Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Toten - Kapp, Mjøsas kvite perle
    Svar
    95

Standard Kjøpe pc eller mac?

Jeg begynner snart på vdg. Å til det tenkte jeg meg en ny "pc". Men hva er billigst? Mac eller pc? Min bruksområde kommer til å være video- og bilderedigering, og som en skrive- og internettmaskin. Så hva burde jeg velge, økonomisk? Under 10.000, gjerne rundt 7.000 å
    satser på å ha noe med 1024MB RAM
    + andre specs jeg ikke kan :P
    Men ikke noe spillpc tenker jeg.

Takk

Mvh

Thor Håkon
    hakka Production!

mr
    mr er offline
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Skotselv
    Svar
    126

Da blir nok mac for dyrt for deg.

Mac Mini er jo en mulighet men det er ikke noe redigeringsmaskin egentlig også er jo det en stasjonær maskin

http://store.apple.com/Apple/WebObje...NCJVb51YLaRG2I

Hva vil du helst ha? Bærbar eller stasjonær?
    ORIOROSA - Vår kortfilm http://www.recmedia.no/moriorosa

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Kjøpe pc eller mac?

Mac har flere programmer som passer til foto og videoredigering, og skal være godt tilpasset til det meste med media å gjøre.

PC er billigere enn Mac. Og for under 10 000 kr, tror jeg ikke at det fins noe bra Mac som egner seg til videoredigering. Men kanskje du er heldig og finner en?

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Svar
    95

Trenger bærbar, siden det primært er skole, men som skal funke til å redigere på å
    hakka Production!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Re: Kjøpe pc eller mac?

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    PC er billigere enn Mac.
    Det er vel ikke helt sant.
    Mac er billigere enn PC. Hvis du sammenligner en maskin fra Dell med samme spesifikasjoner som en maskin fra mac, er mac vesentlig billigere. Det som er riktig er at den billigste laptoppen til mac er på 10 000,-. Det vil si at hvis du ønsker å gå for noe billigere enn dette, kan du ikke få en så god maskin som Apple tilbyr.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Svar
    95

Ok.

Noen som har specs. på en slik pc?
    hakka Production!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Du må ikke kjøpe, du kan leie(leasing). De fleste som går på medier og kommunikasjon får en mac laptop som er på leasing. Når vedkommende er ferdig med studie da kan du bytte maskin fordi det nyeste har allerede kommet ut på markedet.

Prismessig ser jeg lite forskjell mellom PC og Mac. Det eneste som er veldig irriterende er pris på ekstra som man kunne tenke seg å har til Mac-en. De koster velidg mye.

Siden vi de fleste går for bærbar maskin, så muligheten til å mekke sammen en maskin er ute.

Når det gjelder software så tror jeg at på PC front har man større valgmulighet. Fordelen med Mac er at det er en liksom industri standard. De nye Mac-er har en iphoto, imovie, idvd, i-hva-som-helst i maskinen som gjør at du slipper å tenke på verktøy, du kan sette i gang og produsere.

På XP og Vista har man litt , men ikke så mye som på Mac.

Det som taler for Mac er design. Spesielt hvis man skal ha kunder på kontoret. Det er alltid en fordel å ha produksjonsutstyr som kunden ikke har hjemme på kjøkkenbordet. Skal du vifte med en Dell, da kan du risikere at kunden har en Dell som er mye nyere og bedre. Lite sannsynelig at der skjer med Mac. Og hvis det skjer det da er du fortsatt én av oss.. merkelig, men det er sånn.

Før var det entydelig hva man måtte velge dersom man skulle inn i design-verden. Kunstnere, designere har investert i Mac. Undervisningsmiljøet valgte Mac (veldig bra marketing fra Apple's side).

Idag er det litt annerledes, med Mac har fortsatt en forsprang når det gjelder design på maskiner og strategisk marketing. De selger store kvantum utstyr og software til NRK f.eks, da kan man forvente at undervisningsmiljøet skal gå for det samme og du som har betalt store summ for å lære deg redigering da skal du kjøpe det samme utstyr når du blir ferdig. Smart.

I tillegg har Mac gått over på Intel så det er mulig å sette opp maskinen med dualboot, slik at du kan kjøre både Windows og Mac Os på samme maskin.

Jeg selv har fortsatt windows basserte maskiner, men vurderer å skaffe meg en kraftig Mac bærbar.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Svar
    95

Så til 10.000 så burde jeg kjøpe? Blir litt satt ut jeg, hehe. Finnes det bra MAC til 10.000? Er eller burde jeg satse på pc? deres meninger
    hakka Production!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Jestorius: Nå må du ikke glemme det som virkelig er bra med mac og Apple. Stabiliteten. Etter at Apple gikk over til å bruke Intel på maskinene sine har telsen gått kraftig opp, og ytelsen er helt fantastisk i forhold til en PC. Klarer ikke å beskrive det her nå, men anbefaler deg å stikke ned på en Apple butikk og prøve ut maskinen. Jeg ser på designet som en ekstra fordel.

For 10 000 får du bra MacBook: http://store.apple.com/Apple/WebObje...fuSTUh1dLXnKHb

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Svar
    95

Det der så jo bra ut da
    Og den fungerer fint å koble til ekstern harddisk, den er ikke så spesiell vel?
    hakka Production!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •