Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

Standard Hvordan blir norsk film med FrP som regissør?

Jello, folks! Jeg har lest litt om FrPs kulturpolitikk nå og jeg må si det er ganske skremmende. Virker som om de vil hindre all nyskapende norsk film og få alle til å gå mainstream.

Fordi: FrP vil la markedsprinsippene råde i norsk kultur. De som lager f.eks. film, men også aviser, musikk o.l. kommer ikke til å få subidier om det er et prosjekt som ikke vekker det brede lag av folkets interesser. Det er jo helt forjævlig, da blir det jo ikke noe mer utvikling i norsk film og det blir ikke mange filmer som kommer til å skille seg ut! Blir ikke mye fremskritt på norsk film og kultur generelt! Eller hva tror dere? Noen som har meninger?

Hilsen FRP-hater :evil:

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Da kan jeg vinke hadet til alle sci-fi ideene mine. Er enig med deg her, man trenger de "smale" filmene i blandt. Ofte de som har de originale og friske ideene. På en annen side så kan det være at folk går så møkklei vennegjeng/dop/oslo filmene at de begynner og se etter underholdning andre steder. Da altså lavbudsjettsmarkedet. Jeg vet jeg er lei de kjipe oslo filmene.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Stavanger/Sydney
    Svar
    104

Maa ogsaa huske at alle norske filmer som har komt ut siden 2000 som har blitt stottet av Norsk Filminstitutt, har alle vert "naturlige" (Jada, jeg vet om Den Brysomme Mannen). Altsaa, ingenting av det de har sponset har vert overnaturlig. Valkyrie (http://www.norskfilmforum.com/module...iewtopic&;t=32), som de lagde en consept-film til, har en veldig bra historie (synes jeg), men de fikk ikke stotte fordi det er overnaturlig. Norge vil ikke lage filmer som ikke er "naturlige", mens vi har Troll og Nordonne guder!!! Disse kan vi vise til det offentlige, og spesielt til turistene, men DET ER DET! Er sikker paa at det finnes mange bra ideer om gudene vaare. Jeg vil se den filmen!! Spor du meg, bare lag filmene!!! Gi faen i hva staten sier, prov aa faa dem ut, reklamer, FAA FREM LAVBUDSJETTSFILMENE I NORGE TIL DET OFFENTLIGE!!! Jeg haade hvertfall blitt happy...
    www.ifss.edu.au - skolen jeg studerer paa
    http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

100% enig med deg her, film baset på norrøn mytologi hadde gjort seg. En overnaturlig en sådan. Personlig ser jeg på film fordi jeg liker at man kan se fantastiske ting som man ellers ikke kan. Jeg gir faen i en vennegjeng fra Tøyen som spiser på samme restaurant.

Valkyrie filmen kan jo ha bli avslått rett og slett fordi de har gjort om Valkyrier til noe de ikke var. Kan hende jeg tar feil her, men jeg mener at Valkyriene kun plukket ut døde krigere og tok de med til Valhalla for og bli Einherjar. De spiste ikke lik?

EDIT: ah, NVM, fant teorien om at de var vampyrer rett etterpå. Men da er det greit =D

Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

Enig med dere her. Selvom jeg da synes det har blitt laget noen kule norske filmer de siste årene. Hehe. Ingenting tyder ihvertfall på at noe skal bli bedre med FrP i regjering.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article358794.ece

Jeg gruer meg til den dagen det jævla populistartiet får regjering.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Hva om filmen er basert på en populær, men overnaturlig, bok? Ville den ha vansker for å bli laget også, selv om den muligens vekker det brede lag av folks interesser?

Synes uansett at det blir for dumt at Frp skal få luke ut hva vi får se og hva vi ikke får se - til en viss grad, vel og merke. Vi bør ha variasjon, for det er nok større sjanse for at norsk film vil utvikle seg da, enn dersom alt var mer eller mindre likt - slik det er nevnt ovenfor.

Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

De vil også ha vekk garantilønn for f.eks. manusforfattere ... Da blir det vel ganske få som gidder å holde på, da å skrive et manus ikke er lønnet arbeid før manuset faktisk blir til en film? Jeg hørte en annen snakke om det, men jeg har ikke selv full innsikt i det for å si det sånn, så correct me if I am wrong.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

FrP er ikke et kulturparti. Det har de aldri vært. De var bla i mot kulturhuset operaen(noe som faktisk ser ut til å bli en kulturell og internasjonal suksess).
    De satt sykehjemsplasser opp mot dette for å score på meningsmålingene.
    FrP vil at film mest mulig skal sponses som i USA. Private aktører skal spille rollen som kulturbygger. Det vil si kommersialisering av filmene. Nøkkelen til FrPs politikk er privatisering og minst mulig offentlige tjenester. Det er deg som velger som bestemmer hvilken side du står på.
    Men er du manusforfatter og stemmer FrP så graver du din egen grav. Kanskje på utkikk etter ny jobb?

Har ikke manuset ditt innslag av norsk sosialrealisme får du vanskelig støtte.
    "annerledes" historier er tydeligvis tull. Men hvordan kan vi utvikle norsk film videre hvis det ikke kan gis støtte til nye spennende ideer?
    Skal du ha støtte til vikingfilmer, prøv Island. Er den kommers prøv USA. Den utrolig gode Pathfinder var jo usedvanlig bra(ironi!).

tormod2992
    Guest

Standard Re: Hvordan blir norsk film med FrP som regissør?

Sitat Opprinnelig postet av EirikVR
    Jeg har lest litt om FrPs kulturpolitikk nå og jeg må si det er ganske skremmende.
    Man trenger ikke lese deres kulturpolitikk for å se at Frp i regjering er skremmende. Hvis Frp får gjennomslag for meningene sine går Norge rett vest, på alle fronter.

Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

Totalt enig! Skjønner ikke at de har klart å kapre arbeiderklassen! Deres politikk er jo så arbeiderfiendtlig som man kan få det! Jeg kunne skrevet mye om hvor mye jeg hater politikken deres og hvorfor, men jeg gidder ikke.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •