Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    8

Standard Når det kommer til skuespillere....

Ett tips til de som bruker venner som skuespillere:
    Ikke be dem gjøre ting som krever litt "skills" dvs noe som har med følelser, sinne, glede, sorg eller generelt skuespillerrelaterte ting.

Det ødelegger HELE filmen

og det er derfor amatørkortfilmer i grunn kan være litt vanskelig og svelge

Ett tips til:
    Hvis skuespillerene skal si noe og du bruker ett vanlig videokamera bruk "ADR"
    dvs få skuespillerene til og dubbe det de har gjort med bedre lydkvalitet

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Når det kommer til skuespillere....

Hehe. ADR er ikke en lek, min venn. Det kreves seriøse skills for å få ADR til å høres bra ut, i tillegg må du ha alt mulig annet av lydmateriale som locationlyd og andre ting som må brukes for å lage et realistisk lydspor. Så skaff heller noe okei lydutstyr. De som ikke har peiling på lyd må for all del ikke prøve seg på ADR, det kommer til å høres råttent ut.

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    8

nå kan det henne at en sjel (meg) kan ha misforstått seg sjøl når de kom til ADR,
    men ett relativt lydtett rom med mikrofon som koster mer enn 100 kr gjør susen mye bedre enn mikrofon på kamera

har prøvd det og det blir bedre (det gjelder både voice-over og andre lydeffekter)

kan hende jeg brukte (ADR) galt... :P

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

ADR står for Automated Dialogue Replacement, man bruker ikke ADR for å spille inn lydeffekter eller voice-over. Jeg skulle gjerne likt å høre lyden du har fått fra mikrofonen din som koster mer enn 100 kr og det lydtette rommet ditt, for jeg er dessverre veldig skeptisk til at det ble noe bra. Å bruke ADR til sitt egentlige formål er én ting. Men da må du også ta opp hver minste lyd, som dører, fottrinn og såkalt stillhet/locationlyd. Deretter må dette mikses sammen sånn at det høres så ekte ut som mulig. Uten alle de andre lydene ville alt hørt flatt ut. Du får KANSKJE, hvis du er heldig, brukbar/relativt grei dialog men tenk på alle de andre lydene som drukner i dialogen - døren som blir smelt igjen, glasset som knuser etc.

Det jeg sier er at amatører flest har verken kompetanse, tid eller utstyr til å gjøre ADR selv. Det er grådig tidkrevende og ja, du må ta opp alle tenkelige lyder separat. Anyway, jeg skylder ikke på deg. Å lære seg lyd tar mye tid, og mye praksis. Les litt i Audio-kategorien på DVXuser, hent inn kunnskaper og prøv ut ting

Lykke til!

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    8

Kan kanskje hende jeg brukte ADR i feil sammenheng pga mangel på kompetanse :-[ :P

Og jeg vet at lyd-mixing er tidkrevende, men når man bor på "landet" er ikke stillhet vanskelig og oppdrive

Og kvaliteten blir selvsagt ikke "Helms Deep i Ringenes Herre"(som jeg forresten har brukt flaut mye tid på og studere)

Men det blir betraktelig bedre enn Kameramikrofon (særlig når man har ett kamera til ett par tusinger)

blande alt mishmashet med musikk så kan du "pull-it-off"

men tidkrevende, det er det

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av Ikkepåsyre Vis post
    Kan kanskje hende jeg brukte ADR i feil sammenheng pga mangel på kompetanse :-[ :P

Og jeg vet at lyd-mixing er tidkrevende, men når man bor på "landet" er ikke stillhet vanskelig og oppdrive

Og kvaliteten blir selvsagt ikke "Helms Deep i Ringenes Herre"(som jeg forresten har brukt flaut mye tid på og studere)

Men det blir betraktelig bedre enn Kameramikrofon (særlig når man har ett kamera til ett par tusinger)

blande alt mishmashet med musikk så kan du "pull-it-off"

men tidkrevende, det er det
    Jeg skjønner hva du mener. Hvis du har spilt inn lydeffekter og voiceover i ettertid så heter ikke dette ADR. ADR foregår sånn at man tar med skuespillerne som skal dubbe sine replikker, inn i et studio. Her blir klippet de skal dubbe spilt av, og skuespilleren må prøve å matche sine replikker og tonefall så godt som mulig, mens de tar opp lyden.

Tror du misforstod det med stillhet/locationlyd. La meg forklare. Ethvert rom eller sted, utendørs eller innendørs har sin egen lyd. Når det ikke er noen levende skapninger i rommet kan du fortsatt høre en lyd der. Det kaller vi locationlyd/ambience/stillhet. Hjernen vår siler vanligvis ut denne lyden fordi hjernen fungerer sånn at den forsterker det vi vil høre og demper det vi ikke ønsker å høre. Mikrofoner/kameraer fungerer ikke slik, de tar det opp som det er. Derfor, for at lyden skal føles naturlig legger man på et spor med stillhet. Stillhet kan vi også bruke hvis vi vil fjerne uønskede lyder som f.eks. dunking i kameraet eller whatever. Da klipper man ut den biten av lydsporet og lar stillheten erstatte dunket. Sikkert litt rotete forklart men håper du skjønner hva jeg mener.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hver sin smak. Skulle jeg av en eller annen grunn gått ut å gjort opptak ville jeg ordnet med godt lydutstyr for å bruke ute, fremfor å bruke tid og penger på det som må til for å gjøre ADR. Alt i alt, utstyr og materiell for ADR eller opptak ute, kommer man ikke utenom at det blir litt kostbart.

F.eks. kjøper du en grei kanon og en trådløs sender/mottaker, så slipper man veldig lett unna kabelstyret, og lydmannen får mye bedre muligheter til å ferdes der h*n kan eller bør uten å være bundet til kabel.
    Og i beste fall har man kanskje råd til et greit sett med trådløs mygg!

Men tilbake til topic: dersom det er så ille å bruke en venn av en venn som har flott ansikt og nydelig hår - ta kontakt med amatørteaterlag! De finnes i haugevis landet rundt, og har som regel både unge og gamle aktører i stallen. Jovisst, de er amatører, men de er garantert mer bevisst på å levere enn en hvilken som helst kamerat som ikke er så motivert.

Eventuelt - har man et godt nok manus og produksjonen rundt det hele er på et nogen lunde høyt nivå (selv uten økonomi..) skal du ikke se bort i fra at en og annen skuespiller med et mer eller mindre kjent fjes vil stille opp.

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    8

som sagt (ikke akkurat Ringenes Herre) budsjett jeg driver med...

men vi fikk låne en mini kinosal, der vi satt opp recording utstyr og "skuespilleren" dubbet seg selv...

nå som vi driver å redigerer virker det ganske greit, men...

det er forskjell på Peter Jackson og en stusselig totning fra toten, men...

jeg skjønner 95% av det du sier

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Veiene man går for å nå målet kan være forskjellige - det er uansett sluttresultatet som gjelder. Lykke til!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •