Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

Standard Kjøpe kamera?

Hei! Er ny på forumet her og prøver og finne litt info om kamera. Har lyst til og begynne og filme litt men er usikker på hvordan kamera jeg skal velge?
    Semi proft er vel det jeg er ute etter, men jeg vet ikke helt om HD er det jeg skal ha?
    Er også litt usikker på størelsen på kamera, dem minste er vel ikke egnet for og lage film?

Kan dere anbefale meg noen butikker man kan kjøpe nytt?

Hvis noen kunne gitt meg noen hint hadde jeg blitt kjempeglad

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørumsand
    Svar
    636

Standard Kjøpe kamera?

Først og fremst.
    Prisklasse?
    Laks

Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

Standard Kjøpe kamera?

Prisklasse ja, er ikke så ivrig at jeg trenger et dyrt men har lyst på et som er ok til og lage amatørfilm. 5 til 10 ca.
    Trenger vel ikke og være HD?

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard Kjøpe kamera?

Du trenger absolutt ikke bale med HD eller HDV om du bare vil teste ut litt innen amatørfilm, ikke nødvendigvis om du er på et litt høyere nivå engang. Det stiller jo også andre krav til datamaskina di, så det er det i tillegg. Hvis du vil ha noe mellom fem- og ti tusen kronasjer, så er det lettere å få noe brukbart i DV enn å få noe ræl i HDV. Fra fem- til femten tusen er det så mange kameraer og merker å velge mellom, at jeg tviler på om noen på forumet har full oversikt, men plukk ut de funksjonene du trenger, og se hvilke kameraer om har hva i en sammenligning på f.eks. hjemmesiden til Elkjøp. Du bør vurdere hvor mye zoom du trenger, om kameraet skal være liggende eller stående (tyngde og plass), om du tror du vil være best tjent med harddiskkamera eller et som tar opp på teip etc. Det er uansett å fraråde HDD siden det etter hvert blir helvetes mye råstoff å lagre på disk som du heller kunne hatt på små teiper. Jeg anbefaler deg å skaffe et kamera med manuell fokus - noe annet lager bare unødvendige grå hår og i verste fall usjarmerende håravfall eller hårtilvekst på ekle steder.

Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

Standard Kjøpe kamera?

Er inne på elkjøp og titter men ser at dem bare har små kamera. Filmet en del når jeg var yngre med et kamera som brukt VHS kasett som var en del større en de som er til salg på elkjøp?

Er det ikke slik at på de små er det dårlig vidvinkel og ikke er egnet til og lage film. Så en film som som dem hadde brukt et håndholdt kamera og jeg syns det bare ble irriterende :roll:

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard Kjøpe kamera?

Problemet er at folk flest vil ha minst mulig kamera fordi de skal ha det med seg i veska på slektsstevner og for å smugfilme de lettkledde russejentene i russetoget. Folk flest tror at kvaliteten ligger i hvor sinnsykt lite plass man kan stappe teknologien inn i. Derfor selger de ikke semiproffe kameraer på Elkjøp fordi semiproffene går andre sted når de skal ha filmutstyr. Men det er sant som du sier, at optikken og generelt det at kameraet er lett, vil ødelegge det meste av fin filmfølelse. Men skaffer du deg et liggende kamerat, så er de en del tyngre. Man må dessuten lage film etter utstyret sitt, så om man bare har et lite kamera, så kan man gjøre en håndholdt stil som passer inn i filmen. Det er dessuten langt fra bare kameraet som gjør at ting ser film ut. Med riktig lyssetting og fargekorrigering, så er man langt på vei mot noe som ligner mer på Hollywood. Det viktigste i starten er uansett å få øvelse. Og man får ikke noe bedre filmforståelse og kunnskap av å ha et kamera du må flytte på hjul. Jeg tror dessuten ikke du finner store kameraer til under ti tusen med mindre du kjøper noe brukt.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Kjøpe kamera?

Små og lette kamera er mye lettere å vingle med, fordi de nettopp er så lette å håndetere. Etter mitt skjønn er vekten avgjørende for hvor gode og stødige bilder man får.

Ang vidvinkel kan man koste på seg noen tusinger eller hundringser (aner ikke hva det koster) på en vidvinkelforsats du kan montere på kamera ved å bruke gjengene rundt linsa.

Du kan lage mye bra med et billig kamera, men det er da viktig at du lærer og forstår hvordan du skal bruke et så lite og lett kamera til å oppnå flotte og stødige bilder - om det er det du vil ha, naturligvis.

Tapeformatet majoriteten av kamera i dag er MiniDV. Små kasetter, som kan minne litt om DAT tape.

edit: Kenny kom før meg. Og han kom brutalt. Og mye.

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard Kjøpe kamera?

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    edit: Kenny kom før meg. Og han kom brutalt. Og mye.
    Delvis min feil, jeg har spist mye egg de siste dagene.

Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    6

Standard Kjøpe kamera?

Ok jeg skjønner!

Er det noen butikker som spesialiserer seg på videokamera?

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard Kjøpe kamera?

Hmmm, du har fro Fotovideo i oslo, men elkjøp er jo greit. Du kan sikkert lese litt tester om kameraer på internett...
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •