Vanlige belysningsfiltre burde vel ikke være så vanskelige å få tak i, i alle fall ikke på nettet. www.exposervice.no kjøpte jeg en mappe med 12 stk, ND, CTB (blått) og CTO (oransje) filtre
Hei
Jeg skal lage en animasjon om en fisk, som vi alle vet bor fisker under vann. Saken er, jeg må få tak i et blåaktig lysfilter som gir følelsen av at dette faktisk er under vann. For å bryte lyset har jeg tengt å bruke en glass- eller plexiglass plate med sammenkrøllede biter av plastfolie, over dette plaseres lyskilden, da helst med filter forran.
Saken er, hvor i Oslo får man kjøpt lysfiltere og er det mulig å bruke disse på vanlige lamper, ettersom jeg ikke bruker store lyskastere i animasjoner?
Hvis noen har andre løsninger på dette med undervannscenen er alle forslag velkomne.
Mvh
Polarbear![]()
ww.blender3d.no
Vanlige belysningsfiltre burde vel ikke være så vanskelige å få tak i, i alle fall ikke på nettet. www.exposervice.no kjøpte jeg en mappe med 12 stk, ND, CTB (blått) og CTO (oransje) filtre
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Hvorfor ikke bruke digital fargekorrigering? Jeg mener at det gir deg større utvalg av blåfarge. Og følelsen av å være under vannet, kan du fikse med Blur. Jeg ville ha brukt Radical Blur (som jeg brukte til denne gamle 3d-animasjonen)
http://www.trianglestudio.net/ani/trintro1.mov
edit:
Etter å ha sett animasjonen på nytt, vet jeg at det er litt overdrevende blur på den - men det kan stilles mye mindre og bedre![]()
Prøver å være litt økonomisk og ikke lage en ny tråd
Hvis noen kunne tatt en titt her og hjelpe meg velge ut hvilke pakker jeg skal kjøpe :? Har siktet oss inn mot en ny produksjon og har planer om å trappe opp på lysfronten (samt alle andre fronter). Tidlgiere har jeg kjøpt et Studio Sett hvor det fulgte med ND filtre, CTB og CTG. Disse filtrene trenger jeg fler av. De jeg har nå har både smeltet sammen og blitt revet istykker for å si det sånn. Jeg er også på utkikk etter frostfiltre, CTG og en form for rødt. Kunne en med litt peiling fåreslått en pakke med filtre til som antagelig vil fylle midt behov?
Et annet spørsmål av interesse: Jeg har en meget stor følelse av at å korrigere farger mens man filmer er bedre enn å korrikere i post, men hvorfor er det egentlig slik?
Hvor store er de her filtrene? Er det slike man kan plassere foran helt ordinære arbeidslamper?
Ja. Man må feste dem med klyper e.l. så de får en bøy over lampa, det er viktig. Hvis ikke smelter de. Sånn som jeg har gjort det kan jeg ikke ha mer enn 4 filtre (i romtemperatur) på om gangen, mer enn de smelter de sammen (sånn jeg har klart å ødelagt de jeg har nå). Ute om vinteren går det litt bedre derimot.
Nå vet jeg ikke helt hva slags lamper dere bruker, men ved normal bruk med låvedører skal det litt til før filtrene smelter og diverse.. Kommer an på hvor sterk pæra praktisk talt er.
Ellers mener jeg å tro at Elpaq selger sånt..
EDIT: Typo..
Bruker 500W halogen arbeidslamper. De smelter fryktelig lett hvis du lar de ligge rett foran, da holder det med bare 2 filtre så klistrer de seg med en gang. Hvis det er låvedører foran blir det kanskje noe annet, da kommer jo filtrene i alle fall 15-20 cm lenger bort fra varmen.
Exactly... Man putter jo ikke filtre helt klin inn til lampa på "skikkelig" lysutstyr heller.. :roll:
Bokmerker