Jøss, dette har jeg ikke hørt noe om. Hvor kom du over den infoen?
Hei. Jeg er stor fan av filmen "kampen om tungtvannet". Og hørte for en stund siden at det skulle bli laget en Norsk remake med bla. Aksel Hennie... Er det noen som vet noe om hvor langt filmer er kommet? Om de har begynt på den i det hele tatt?
Jøss, dette har jeg ikke hørt noe om. Hvor kom du over den infoen?
det stod i VG for noen måneder siden... har ikke tenk noe særlig over det siden, derfor jeg lurer! Under er artikkelen fra VG's papirutgave!
DE NYE HELTENE
Aksel Hennie, Kåre Conradi og Nicolai Cleve Broch er aktuelle skuespillere når produsent John M. Jacobsen går i gang med en nyfilmatisering av filmklassikeren «Kampen om tungtvannet».
Av JONAS TJERSLAND - VG papirutgave, 12.08.06
I tillegg er det stjerneregissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning som skal stå for regien.
- Vi tror det blir en flott film, og vi tror den vil få et stort publikum, sier produsent John M. Jacobsen til VG.
For syv år siden ville Steven Spielberg lage en Hollywood-film av tungtvannsaksjonen ved Rjukan, den legendariske krigssabotasjen som kan ha medvirket til at Hitler aldri lyktes med å utvikle atombomben. Den filmen ble det ikke noe av.
Nå ser det ut til at norske krefter kan få til det Spielberg ikke klarte. I et år har nemlig John M. Jacobsen (61) i Filmkameratene AS jobbet med en nyinnspilling av «Kampen om tungtvannet», som ble spilt inn i 1948.
- Det koster veldig mye å lage den, og vi har ingen oversikt over finansieringen. Men det er riktig at vi holder på med prosjektet, sier Jacobsen.
John M. Jacobsen vil ikke si noe om når tid man kan forvente innspillingsstart. VG er imidlertid kjent med at de fleste brikkene i prosjektet er på plass. SF Norge er allerede involvert og skal distribuere filmen.
Flerspråklig
Aksel Hennie (30), Kåre Conradi (34) og Nicolai Cleve Broch (30) skal allerede ha gitt klarsignal om at de er klare for å stå på rollelisten.
- Det blir naturlig språk - nordmennene spilles av nordmenn. Engelskmennene og tyskerne spilles av engelskmenn og tyskere, sier Jacobsen.
- Tror du filmen får et marked utenfor Norge?
- Ja, selvfølgelig. Vi tror det er en film som kan få hele verden som marked. Utover det kan jeg ikke si noe, for det er ett av mange prosjekter vi holder på med, sier han.
Skuespiller Aksel Hennie går langt i å bekrefte det ambisiøse filmprosjektet.
- Hvis det er slik at John (produsenten) har lyst til at jeg vil mene noe om det, sier jeg noe om det. Men så lenge produsenten ikke går ut med det, er det ikke særlig kollegialt å gå ut med det. Men du kan skrive at det høres ut som et j... kult prosjekt, sier Aksel Hennie til VG.
Det er regissørduoen Espen Sandberg og Joachim Rønning som er blitt spurt om å stå for regien av filmen. Sandberg og Rønning har jobbet sammen i flere år og kom i vår med storproduksjonen «Bandidas», som hadde Penélope Cruz og Salma Hayek på rollelista.
- Fantastisk heltehistorie
- Det er ett av flere prosjekter vi holder på med, og jeg kan bekrefte at det er noe vi har holdt på med en stund, sier Joachim Rønning.
Ifølge Rønning er «Kampen om tungtvannet» virkelig noe han kunne tenke seg å gyve løs på.
- Det er en fantastisk, norsk heltehistorie fra virkeligheten. Og hvis vi får lov til å gjøre det, er det et drømmeprosjekt. Det er et av de prosjektene med oss som er kommet lengst av det vi holder på med, sier Rønning, som ikke tar noe på forskudd.
Tja, har ikke gått mange månedene siden oppslaget, så det gjenstår sikkert en god del.
På den annen side hadde det vært grisegøy å deltatt i eller i det minste vært med å sett på post production av denne! Regner med det blir litt animasjon og compositing.. Er jo nesten ikke til å unngå.
Er vel en gyllen regel at en ikke skal uttale seg så alt for mye om prosjekter før de er fullfinansiert... Men denne filmen hadde vært morsom og få sett... Men jeg klarer ikke helt å se for meg Aksel Hennie, Kåre Conradi og Nicolai Cleve Broch i den altså...Opprinnelig postet av Hope4all
Håper at de får til filmen. Kanskje Spielberg kommer som gjesteregissørHåper at de trenger folk som kan leke litt med visuelle effekter.
den blir bra
ned første var ganske bra så:P får håpe på det beste!
he meaning of justice can change from one day to the next.
A professional solider never brings justice into the battle.
So long as we remain loyal to our side, soliders like us need nothing to belive in.
Det var som faen. Jeg hadde egentlig planer om å lage en nyinnspilling. Men den ville uansett veket ganske kraftig fra originalen. Ikke sikkert Filmkameratene er opp for det.
Helt siden Jeg var oppe på Tungtvann Museeumet på Rukjan..
Men Eg forestiller meg aksel hennie som en hoved rolle i Kompani Linge:S
Men Dette Blir en (/()#/€)" bra Norsk Film
VR-V1E HDV
HDVlight
Røde NTG2 (Boom og Dead cat)
Bokmerker