Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Valdres
    Svar
    82

Standard Lagring av film?

var litt usikker på hvor jeg skulle legge topicen så jeg lå den her.

Spørsmålet er: Skal lagre filmen min i avi, men når jeg lagrer den, og jeg avspiller den i fullskjerm, så blir går ikke bilde helt ut på sidene, og kvaliteten blir ikke så veldig bra heller, synes det er rart når filmen blir rundt 1 gb, og den varer i 15min. Noen som vet hva jeg gjør feil.? Bruker Adobe premiere pro 2.0. Innstillingene jeg lagrer det i er Microsoft dv avi, DV PAL , 25 fps. Filmen er filmet i widescreen.
    ilmmaking fucking rocks!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

To ting du skal være veldig klar over:

DV AVI-codecs, enten det er AVI eller QuickTime er ALDRI fint å vise på en PC-monitor.

Widescreen på PC må vises i kvadratiske pixler (1024x576) - TVen leser PAL på to forskjellige måter, avhengig av hva tapen/DVDen sier den skal gjøre. PAL er alltid 720x576, så da avhenger det av aspect-ratioen om man ser det som 4:3 eller 16:9.

Om det er på PC du skal spille av videoen, vil jeg anbefale DivX Helt topp greier, og programvaren for encoding er enkel å bruke.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Best å lagre det i AVI for ukomprimert bruk senere på DVDer og lignende. Men du har gjort noe galt hvis den bare er 1 Gb; den burde være rundt 3Gb. Det du velger, i alle fall på PC, er Microsoft DV AVI. Dog hvis hensikten er å vise den fram på PCen din, så bør du lagre den i Ola Haldors forslag i tillegg.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nittedal
    Svar
    178

hadde lagret filen i mpg2 dvd. Men det er hvis du skal brenne det på en dvd da
    he passion of making film.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Widescreen på PC må vises i kvadratiske pixler (1024x576) - TVen leser PAL på to forskjellige måter, avhengig av hva tapen/DVDen sier den skal gjøre. PAL er alltid 720x576, så da avhenger det av aspect-ratioen om man ser det som 4:3 eller 16:9.
    En liten ting... Nå som folket smått begynner å gå over til flatsjerm TV, fungerer denne på samme måte som en PC moitor? Altså i square pixler?
    Har aldri fått testet dette.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Nå har jeg aldri testa det selv, men forstår det slik at det er avspillingsenheten som avgjør om det skal være kvadratiske eller ikke-kvadratiske pixler.

Har du en PC tilkoblet skjermen - da må du ha kvadratiske pixler. Kjører du det fra DVD/tape skal det være ikke-kvadratiske pixler.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Om det er for arkivering, altså brukes senere så er det vel like greit å kjøre ut samme codec som du "filmet" med, feks. dv av noe slag, evnt mpeg transportstream for hdv.

For avspilling ellers, H.264(mpeg4) er det jeg ville brukt. Eneste catchen er at den er litt resursskrevende i bruk...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •