Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Momsfritak ved freelance på produksjon?

Hvis jeg blir leid inn i en produksjon til å gjøre etterarbeid, foto, eller klipp. Og jeg jobber freelance, og skal fakturere for jobben. Er jeg da fritatt for moms?

Jeg tolker iallefall det ut ifra det som står på produsentforeningen sine websider

Hvilke fagfunksjoner er unntatt moms på sine tjenester?
    I utgangspunktet er det tjenester relatert til opphavsrettsknyttede fagfunksjoner som er unntatt fra moms. Dette gjelder fagfunksjoner som manus, foto, klipp, kostymedesign, scenografi og lyd. Slike tjenester selges normalt gjennom enkeltmannsoforetak og skal da ikke faktureres med moms. Selges slike tjenester gjennom et askjeselskap vil imildertid de samme tjenester måtte faktureres med moms, på lik linje med andre tjenester innenfor loven. Ansettes enkeltpersoner av produksjonsselskpet for den perioden produksjonen varer vil produsent måtte svare arbeidsgiveravgift og andre lovpålagte avgifter på samme måte som for andre ansatte, men det vil ikke påfalle moms.
    Jeg har tidligere fakturert med moms på disse tingene, men jeg er altså fritatt for det?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard Sv: Momsfritak ved freelance på produksjon?

Som enkeltPERSONSforetak (de har blitt politisk korrekte), så fakturerer du uten moms så lengre du tjener under 50.000 i året. Når du overskrider 50.000 må du momsregistrere foretaket ditt, og dermed begynne å betale moms. Da vil du også få tilbake moms på varer og tjenester du selv kjøper.
    Coming soon...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Det er jeg fullt klar over og driver jeg med i dag, men ikke det spørsmålet mitt går ut på. Les det en gang til og si ifra hvis du ikke skjønner det da.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg tolker det som du gjør, at man ikke fakturerer med moms. Og da blir jeg jo naturligvis nysgjerrig - skal jeg som driver så godt som fast med color grading ikke fakturere med moms?

Blir kokko i hodet av sånne greier altså...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Ja, det virker jo som om at slike ting er fritatt for moms. Skal høre med regnskapsføreren min. Selv om hun ikke er ekspert på filmproduksjon så er det mulig hun vet noe.

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

alt det pisset her har faktisk fått meg til å ta org.nr mitt og kaste det til helvete, jeg orker rett og slett ikke mer av alt det man MÅ eller BURDE vite før man sender en eneste faktura. Jeg har gått over til å kun bruke skattekort nå, rett og slett fordi da slipper jeg å tenke på alt, og egentlig noe av det viktigste, er jo at man er automatisk forsikret dersom man jobber i en spillefilm eller annen film og bruker skattekort, fakturerer man, må man ha egen forsikring.

Dessuten jobber staten med å avskaffe muligheten til å lage og utnytte haugevis av enkeltpersonsforetak i Norge.
    mer enn halvparten av de som driver og lever på et EPF er kriminelle =)
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

skriv det her når du har svaret a, dette er interessant

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •