Viser resultater 1 til 2 av 2
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    56

Standard Monitor til bruk i redigering og på location

Hei alle samen. Har vurdert og kjøpe meg en monitor til redigering og opptak på location.

Det eneste problemet er at jeg har ikke peiling på hva som er bra/dårlig, dyrt/bilig.

Skal jeg være helt ærlig har jeg ikke noe som helst peiling på monitorer. Det eneste jeg vet er hva jeg skal bruke den til . (farge og kontrast-kontroll)
    Er det noen her som har lyst til og gi meg en liten innføring i "monitorens verden".

Fortelle lit om hvilken utganger innganger som er viktige. Hva som avgjør kvalitetsforskjelen.

Takk for alle svar.
    et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Monitor til bruk i redigering og på location

Utganger trenger du egentlig ikke.

Når det gjelder innganger, er det vel i hovedsak hvilke signaler du kan sende ut fra recorder/kamera som er begrensningen. Kan kameraet ditt smelle ut S-video er jo det fint. Eller composite. Men har du mulighet til BNC (som i praksis er composite med bedre skjerming og sikrere feste) er jeg ikke i tvil om at det er det beste. Component nekter jeg nok å tro at noe kamera annet enn de oppi hundretusenklassen har..

Kommer an på hva slags monitor du er ute etter, men jeg vil tro at en 14" videomonitor med BNC/composite inn som er fryktelig bra, ligger på rundt 7.000-10.000 + mva.

En vanlig 14" TV fungerer vel så bra, og koster en brøkdel av prisen. Disse har som regel SCART-inngang, så du kan bruke både composite og S-video.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •