Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Kristiansund/Halsa
    Svar
    189

Standard Lurer på noen ting om enmanns freelance

I dag møtte jeg en fyr fra lokal tv-en i byen, og jeg tenkte at jeg skulle stoppe han for å spørre om kameraet mitt var godt nok for å levere små saker til lokal-tv og diverse. Han sa at det var det, og så ville han ha telefonnummeret mitt og navnet, fordi de er stadig på jakt etter lokale freelancere. Greit tenkte jeg, men så vil han se noen snutter jeg har laget.
    Jeg har aldri lagd noe sånt før, men så er den internasjonale fotofestivalen Nordic Light her i byen neste uke, og jeg hadde en stund tenkt på å lage en liten film om den. Derfor tenkte jeg at kanskje dette hadde vært noe å vist frem til han.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med sånt? Samme fyr som intervjuer og filmer. Hvordan er det? Jeg har ikke noen trådløs mic, så dette går ikke, men er det greit nok med kamera mounted?

Hva mer bør jeg ha med. Må så klart ha med en del om festivalen, og intervjue deltagere og folka som står bak.

Tar gladelig i mot tips og hjelp.
    anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
    Joe: Because you're a faggot, alright?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Heldig du!!

Det du kan gjøre er å holde mikrofonen i hånden og intervjue personer samtidig som du filmer.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Kristiansund/Halsa
    Svar
    189

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Heldig du!!

Det du kan gjøre er å holde mikrofonen i hånden og intervjue personer samtidig som du filmer.
    Jo, men da må jeg drasse rundt på et stativ hele tiden, tror ikke det blir stødig nok med kameraet håndholdt i en hånd og mikrofon i den andre.
    anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
    Joe: Because you're a faggot, alright?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av pelsen
    Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Heldig du!!

Jo, men da må jeg drasse rundt på et stativ hele tiden, tror ikke det blir stødig nok med kameraet håndholdt i en hånd og mikrofon i den andre.
    Lag deg en form for skuldermontering, det skal ikke vær så veldig vanskelig.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

MacGyver tape og strikk fikser biffen. :wink:

Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Seriøst da folkens.. :roll:

Om og når du en gang får råd til det - ta kontakt med Video 4 om trådløst-sett med mygg og mottaker. Koster noen lapper - men det er så GRUSOMT verdt det! Vi kjøpte et sett med mygg, mottaker og en sender-enhet som kan kobles til vanlige mikrofoner med XLR, den har også phantomating - til rundt 10 lapper. Billig, ikke top notch - men duger i haugevis.

Ang. mik på kamera - ikke tenk på det en gang.. Det funker til omgivelselyd, men ikke til intervju. Du kan jo be intervjuobjektet holde mikrofonen selv. Verre er det ikke.

Ang. blikkretning - få luft i objektets blikkretning, og si at han/hun skal titte "ca her" og vis med fingeren, eller si at man skal se litt over skuldra di eller noe - på den måten får du bedre dynamikk og kommunikasjon. Tenk NRK!!

Commander Hakvaag sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Eller TV2 og TvNorge :wink:
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Vimeo - YouTube - Twitter
    Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Om du ikke har topp økonomi, så kan du skaffe deg noen litt mer prisvenlige mic'er. Brukte en Samson CO2 til dette intervjuet, samtidig som kamera micen stod på (første del er med ekstern mic'en mens andre del er internmic) Du kan bedømme selv hva som funker best :wink:
    Greit nok så ser mic'en litt skrall ut (sett på en ullsokk om du vill), men den koster tross alt bare 800 kr (1 år siden) :roll:

(Forresten så var lokalet veldig støyete)

http://www.sveisevin.com/naf/mic.wmv
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Har gjort noen av disse små intervju sakene for VG på freelance basis, Monopod, Kameralys, Kanonmic på kamera og Sennheiser MD 46 kablet har fungert fint til nå. Monopoden er ett av de mest undervurderte verktøyene sammen med små håndholdte kameraer. Regntrekk er og kjekt å ha liggende i bag/sekk om været snur seg mot deg.

Nå står sikkelig stativ på lista før plugin sender til mic'n for sistnevnte er dyrt om du skal ha noe som tåler litt bruk(dog så er det utstyr som holder lenge), men selv sennheiser har faktisk sett som ikke koster mer enn det smaker om du får en god pris.

Ha alltid kamera ved din side om du skal prøve deg som freelancer, det har lønnt seg for min del.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Som vanlig er jeg uenig med Ola Haldor.

Mitt råd ang. lyd er: Unngå mygger. Aldri kjøp trådløse mygger. De er bare et irritasjonsmoment. Så lenge det overhodet er mulig, gå for en dugende shotgun i stedet. F.eks den Sennheiseren du har.

Kjøp et mikrofonstativ. Bruk det til intervjuer. Til oversiktsbilder/miljøbilder, fest mikrofonen på kamera. Shock mount og vindhette.

Dette, og et skuldersupportsystem, f.eks Swixtronic , så bør du være bra utrustet som enmannscrew.

De aller råeste løsningene for skulderkamera får du hos http://www.zacuto.com/ , men de er sikkert også de dyreste.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •