Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Standard Hvordan få en reise interessant?

Jeg skal til Egypt nå til uka med han andre i gruppen min.
    Vi må filme reisen, og sannsynligvis vise den på skoleavsluttningen.

Men hvordan skal jeg filme sånn at denne reisen blir interessant? :idea:
    ww.ustedalen.com

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    HØLERA, Valdres, Oppland, Norge, Skandinavia, Europa, verden, universet
    Svar
    49

Film noen sprell og severdigheter.. Det pleier holde. Men det å filme annet enn bare severdigheter er viktigt, ellers blir det gjerne døft... ''
    Det gjeller og finne en balangse..

Eller er det vel bare å trykke REC :roll:
    innacle studio 9 og fantasi, Alt du trenger!

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Jeg ville gjort filmen litt seriøs og lagd en dokumentar utav det.
    Du kunne feks dokumentert deres første reise til Egypt, deres første møte. Så har dere intervju med hverandre og med forskjellige folk i Egypt. Sleng inn litt bakgrunnsinfo om Egypt og alle de pyramidene/sfinxene de har liggende og slenge der.

Du kan feks begynne med hvor dårlig vær det er i Norge nå, hvor kjip reisen er og hvor dårlig maten er på flyet. Menneh, når er skoleavslutning? I dokumentarsammenheng er det lurest å ha mest mulig råmateriale, men du skal også rekke å klippe det.

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Ah, veldig god idê dahlskebank.
    Laster ned Satisfiction nå igjen, for å få noen idêer.
    ww.ustedalen.com

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2005
    Svar
    82

Gjør noe alla de Dahlskebank sier her! Kult med forteller stemmer og kommentarklipp, hvor den ene personen forteller om hvor dumt det var å rasere den piramiden! (hypotetisk) :wink:
    ww.devolutionstudios.net

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Hvordan få en reise interesant?

Ikke la noen av klippene blir for langstrukket (da blir det for kjedelig). Klipp så mye som det går an. Bare ta med de interessante ting som du regner med at publikumet vil ha nytte av det. Har du ikke mye interessant å vise, lager du en kort dokumentarfilm

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Få noen til å være testkanin på turen. Det vil si en person som tar inn over seg og prøver alt som er av kulturforskjell. Spise grillede innsekter. Telle trappene opp pyramiden. Ta en prat med lokal tobbakksalgsmann om hva som er den sterkeste tobakken å få tak i (prøve den ut om man klarer). Nybegynner kurs i egyptisk dans tilfeldigvis ute i gaten og se om dere får noen til å instruere luringen litt osv. På den måten blir det lett å lage en video som er både interessant og morsomt (ikke minst kjekt å se på selv om filminga/lyden ikke er perfekt). I tillegg får man en god ide av hvordan kulturen er der nede

Da får du en interessant reisevideo. Vil du han en seriøs video og fakta om egypt, lei heller national geographic, lonlely planet, travel channel, discovery channel etc etc

Prøv å lag en seriøs dokumentar alene og du vil til slutt kun slite deg igjennom den og offe deg over at du noengang begynte på prosjektet.

PS: Har filmet en del i utlandet selv. Noen plasser i verden er kamera fy fy. De er vant med turister som springer rundt med små håndholdte og filmer familien og severdighetene, men ikke folk som driver å filmer å lager sprell. Gjør det klart på forhånd at dere driver med en video og la dem som er interessert bli filmet (det er nok av PR kåte i Egypt kan jeg tenke meg). Poenget er at hvis dere tirrer på dere folk kan dere risikere å miste kamera og da blir det iallfall ingen film. Finn ut hva som er fy fy på vei ned (snakk med folk som har vært der før) og hold dere til det. Men folk flest er med på spøken, iallfall hvis dere legger ekstra trykk på hvor dumme og naive turister er når de kommer til Egypt. Da vil de lokale gjerne være med på å få frem det på film.

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    87

Jeg vil foreslå at du gjør det seriøst, men med en småmorsom undertone.

Med andre ord, forsøk å gjøre dette informativt på en lettfattelig, interessant og underholdende måte. Forsøk å skildre Egypt på en spennende måte som kan appellere til ungdom, og hold det hele på et forholdsvis proft nivå.

Med småmorsomt tenker jeg morsomme fakta, litt uvanlige opplevelser (prøv ut mat o.l. som ikke er normalt her i Norge, men ikke la reaksjonene deres løpe ut i det tåpelige), ta kontakt med lokalbefolkning og lignende som vil gjøre at skildringen blir variert og original. Man kan jo kanskje ta 'Silje &; Sigurd' (tror det var navnet på programmet) som et eksempel, hvor det ble skapt forhold mellom fakta og underholding - men fokuset var kanskje større på underholdning i akkurat det programmet. Her må dere selvsagt ta et eget valg, men husk at dette ikke bør grense over til det tåpelige.

Med 'det tåpelige' tenker jeg da at dere ikke skal gjøre allslags tåpelig stunts og andre påfunn som vekker den mer barnslige humoren i publikummet. Om jeg ikke tar feil skal dette vises for 15-16 åringer, og jeg vet godt at slik humor kan appellere utrolig godt til enkelte. Jeg sier allikevel; unngå dette! Om dere gjør dette på en god måte vil det uansett kunne vekke interesse hos publikummet, da gjennom skildring fremfor mengder med humor.

Har følelsen av at dere pleier å operere på et profesjonelt nivå og antar at dette da ikke vil gjelde for dere. Nå kommer jeg bare med forslag, og jeg kan ta feil av hvordan dere gjør ting - dere må selvsagt gjøre det på deres egen måte!

Se også hva Melwasul skriver om klipping. Arbeidet dere gjør etterpå selve produksjonen vil også være viktig for å skape en god dokumentar/reiseskildring. Dere kan f.eks. også bruke musikk som er typisk for kulturen der nede, og jeg vil anbefale at dere unngår allslags heftige, vestlige sanger for å illustrere hvor vill en tur på kamelryggen kan være o.l. Forsøk å skape en ramme rundt det hele som passer i forhold til bildene.

Sånn generelt vil jeg også legge til at dere gjerne bør ta et valg rundt hvordan dere vil fortelle det hele. Personlig synes jeg at det i en reiseskildring passer seg godt med at man både har ”programlederen” som forteller foran kamera og voice-over. Tror også at dette er det vanligste, iallfall basert på det man ser i andre reiseprogrammer (f.eks. Lonely Planet).

Hadde vært interessant om dere, i denne tråden, kunne fortelle litt om hvordan dere planlegger å gjøre det hele. Kanskje det er rom for enda mer input?
    Mennesket er født fritt, og overalt er det i lenker."

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Greit, reiser i kveld, og har ennå ikke helt bestemt meg på hvordan vi skal få gjennomført dette.

Kan ha med noe lignende Lonely Planet, men er ikke helt sikker på hvordan det er.
    Er det at vi forteller om alle de forskjellige severdighetene og ting som skjer rundt der?

Musikken bli ikke noe problem. Filmmusikken fra Galdiatoren og Passion funker fint til Egyptisk musikk.

Noen andre tips til hvordan vi kan få dette til å bli litt spennende?
    ww.ustedalen.com

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Haugesund
    Svar
    64

Gjør det hele om til Silje &; Sigurd: et slags reiseprogram... Bruk mange av de ideène som er nevnt, prøv forskjellige ting. Men for all del ikke la han som er forran kamera drive å snakke til kameramannen. Snakk til publikum. En speak på filmen vil gjøre det proffere. Men la det være på et seriøst nivå med en rød tråd i filmen. Bruk gjerne animerte kart til å vise publikum hvor dere reiser, og hvor dere befinner dere... Gjerne med en speak... :wink:
    år medier og kom. vk2 | åkra

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •