Har vel egentlig ingenting å si, annet enn at du kanskje mister garanti, og dersom dere blir stoppet i toll-kontroll på vei inn til Norge må betale 25% moms... Men det er den samme ipoden som selges her og "over there"!
Bare lurte på om det IKKE er smart? Og hva jeg må forholde meg til?
eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...
Har vel egentlig ingenting å si, annet enn at du kanskje mister garanti, og dersom dere blir stoppet i toll-kontroll på vei inn til Norge må betale 25% moms... Men det er den samme ipoden som selges her og "over there"!
Du kan undersøke litt her: www.toll.no for opplysning om toll og avgift. Men det er ikke noe forskjell mellom norsk og amerikansk ipod - ikke noe PAL eller NTSC hvis du tenkte på det.
Dette er et filmforum - og passer ikke godt å spørre om import av ting her. Prøv www.freakforum.nu eller et annet forum![]()
Som sagt, tollen er 25%...
EDIT: Men du slipper unna det veit du... Hvor mange har ikke med seg iPod over grensa som de har hatt med ut? Det har jeg gjort, senest for et par uker siden... Skal mye til at de begynner å undersøke om du hadde med iPoden ut fra Norge når du dro eller ikke....
Hehe. Jeg er fullt klar over at dette er et filmforum... Men hvis du hadde vanskeligheter med å se at dette var postet i "Generelt" så er det ditt problem. Det står faktisk tydelig i forklarelsen av generelt at det angår andre ting en filmproduksjon og film...
Men over til saken. Ville du ha pakka opp iPoden da? Liksom "burkt" den, eller bare lagt den oppi baggen sin?
eg er rar og på avataren min står det Lordulf...Dumme meg...Jeg burde skrevet Knutegutt... Dumme meg...
Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor grensa går, men enkelte gjenstander må man fortolle på vei ut av landet, hovedsaklig elektronikk i høyere prisklasse, med mindre man vil betale 25% moms for varen når man kommer hjem igjen. Så de trenger ikke store undersøkelsen hvis du ikke har de rette papirene på vei hjem. Hvor ofte de gjør dette vet jeg ikke, but shit can and will happen when it is most likely to fuck up your day!Opprinnelig postet av HenrikSolberg
Personlig tror jeg at noe så lite og verdiløst som en iPod ikke er verdens største problem, men ikke behold innpakninga sånn i tilfelle.
[size=9px]PS! Jeg tror Generelt er til for å spørre om feks import av filmlignende ting. Anywho, det Melwasul mente var nok at du får langt bedre respons på andre forum da folk her driver med film og ikke import av iPod osv.[/size]
Ja. Ok. Angående det i lite skrift. FØler bare at jeg ikke orker å melde meg inn i et freakforum og får som regel god respons her såMen når man har en inntekt på 100 kr uka og jobber som ne gal for å tjene noen flere slanter er ikke en iPod lite. Spesielt ikke når man tjener over tusenlappen på å kjøpe den i USA.
Det eneste som ikke vil virke her i landet med en iPod kjøpt fra USA er laderen. I USA bruker de 110 Volt i vegguttaket sitt, og her i Norge bruker vi som kjent 220V. Du må da kjøpe en omformer i tillegg. Kjenner ikke priser på slike, men da kan det jo hende du ender opp med å betale like mye for iPoden som det koster å kjøpe den her til lands.
Ms Chanandeler Bong?
"Anything one man can imagine
other men can make real."
- Jules Verne
Man lader som regel ipoden i pcen.
Men man kan også få kjøpt lader her i Norge.
Og den koster ikke over 1000kr, så uansett så blir
det billigere å kjøpe den i USA.
i]Endemi[/url]
24-7 Produksjoner[/url]
Stemmer - glemte strømforsyningen. Kan jo spørre butikken om de har. Av og til får man begge typer i en pakke. Og du må ikke glemme garanti - du får ikke dekket skaden med mindre om du skal tilbake til USA etterpå... En risiko det...
Bokmerker