Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Standard Medium og kommunikasjon vs. Allmenn

Då er det rundt 10 dager til eg må søke skule, og eg har, ikkje overaskande, null peiling på kva eg skal søke på. Det står mellom Allmenn og Media.

Positivt med allmenn:

-Fleire valmoglegheitar seinare
    -Fordjupningspoeng

Negativt med Allmenn:

-Samme faga du allereie har hatt i 10 år på grunnskulen

Positivt med MK

-Fag du aldri har hatt før
    -Større motivasjon
    -Moglegheit til å arbeide med film

Negativt med MK

-Vanskeleg å få jobb
    -Ikkje fordjupninspoeng

Er det nokon som har fleire ting på lista, er det veldig bra. Negative og positive opplevingar med allmenn/mk er meget velkomne :P
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Det er vel relativt vanskelig å få jobb når en kommer rett fra almenn også... Vil nesten si det er lettere når en kommer fra media, mye praktisk arbeid der... :wink:

Dersom du får gode karakterer på Medier &; Kommunikasjon skal det litt til at du behøver fordypningspoengene du får på almenn, men ved noen studier vil du trenge de ja... Men det er også viktig å tenke på hva du interesserer deg for... Det er egentlig så enkelt... En får jo generell studiekompetanse på Medier &; Kommunikasjon også... Så veien videre fra videregående til høgskole er like grei om en kommer fra media. Dersom du søker medieutdanning videre vil jeg si det er en fordel å komme fra media på vgs.

En har jo også en god del almennfag på media. En har f.eks. akkurat den samme norsk, engelsk, historie og gym-undervisningen på media som på almenn...

Så det kommer rett og slett ann på hva du interesserer deg for og hva slags type skolearbeid som inspirerer deg til å jobbe mer... Praktiske oppgaver eller teoretiske..?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Tror det meste kom frem av Henrik her Men man kan si at det er ikke den helt store forkjellen når du skal videre. Mens du er i den videregåendeskolen er det jo noen forskjeller, du får jobbe med ting som kanskje inntriserer deg mer enn vanlig allmennfag på media og komunikasjon, men for å oppnå samme "høyde" på papiret som når du går allmenn kan du være nødt til å ta et påbyggningsår. Det vil si ett år med de allmennfagene du ikke har hadde når du gikk media. Da får du samtidig det som heter spesiell studiekompetanse.

Rett på meg om det er noe feil her, er litt usikker på om alt stemmer her. Men det skulle jo være sånn någenlunde.

Lykke til i valget ditt!

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Jepp, så får jeg snakke litt varmt om Allmenn jeg da :P Selv om jeg har en ekstrem interesse for det å drive på med film, så valgte jeg altså å satse på Allmenn framfor Media, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg jobber med film på fritida, og det holder for meg.
    Når man sier at Allmenn er 3 nye år med ungdomsskolen, så stemmer ikke det helt, hvertfall ikke for meg. Det er noe helt annet! Alt er bedre
    En tid etter at jeg bestemte meg for å ikke satse på Media, så snakket jeg med en lærer og elev fra den samme skolen, og budskapet var greit: "Det var klokt av deg å velge almenn, alt det vi lærer her kan du fra før av, du hadde ikke hatt noe nytte av det" 8)

Når det gjelder livet etter videregående, så tror jeg ikke det har så mye å si om du har gått Media eller Allmenn. Det viktigste for filmutdannelse vil alltid være om du kan det du driver på med innen film, og kan du det, ja, så trenger du ikke skole engang hvis du er heldig :wink:
    (Vi vet alle om en viss Herr Taratino borte i Hollywood, han gikk ikke engang på videregående, og er visstnok et geni :roll: )

Det ble mye crap, men lykke til i hvertfall :P
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Glemte jo å fortelle om det jeg egentlig skulle skrive om :P

Jeg går i dag på allmenn. Jeg hadde det riktig nok som 3. valget mitt, og hadde media på 1. I starten var jeg veldig lei meg for at jeg ikke kom inn på media, og var påvei til å gå opp som privatist og delkurselev på allmen og media, jeg angrer ikke på at jeg ikke gjorde det! Etter å ha gått på allmenn en stund nå, har jeg funnet ut at jeg ikke taper noe på det. Kan tjene på å ha gått allmenn også. F.eks. hvis jeg nå skulle finne det forgodt at jeg ikke vil jobbe med film når jeg er ferdig med videregåede, så har jeg fortsatt sjansen til å bruke den videregående utdanningen min til å gå på en annen høyskole. Den muligheten har man ikke etter å ha gått media.

Noe negativt med allmenn må vel være at stilles litt høyere krav til deg enn hvis du går media. Og du får ikke jobbe med ting som kanskje ligger ditt hjerte nærmest :wink:

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    35

Standard media vs me!

Jeg har følt på akkuratt det samme som dere sanekker på... Har nå gått ett år på helse og sosial, men det angrer jeg meg veldig for Men nå har jeg søkt media på første valget å HÅPER veldig på å komme inn, men må jo seff gå 4 år men det gjør meg ingen ting....

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Tusen takk for svar!

Karakterene mine nå er ikkje noko problem (5.5 i snitt), så eg forventar å komme inn på førstevalet. Det som skremmar er at det er rundt 3 prøvar i veka, og det stillar mykje høgare krav til engasjement og vilje enn det grunnskulen gjer. Eg er oppriktig talt så lei av mange grunnskulefag at engasjementet mitt er ikkje det det eingong var.

Media derimot, er ei linje som vekkar engasjement i meg, men for å komme inn på universitetet må eg har fordjupningspoeng og derfor ta eit år ekstra.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Det som skremmar er at det er rundt 3 prøvar i veka...
    8O Oj! Haha! Synes synd på dere hvis det er noen fra videregående som har så mange prøver, sånn er det hvertfall ikke hos oss :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Media derimot, er ei linje som vekkar engasjement i meg
    Og engasjement er det totalt viktigeste på medialinja, det at du liker det du driver med og engasjerer deg for det! (som de fleste linjer egentlig) kan love deg et bra resultat om du bare engasjerer deg nok!

Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    The City of Råners, Notodden
    Svar
    3

Jeg valgte Allmenn og har ikke angret. Man hører skrekk historier om prøver i perverse horder, men det er absolutt ikke så ille. Det er ikke veldig anderledes enn Ungdom skolen, bortsett fra at lærerene faktisk er kompetente.

Hvis du velger M&;K er det en mildere løsning. Når jeg sier mildere mener jeg ikke simplere, men siden det er ting som du liker gjør det alt mye lettere. Det som ikke er så morsomt er å gå Allmenn fagelig påbyggning for å få Studiekompentanse. Det er et sant helvete.

Uannsett (Jeg har bare vrøvla fram til nå) det koker til slutt ned til hva du vil senere. Hvis du velger Allmenn åpner du flere dører videre i livet. Det blir lett nå om noen år å få jobb, siden ingen tar realfag. Det vil si at du ville være en del av de med høyere utdannelse. Jeg tror ikke det er like lett å få jobb etter M&;K siden det er mange som har tatt denne utdannelsen i de senere årene. Alt i alt mener jeg at allmenn er det klokeste valget, men det er ditt valg.
    lsk meg, Hat meg......Du vet du vil være meg!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •