bør man begynne? :-\

og en annen ting jeg lurer litt på:
    En av lærerene som har jobbet med reklamebyrå, sa at han egentlig satset på å lage film, men fant ut at det ikke var noe han kunne klare å tjene penger på i Norge.
    så.... hvordan kan man tjene penger på det å lage film i Norge? med tanke på at for å lage bedre filmer så trenger man en del penger til utstyr og alt annet
    anabe-The-Best-Film-Director-Of -All-Times!!

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Standard Sv: Hvordan begynne

Jeg har ingen greie på hvordan du vil bli hollywood-regissør eller lignende, men Jeg antar at man bør gå komme inn på filmskole i utlandet og lage masse film og bli bedre og bedre. Min plan ihvertfall :P

Commander
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    skien
    Svar
    306

filming handler veldig mye om å få kontakter. det kan være lurt å bare lage filmer, større filmer og etterhvert bli mer kjent. Du kan ikke bli rik av fiilm i norge, derfor er det mange som ender opp i reklame.
    Youtubeprofil[/url] <---- kan inneholde spor av CGI!

"all those crappy movies arent competition if your fucking movie is like fucking dynamite" - Quentin Tarantino

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    9

Sitat Opprinnelig postet av oletheking Vis post
    filming handler veldig mye om å få kontakter. det kan være lurt å bare lage filmer, større filmer og etterhvert bli mer kjent. Du kan ikke bli rik av fiilm i norge, derfor er det mange som ender opp i reklame.
    hva slags kontakter mener du da?

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Du kan få deg et yrke som fotograf, og ha filming ved siden av... Slik kan du tjene penger til filmutstyr som frilanser =)

Commander
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    skien
    Svar
    306

Sitat Opprinnelig postet av Zudrani Vis post
    Sitat Opprinnelig postet av oletheking Vis post
    hva slags kontakter mener du da?
    Produsenter, andre mer erfarne regissører, div. folk som kan gi deg jobb.
    Youtubeprofil[/url] <---- kan inneholde spor av CGI!

"all those crappy movies arent competition if your fucking movie is like fucking dynamite" - Quentin Tarantino

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

selvfølgelig går det an å leve av film selv om du er nordmann? Det er ikke en bransje hvor det er bare amerikanere som kan tjene seg rike? Du bør selvsagt lage filmen med engelsk snikk snakk, men da ser jeg heller ikke noe problem?

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    9

er det mange norske regisører som lager filmer i norge eller på engelsk?
    For det er noe jeg kunne tenkt meg en gang i tiden. men hvordan er det med støtte til å lage film i norge? får man laget film med et veldig høyt budsjett?

Captain
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Svar
    714

Jeg antar hvis du kontakter Harald Zwart :P

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Tjente ikke Harald Zwart over 1 million kroner på Lange Flate Ballær (1)? Nå har jo den mannen en del større prosjekter på plakaten - og derav mye erfaring - men det skal jo være en liten mulighet for å overleve på å lage film. Gjør som Petter Næss og Joachim Trier (for å nevne noen eksempel - for alt jeg vet ønsker alle som lager film å oppnå det samme): lag et par gode filmer som skaper oppmerksomhet på diverse filmfestivaler ute i verden. Førstnevnte fikk jo en kontrakt på tre filmer med et større studio i Hollywood, om jeg husker rett. Én av dem er spilt inn, "Mozart and the Whale". Trier har jo "Reprise", og jeg så et intervju hvor han fortalte at han hadde fått ganske mange manus fra Hollywood, med kjente skuespillere tilknyttet (sa nei, dog, da han heller ville skrive et manus selv, sammen med han andre som skrev "Reprise"), så det er jo absolutt mulig å ende opp som regissør i Hollywood dersom du får litt oppmerksomhet. Måten å få oppmerksomhet på er jo noe annet. Gjelder vel bare å lage et par veldig gode filmer - som gjerne blir kassasuksesser. Lykke til!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •